Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > na hoeveel dode vogels naar dierenarts. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : na hoeveel dode vogels naar dierenarts.
thieb
Website Member
Posts :39

Website Member
2008-08-27 - 16:40:05 send message to thieb

heb nu juist fazanten uitgebroed (weet beetje laat, maar ze bleven maar leggen en toch maar besloten om in te leggen, zijn toch niet voor de kweek bestemt (liefst geen comentaar van opeten van beestjes, heb da al genoeg gehoordangry)) maar ja nu sterven ze allemaal. heb alles al uitgezocht maar het eten is al gans het jaar hetzelfde en de rest had niks. bodem hetzelfde, temperatuur ideaal en hok ontsmet. maar ja liever niet maar is geen ramp dat ze sterven. nu heb ik gisteren gemerkt dat 1 van mijn jonge valkjes ook dood lag. kan zijn van de jeugdrui. want daar zitten momenteel de meeste in bij mij.

maar eigenlijk om tot een besluit te komen. vanaf hoeveel dode vogels zou jij u vogels (in korte periode) naar dierenarts doen om te late onderzoeken. en disecteren. gewoon een vraagje voor uw mening te weten.

persoonlijk vind ik het nog wat duur voor vogels waarvan de verkoop en aankoopprijs niet zo "duur" is, om elke vogel te laten disecteren (bij ons kost dat ongeveer 25-50€). ikzelf ga na dat er 15-20% van de vogels dood is. aangezien ik geen dure vogels kweek. maar heeft er iemand argumenten om vroeger of later te gaan geef ze maar.


Gert Jan
Website Member
Posts :191

Website Member
2008-08-27 - 18:05:02 send message to Gert Jan

Is heel verschillend. Door de jaren heen leer je zelf steeds meer over ziektebeelden etc. Als er dan incidenteel eens wat uitval is kan je het vaak redelijk inschatten wat de oorzaak is.
Is die oorzaak voor mij onduidelijk dan laat ik direct sectie uitvoeren (is gelukkig al weer jaren geleden). Beter een beetje kosten maken aan sectie als je bestand gedecimeerd door een verkeerde inschatting. Zo heb ik jaren terug een besmetting met psittacose heel snel de kop in kunnen drukken voor dit heel veel dode vogels heeft gekost! Als ik toen op de 1e dode geen sectie had laten uitvoeren en maar door had gemodderd waren er waarschijnlijk zeer veel meer vogels overleden (nu minder als 10%).
Ik vind mede daardoor de aanschafprijs van een vogel maar een zeer beperkte rol spelen in dit vraagstuk!


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2008-08-27 - 18:39:12 send message to digipeet58

duur of niet duur, zou toch willen weten van een echte deskundige wat de oorzaak is.
liever iets betalen dan alles kwijt.
heb het gelukkig nooit gehad.

mvg. Peter


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2008-08-27 - 18:56:15 send message to medaar

eerst zelf de reden zoeken.Bodem wel gezond ? Geen regen binnen.?In broedkas gekweekt.? te vroeg buiten dan kan het van te koude zijn. Hoop dat je het rap vindt. happy :)


thieb
Website Member
Posts :39

Website Member
2008-08-27 - 20:04:14 send message to thieb

alle fazanten zijn dood (op 4 na die op sterven na dood zijn). komen uit broedkast. maar dat doen die andere 60 ook. dus zie het verschil niet. thermometer op gezet. ideale temperatuur 38°C in kern. verse bodem, zelfde voedsel als vorige. eetbakken, hok en drinkbak ontsmet met profisioneel middel voor dieren (dat we orgineel gekocht hadden voor een dierenremorke). en die valkparkiet. had het niet gezien op voorand. maar is er "maar 1" en aan de rest niks op te merken. maar heb vorig jaar veel dode gehad. ben er mee naar de dierenarts geweest (na 5 vogels, wel in 2 dagen gestorven). die had iets voor geschreven. werke een week en dan stierven er weer 5 enzo verder. heb zo 50-60 jongen kwijt geraakt. heb het dan opgelost door naar de dierenwinkel te gaan en het daar te vragen die heeft mij iets mee gegeven en dat werkte direct. had er wel maar 10 niet meer. daarmee dat ik het mij afvroeg. (die fazanten is te laat. is momenteel verloren kost. heb er 2 dat ik mss nog kan redden maar die ander twee zijn al half dood.)


Stefan Verhoeven
Website Member
Posts :77

Website Member
2008-08-27 - 20:49:19 send message to Stefan Verhoeven

Op iedere dode vogel van mij wordt sectie verricht. Dus bij 1 vogel wordt het al onderzocht.

Waar ik bij jouw mijn vraagtekens bij heb is dat je van vorig jaar ook geen doodsoorzaak weet, maar dat je nu stelt dat het nergens aan kan liggen dat ze dit jaar dood gaan, want je hebt niets veranderd ten opzichte van afgelopen jaar. Waarom gingen ze vorig jaar dan dood? En wat is voor jouw de reden om dan te zeggen ik verander niets? Verder ben ik benieuwd bij wat voor dierenarts je bent geweest ('normale' dierenarts, of iemand die zich bezig houdt met vogels of pluimvee)? En verder heeft die dierenarts sectie verricht en zo ja op één of meerdere vogels?


thieb
Website Member
Posts :39

Website Member
2008-08-27 - 22:13:34 send message to thieb

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

heeft sectie vericht op 6 vogels. kanaries. heeft mij iets van een 60 euro gekost. veel te veel vind ik voor een vogel dat mij maar 2,5 euro opbrengt. ik ben nog student. dus het geld groeit niet op mijn rug. dus elke kost dat ik kan uitsparen is er één. het is niet dat ik niet graag geld uitgeef voor goede huisvesting. maar dierenarts. voor mijn fazanten toch niet. maar het feit is wel als mijn jongen verkocht zijn. voor de kweek alle kooien worden ontsmet. inclusief de bakken waar ik hun eten in bewaar. vorig jaar gebruikte ik nog gewoon wit fein zand. nu heb ik bruin schelpenzand dat ontsmet geweest is. normaal mogen er geen ziekten in komen. want heb ook een ruimte appart. waar ik mijn nieuwe dieren van andere kwekers en verkopers. 3 maand minstens houd. soms zelfs een jaar. en gebruik daar andere schoenen, overal en geef die meestal na mijn andere vogels eten. er gaat niks van spullen over. en tijdens de kweek komen er zoizo geen nieuwe in mijn kweekruimte. juist om te verkomen dat er ziektes zijn. maar elke vogel laten dissecteren dan word het duur. weet niet voor hoeveel jij het laat doen maar bij mij is het 25euro. en heb vant jaar 4 dode gehad. dat is 100 euro. daarvoor heb ik 10 nieuwe. (kweek niet met dure vogels voor het moment, duurste vogel is 15 euro, buiten mijn mechelse koekoeken. en die fazanten zijn maar fazanten, waren maar bosfazanten. heb er vant jaar 200 gekweekt in totaal zal op die 20 niet komen. plus het waren jongen, dat is altijd riskant. ga jij als uw vogels na 4 dagen sterven ook een dissectie uitvoeren. ze stierven vorig jaar in maand oktober, november. was vertrenair quadrant in herfelingen, en zijn dierenartsen voor kleine huisdieren.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-08-27 - 23:55:10 send message to Ton Koek

Weet je zeker dat het middel waar je mee ontsmet veilig is en precies juist gedoseerd gebruikt is?
Het is het enige wat ik kan bedenken zo van afstand.
Succes.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-08-28 - 09:34:00 send message to ParkietenPeter

Met welke leeftijd sterven de 'kasjongen'?
Al na een week of zijn ze toch al meerdere weken oud geworden?
Niet dat ik je kan helpen hiermee, helaas.

Succes,
Peter


thieb
Website Member
Posts :39

Website Member
2008-08-28 - 11:32:09 send message to thieb

het middel dat ik gebruik gebruik ik al 4 jaar. gebruik het ook ni mijn broedkooien en nog nooit problemen mee gehad. worden daarna wel overvloedig gespoeld met water. en denk niet dat het daaraan ligt aangezien ik het in begin ook gebruikt heb. de jongen zijn een week oud.
maar bijkomende vraag: heb nu een zijdehoender waar de jongen uit komen, zou ik het risceren om die twee laaste jongen er bij zetten. ikzelf durf het niet zo goed. maar mijn pa zegt dat het dan wel energie uitspaart. aangezien er geen lamp moet branden voor 2 fazanten.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-08-28 - 15:05:17 send message to Karel

We hebben hier vroeger ook met fazanten en kippen gebroed. Ik kan me herinneren dat er in het begin vaak iets aan de hand was met de bosfazantjes. Vaak kwamen ze uit het ei met kromme en verlamde poten terwijl de andere soorten (goudfazanten en diverse kippenrassen) niets mankeerden.

Na wat experimenteren met de vochtigheidsgraad is dat uiteindelijk wel goed gekomen.
Toen kwam het probleem van het zomaar doodgaan na 1 of 2 weken en soms zelfs als ze al in de veren kwamen. Het begon met inactiviteit, steeds vaker liggen en door de pootjes zakken. De andere soorten (die apart zaten) hadden nergens last van!
Toen zijn we begonnen om ze op te voeden samen met de jonge goudfazantjes en kipkuikens en sindsdien hadden ze geen echte problemen meer. Het leek wel of ze "meegenomen" werden door de andere soorten in hun activiteit. Toch ging er nog weleens een om onverklaarbare reden dood, maar veel minder vaak dan daarvoor.

Ik hoop dat iets kunt met deze ervaring. Succes gewenst.




thieb
Website Member
Posts :39

Website Member
2008-08-28 - 15:44:08 send message to thieb

dat zou wel iets kunnen verklaren. want is eerste ronde dat ik alleen fazanten opkweek. omdat ik mijn haan bij mijn hennen moest weg halen omdat ik anders geen hennen meer had. maar normaal haal ik ze wel altijd uit elkaar na 3 weken. heb misschien wel de reden gevonden. maar zou jij met uw ervaring want is eerste jaar dat ik fazanten kweek. het riskeren om ze bij een zijdehoender te zetten. ze heeft vandaag jongen die uitkomen(fazanten) en de ander zijn nu al minstens een week oud.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-08-28 - 16:24:43 send message to Karel

Ik vond zijdehoenderkuikens wel altijd erg bijdehand en feller dan andere kuikens. Je zou het even kunnen proberen en aanzien. Zodra de zijdehoenders naar de fazantjes gaan pikken zou ik ze zeker weer uit elkaar halen, want bosfazantjes zijn echte sukkels wat dat betreft.
Als het leeftijdsverschil andersom zou zijn, heb je dat probleem niet.

Inmiddels is me nog iets anders te binnen geschoten: Wij zorgden er altijd voor dat ze voldoende te eten hadden, maar nooit zoveel dat ze "tevreden" gingen liggen uitbuiken, want dan ging het ook vaak mis. Zorg er voor dat ze altijd genoeg honger houden om op hun poten te blijven staan en rond te scharrelen op zoek naar een hapje.


thieb
Website Member
Posts :39

Website Member
2008-08-28 - 16:38:14 send message to thieb

ter informatie de zijdehoender. ik heb er eitjes van bosfazanten onder gezet, omdat ik geen haan heb lopen van zijdehoender. en heeft altijd al fazanten uitgebroed. ze gekocht omdat ik ze mooi vond. maar mijn ma heeft de eitjes niet graag. dus laat ik ze broeden loop ze hier niet voor niks.


postvogel
Website Member
Posts :165

Website Member
2008-08-28 - 17:37:06 send message to postvogel

Dus die fazanten zijn nog jong en lopen onder de lamp? Dan kan de lamp te laag hangen zijn er ook kuikens die de poten gespreid hebben en dat bij het uitkomen uit het ei nog niet hadden?
Ik heb dat zelf namelijk ook gehad.
Groet Chris.


thieb
Website Member
Posts :39

Website Member
2008-08-28 - 22:41:01 send message to thieb

mijn lamp is niet te warm denk ik. aangezien ik dat constant meet. is wel op de kern 45° maar dat is maar een klein plekje. hang ze ook lichtjes scheef. zodat ze koude en warme plekken hebben. zodat ze zelf wat zoeken. is met deze methode al 4 keer gelukt. spreidpoten zo had ik 1 maar ben niet zeker dat die dat niet had in de broedkast.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 237 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede