Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > wat denken jullie over goulds die door een broedmachine gebroed zijn... Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : wat denken jullie over goulds die door een broedmachine gebroed zijn...
belg
Website Member
Posts :172

Website Member
2008-08-29 - 12:33:14 send message to belg

goulds door broedmachine gebroed en dan aan japanse meeuwtjes geven die de goulds opvoeren
(heb dit juist gezien bij een kweker hier die dit doet) ik persoonlijk ben voor natuurbroed en vind deze manier van broedmachine juist maar een kwestie van meer handelaar te zijn dan een kweker die natuurbroed doet wat vinden julie hiervan?


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2008-08-29 - 14:12:57 send message to digipeet58

heb persoonlijk ook liever natuurbroed,
voordelen: natuurlijker, kunnen zelf ook beter nest + jongen opvoeden, sterker?
als ik japanse meeuwen heb en het goulds broedsel dreigt verloren te gaan, zou ik toch de japanse meeuwen inzetten.
maar is zeker geen 1e optie,
alleen in uiterste nood.
Peter


belg
Website Member
Posts :172

Website Member
2008-08-29 - 14:47:08 send message to belg

mijn vraag was vooral waarom laten somige kwekers zelfs de goulds niet broeden waarom een broedmachine! goulds broeden tochangry


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2008-08-29 - 16:37:07 send message to goulds

Vind het een onzinnige methode? als ze toch onder jap. meeuwen gaan laat deze dan ook uitbroeden ipv machine.

Wat is volgens die persoon het "voordeel" van broedmachine?


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-08-29 - 19:48:14 send message to lZebravinkjel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik ben tegen het gebruik van pleegouders en broedmachines. Liever geen jongen dan halve jongen.


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2008-08-29 - 20:33:53 send message to medaar

is nog geen 1 april.


VINKEMAN
Website Member
Posts :22

Website Member
2008-09-01 - 23:53:20 send message to VINKEMAN

Jij slaat ,op het juiste moment, de nagel op de kop medaar.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2008-09-02 - 12:17:39 send message to paintim

De bedoeling is uiteraard duidelijk.De Gouldspoppen worden helemaal leeg getrokken in zo kort mogelijke tijd.
Commercie speelt hier de hoofdrol.
Vr.groeten van
ANTONI


zourky
Website Member
Posts :215

Website Member
2008-09-02 - 13:23:33 send message to zourky

Dan zijn mijn vogels nog bij de gelukkige,kweken ze ook goed,kweken ze niet ook goed,zij moeten niet mijn boterham verdienen


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-09-02 - 15:20:37 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
wat denken jullie over goulds die door een broedmachine gebroed zijn...


Volstrekt onnodig en niet anders uit te leggen dan handelen ten behoeve van geldelijk gewin!

Bovendien een forse ondergraving van de vele inspanningen van met name de leden van de Speciaalclub Natuurbroed Goulds!



M.a.w. zit er straks nog meer troep op de markten!




vandervliet
Website Member
Posts :182

Website Member
2008-09-02 - 16:51:20 send message to vandervliet

Ik ken ook een drietal gouldkwekers welke alle eieren in de broedmachine doen. Dit zijn voornamelijk leden van de speciaalclub natuurbroed gouldamadines. Deze mogen geen jap. meeuwen in de hokken hebben daar zij dan geen lid mogen zijn van deze club! Het zou voor mij ook geen optie zijn om zo aan mijn jonge vogels te geraken.
2 dgn. voor het uitkomen de kunsteieren weghalen, en de echte eieren uit de broedmachine onder de pop leggen.

de voordelen:
1) als de pop niet wil broeden is je legsel niet verloren, dan leg je ze bij gastouders.
2) Bij de meeste australische tropen zijn de jongen vaak nog niet zelfstandig, als moeder al weer op de volgende ronde eieren zit te broeden.
Met alle vervelende gevolgen vandien. De jongen van de vorige ronden klimmen aldoor bij moeder in de nestkast, en bevuilen of vertrappen de nieuwe eieren.
3) Bij een heel speciale mutatie, kun je een maximaal aantal verervende jongen verwerven.

En dit is grotendeels afgekeken bij de kromsnavels. Daar is het al algemeen aanvaard dat de duurdere soorten uit de broedmachine komen. Deze jongen zien hun eigen ouders niet eens. Sommige broedmachinefabrikanten adverteren dan ook duidelijk dat hun machine uitermate geschikt is voor het uitbroeden van kromsnavels.
En vertel mij eens hoeveel grijze roodstaarten en kakatoes er nog via natuurbroed op de wereld komen. Ik persoonlijk denk dat je met 30% aan de hoge kant zit! Maar over hoeveel soorten kromsnavels zouden wij niet meer kunnen beschikken, als er nog nooit iets machinaal werd uitgebroed?
Alle mutaties welke nu bij de goulds aanwezig zijn, zouden nooit en te nimmer beschikbaar zijn als de Jap. meeuw niet als pleegouder werd ingezet! En die is nu vervangen door de broedmachine.
Nogmaals het is en wordt nooit mijn manier van kweken, maar de techniek leent zich er voor.

met sportgroeten
Jan


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-09-02 - 21:50:46 send message to rupicola

Tja, een ieder beleeft zijn of haar hobby (of hoe het ook heet in dergelijke gevallen) op geheel eigen wijze.

Mijn grote bezwaar tegen dergelijke praktijken is echter met name gericht op de risico's ten aanzien van de kwaliteit van vogelbestanden binnen avicultuur.

Met kwaliteit bedoel ik meer dan alleen het uiterlijk van een vogel!



medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2008-09-03 - 20:12:40 send message to medaar

VINKENMAN Die nagel kan er nooit in.


gebbinkjes
Website Member
Posts :68

Website Member
2008-09-03 - 20:53:34 send message to gebbinkjes

hallo,
naar mijn weten hebben de leden van de speciaalclub geen broedmaachines om goulds uit te broeden het zijn echte natuurbroeders alleen onder de eigen ouders uit broeden zoniet dan ben je het ook niet waard om lid te zijn van de speciaalclub.
m.vr.gr. Harry


vandervliet
Website Member
Posts :182

Website Member
2008-09-03 - 23:57:42 send message to vandervliet

volkomen korrekt Harry. Maar durf jij ook je hand te steken in de bewering dat er bij de leden van de natuurbroed gouldamadinen geen jap. meeuwen of andere goulds als pleegouders worden gebruikt? In de jaren 90 werd je verblijf als je je als lid aanmelde, gekontroleerd op de aanwezigheid van Jap. meeuwen. Wordt dit nu nog gedaan? En ook na enkele jaren nog eens? Wat is het verschil tussen een gould welke door jap. meeuwen en niet eigen ouders wordt grootgebracht? De doelstelling was/is prachtig maar niet uitvoerbaar! En zoals ik eerder aangaf wil ik pertinent geen voor- of tegen uitspreken, maar zodra het plaatje centen uit de hoek komt is het hek van de dam.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-09-04 - 11:21:33 send message to rupicola

quote
Wat is het verschil tussen een gould welke door jap. meeuwen en niet eigen ouders wordt grootgebracht?



Ik veronderstel (en mag toch hopen) dat dit onderscheid bij de liefhebbers van Goulds wel bekend is!



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 215 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede