Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > rosella Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : rosella
raymonddinjens
Website Member
Posts :24

Website Member
2004-05-10 - 23:40:53 send message to raymonddinjens

Ik heb een koppel rosella's. De man is wildkleur en split voor lutino/rubino en de pop is lutino.
Nu heb ik 6 jongen op stok.
2 lutino, 2 rubino, 1 wildkleur en 1 rood cinnamon. Kan ik nu bepalen wat er mannen en wat er poppen zijn? En waar komt die rood cinnamon vandaan?
Van de erfelijkheidleer heb ik geen brood gegeten. Gaarne een reactie. Bedankt


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-05-13 - 13:36:00 send message to Karel

Ik weet niet zo veel van rosella-mutaties, maar ik vond het een uitdaging om dit voor je uit te pluizen. Voor zover ik het begrijp gaat het om het volgende:

Rubino is geen zelfstandige mutatie, maar een combinatie van (lut)ino en rood(=opaline) in 1 vogel. Cinnamon is wel een zelfstandige mutatie.
Lutino, rood en cinnamon zijn alle drie geslachtsgebonden recessief verervende mutaties.
Als je kijkt naar de uitkomst kun je dus wat de ouders betreft concluderen:

De man is wildkleur en zeker split voor lutino + rood + cinnamon.

De pop is lutino (kan niet split zijn voor een van bovenstaande kleuren).

Afgaande op de informatie die ik heb gevonden op:
www.cust.idl.com.au/easternaves/Info%20.htm
en het boekje van W.Beckmann, zijn combinaties mogelijk van cinnXrood (=cinnamonrood) en lutXrood (=rubino). De combinatie lutxcinn is niet mogelijk omdat lutino en cinnamon zich niet op hetzelfde x-chromosoom kunnen bevinden. Omdat de man twee x-chromosomen heeft kan een man echter wel split zijn voor zowel lutino als voor cinnamon. De rood-factor bevindt zich dan of samen met lutino, of samen met cinnamon op een van de x-chromosomen. (dit is op zich niet zo belangrijk omdat door crossing-over verwisseling kan plaatsvinden, hetgeen ook gebeurd is, anders had je er geen rubino's samen met roodcinnamons uitgekregen).

Nu het antwoord op je vraag:

2 rubino's: zijn absoluut 2 poppen omdat de moeder de rood-factor niet draagt.
2 lutino's: kunnen zowel poppen als mannen zijn, kans op split voor rood(rubino).
1 wildkleur: is zeker een man, zeker split voor cinnamon en kans op split voor rood.
1 roodcinnamon: is absoluut een pop omdat de moeder noch de rood-factor noch de cinnamon-factor draagt.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Mochten er kwekers zijn die het hier niet mee eens zijn: Laat me weten waar ik fout zit. Ik leer graag bij en iedereen kan dan zijn/haar voordeel doen met jullie kennis!









Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-05-13 - 14:59:53 send message to Karel

Sorry, nog een kleine correctie wat het wildkleur-jong betreft:

Dit is absoluut een man, split voor Cinnamon, ook split voor lutino en kans split voor rood.

Nog een beetje uitleg over de kans split rood:
Hij zal split rood zijn als dit samen met de cinnamon-factor meekomt van de vader.
Hij kan de roodfactor niet meekrijgen samen met de lutinofactor, want die krijgt hij van de moeder en die vererft geen rood.


personatus
Oud Lid
Posts :23

Oud Lid
2004-05-13 - 17:48:05 send message to personatus

Roodcinnamon is 100% een pop.

Alleen als de pop ook die kleur heeft kan er roodcinnamon mannen worden geboren


HermanH
Website Member
Posts :121

Website Member
2004-05-13 - 19:02:36 send message to HermanH

happy :)volgens mij kan die wildkleur jong OOK een pop zijn hoor!!!!!!wink ;)


agtenkr
Website Member
Posts :54

Website Member
2004-05-13 - 19:32:48 send message to agtenkr

Hier de uitkomst volgens een genetische rekenmachine op het net van een man split voor ino/cin./opaline en een lutino pop

VAN ALLE MANNEN

0.45% 1.0 ino
33.95% 1.0 natuurlijk /ino
1.05% 1.0 natuurlijk /Cinnamon ino
14.55% 1.0 ino /Cinnamon
0.45% 1.0 natuurlijk /Opaline(rood)-Cinnamon ino
14.55% 1.0 natuurlijk /Opaline(rood) ino
33.95% 1.0 ino /Opaline(rood)-Cinnamon
1.05% 1.0 ino /Opaline(rood)

VAN ALLE POPPEN

33.95% 0.1 Opaline(rood) ino Cinnamon
1.05% 0.1 Opaline(rood) ino
1.05% 0.1 natuurlijk Cinnamon
0.45% 0.1 natuurlijk Opaline(rood) Cinnamon
0.45% 0.1 ino
14.55% 0.1 ino Cinnamon
33.95% 0.1 natuurlijk
14.55% 0.1 natuurlijk Opaline(rood)

De poppen kunnen dus ook 1 op 3 natuurlijk zijn (als deze machine 100% juist werkt maar in mijn ogen wel)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-05-13 - 21:41:24 send message to Karel

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Tja, dat verbaast me wel een beetje.
Even hardop redenerend: Omdat het alle drie geslachtsgebonden mutaties zijn betekent dat de wildkleur pop geen split kan zijn voor ino, rood of cinnamon.
Dat betekent in dat geval dat bij de vader ino+rood+cinnamon op dezelfde x-chromosoom zitten (of na crossing-over)en dus de "lege" x-chromosoom van de man is gekoppeld aan de y-chromosoom van de vrouw.
Mijn gedachtegang dat ino en cinnemon niet op dezelfde x-chromosoom kunnen zitten is dan blijkbaar fout geweest. Ik kwam op deze gedachte omdat ik las dat cinnamon en lutino niet samen in een vogel konden worden gebracht. Waarschijnlijk is het dus zo dat bij een lutino vogel de cinnamon-faktor wel kan worden ingekweekt, maar dat deze bij een lutino vogel, gewoon niet zichtbaar is.

Kan dat kloppen, dames/heren kwekers??

Nog een vraagje aan agtenkr:

quote
VAN ALLE POPPEN

33.95% 0.1 Opaline(rood) ino Cinnamon
1.05% 0.1 Opaline(rood) ino
1.05% 0.1 natuurlijk Cinnamon
0.45% 0.1 natuurlijk Opaline(rood) Cinnamon

0.45% 0.1 ino
14.55% 0.1 ino Cinnamon
33.95% 0.1 natuurlijk
14.55% 0.1 natuurlijk Opaline(rood)

Bedoel je met:
1.05% 0.1 natuurlijk Cinnamon
0.45% 0.1 natuurlijk Opaline(rood) Cinnamon
dat het a)wildkleur poppen zijn, maar split voor cinnamon en b)wildkleur poppen, maar split voor rood en cinnamon.

Dat begrijp ik niet. Dit zijn toch geslachtsgebonden mutaties? Dan kunnen de poppen daar toch niet split voor zijn?
Kun je dat svp aan me uitleggen?

Tot slot: waar kunnen we de genetische rekenmachine vinden op het net? Lijkt me heel handig voor iedereen.


Gert Jan
Website Member
Posts :191

Website Member
2004-05-13 - 22:14:51 send message to Gert Jan

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

bijvoorbeeld; gencalc.rasek.biz/#dutch
groeten gertjan


agtenkr
Website Member
Posts :54

Website Member
2004-05-14 - 03:15:50 send message to agtenkr

1.05% 0.1 natuurlijk Cinnamon
0.45% 0.1 natuurlijk Opaline(rood) Cinnamon

Karel, dit is inderdaad een beetje dubbelzinnig geschreven maar ik had het rechtstreeks uit de rekenmachine overgenomen, hier wordt bedoeld een cinn. en een opal. cinn. want anders staat daar een "/" tussen.
Nu over die mutatie's die mogelijk niet op dezelfe x-chromosoom kunnen liggen, je kan op de rekenmachine kiezen of u de mutatie's op dezelfde x-chromosoom zet of u kan ze verdelen over 2 x-chromosomen en ik heb ze uiteraard op dezelfde gelegd, nu ga ik zeker niet beweren dat uw veronderstelling volledig fout zit maar zeker is toch dat de man hier split is voor de drie mutaties en dat er zeker twee op dezelfde x-chromosoom moeten liggen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-05-14 - 11:22:11 send message to Karel

gertjan, bedankt voor je link. Heel nuttig en werkt prima!

agtenkr, dank voor de uitleg over de "/". dat is me nu duidelijk.

Verder sluit ik "in bescheidenheid" zeker niet uit dat mijn veronderstelling volledig fout is!

Na wat experimenten met de calculator, komt het volgende naar voren:
Als je de 3 faktoren op x1 legt, komt er inderdaad een percentage van 33,33 uit van wildkleur poppen.
Als je de ino en cinn gescheiden houdt (mijn veronderstelling) komt het percentage op 0,45 (=1 op de 200 vogels) wildkleur poppen.
Dit percentage is natuurlijk te verwaarlozen en ontstaat alleen omdat er van wordt uitgegaan dat er een heel kleine kans bestaat, dat tijdens het "samensmeltingsproces" door "breuk" en "kruislinkse hereniging" van x1 en x2 een x1 (of x2) zou kunnen ontstaan waarop geen van de 3 faktoren meer aanwezig is. Als deze "lege" x zich verenigt met de y-chrom van de moeder, zou weer een wildkleur pop kunnen ontstaan.

Om duidelijkheid te krijgen blijft natuurlijk de vraag: kunnen de cinnamon-faktor en de ino-faktor
zich op dezelfde x-chromosoom van de man bevinden?
Wie kan deze vraag beantwoorden??





Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 137 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede