Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Frisse lucht én gezonde vogels in de winter? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Frisse lucht én gezonde vogels in de winter?
Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2008-08-26 - 12:14:27

Vaak hoor ik dat bepaalde dieren niet tegen tocht kunnen maar blijkt dat achteraf mee te vallen mits er iedere dag voldoende gelucht wordt en het dier genoeg beweging krijgt in combinatie met dagelijks alleen een miniem portie eenzijdig voer (eenzijdig voer schijnt volgens veel dierenartsen vaak juist goed te werken op de gezondheid van veel prooidieren).
Daarbij is het bij andere dieren vaak ook nog eens van belang om het verblijf niet overdreven schoon of koude vrij te houden enkel omdat het zich binnenhuis bevind. Dat beinvloed namelijk de weerstand van het dier.

Hebben jullie nog tips om voldoende frisse lucht in mijn woonkamer te kunnen krijgen om, ook als het buiten koud is, om met mijn vogels in goede balans te kunnen leven?
Overigens heb ik nog geen vogels aangeschaft. Daarvoor wil ik natuurlijk eerst dergelijke dingen weten. Ik kan toch moeilijk alles dicht gaan houden of telkens mijn oude gordijnen over de kooi gooien.

Alvast bedankt!


112marc112
Website Member
Posts :378

Website Member
2008-09-07 - 12:47:32

fentilatie luikjes werken wel


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-09-07 - 14:23:22

Tocht heb je alleen als het verblijf in de luchtstoming staat. Een verblijf in de hoek van de kamer zal minder snel op de tocht staan dan in het midden van de kamer.
Boven een verwaming ontstaat ook vaak tocht omdat warme lucht opstijgt en koude lucht er langs loopt. Dit is geen goede plek voor een kooi.
Een kooi met open kanten heeft meer last van tocht dan een kooi met gesloten kanten. Als een kooi in de tochtstroom staat maar alle kanten zijn gesloten behalve de voorkant dan hebben de dieren in het verblijf geen last van tocht maar de lucht word wel ververst. Dit zijn allemaal punten waar je rekening mee kan houden.
Ventileren in je huis is ten alle tijden belangrijk. Niet alleen voor de vogels maar ook voor jezelf. Een raampje of ventilator brengt voldoende verse lucht mee. Dmv een verwarmde buisventilator kun je de kou tegengaan in huis, maar dat kost wel een hoop energie.

Hygiene is niet het enige waar dieren ziek door worden. Matige hygiene zorgt voor weerstand bij je vogels. Maar de gezondheid van de darmen van je dieren zorgt er voor dat ze ook daadwerkelijk gezond blijven. Goede voeding is daarom belangrijker dan hygiene.
Te schone verblijven zorgt voor minder weerstand dus je kan best wat minder schoon handelen. Te vieze verblijven kunnen leiden tot vele verschillende ziektes. Het niet ventileren van verblijven is daar een onderdeel van.

Met drinkwater kun je ook de gezondheid bevorderen. Het aanzuren van je water zorgt er voor dat kleine vogels minder snel last van bacterieen in de darmen krijgen.
Bij kromsnavels en hoenderachtigen kun je beter probi-zyme over het voer doen. Dit heeft dezelfde werking als yacult bij mensen, maar voor vogels werken de zoogdierendrankjes niet.

Om uitwendige parasieten te voorkomen kun je wat knoflook door het voer doen. Dit voorkomt luizen. Deze ga je ook te lijf dmv zware shag in je nestkasten of nestjes te leggen voor het broedseizoen. Uitwendige parasieten kunnen ook de gezondheid van je dieren beinvloeden. Hier speelt de hygiene weer een rol.

Wat ook erg belangrijk is is de infectiedruk in je verblijf gerelateerd aan de hoeveelheid dieren. Je kan een voliere bevolken met heel veel vogels, maar dit zorgt er voor dat je dieren makkelijker ziektes kunnen overdragen.

Ongedierte als muizen kunnen ook bijdragen aan de gezondheid van je dieren. Als je vogels hebt moet je ook fanatiek beginnen met het bestrijden van muizen en ratten. Deze plassen in de voerbak of vallen zelfs je vogels aan.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 134 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede