Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > maiskolven !!?? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : maiskolven !!??
dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2008-09-08 - 15:21:32 send message to dun grijzeroodstaart

ik doe al jaren rond deze tijd een paar maiskolven plukken , en dan geef ik die een paar weken lang zo af en toe is een stuk !

maar welke vitamine zitten er eigenlijk in en geven meer kwekers dit aan hun vogels ?

de grijze roodstaarten hier zijn er echt gek op , ze kluiven zo,n halve korf in 1 keer af .

mvg

Tim


psittacula
Website Member
Posts :126

Website Member
2008-09-08 - 15:44:16 send message to psittacula

Ik geef ook in het mais seizoen regelmatig maiskolven aan mijn halsbandparkieten.

Maïs zit vol B vitaminen en mineralen zoals kalium, magnesium, zink en fosfor. Het is rijk aan koolhydraten en voedingsvezels. Ook bevat maïs relatief veel zeaxantine.
Voedingswaarde: Maïs bevat naast een grote hoeveelheid zetmeel, ook de belangrijke vitamine A, dat verder in geen graansoort voorkomt.
Voedingswaarde
Maïs bevat naar verhouding meer eiwitten dan tarwe en meer gluten dan rijst.
Pofmaïs 100 gram = 373 Kcal (1556.6 Kj), koolhydraten 71 %, water 10 %, eiwitten 11 %, vet 5 %, ruwe celstof 1.5 %.














barraband
Website Member
Posts :306

Website Member
2008-09-08 - 17:29:17 send message to barraband

kunnen grote parkieten dit ook eten
zoals rossela s en barrabanden


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-09-08 - 17:48:15 send message to Rogert

In principe kun je dat aan vele kromsnavels geven al is het maar voor de verrijking. Bij wijze van spreken met schil en al. Dan hebben ze een hoop te doen.

Maar verrijkende voeding mag niet meer dan 20 % van de dagelijkse uitgebalanceerde voeding zijn. Bij te veel eenzijdige voeding kunnen de dieren uit conditie raken met alle gevolgen van dien.

Nu klinkt dit alsof je dit helemaal moet uitwegen, maar dat is niet zo. Als je een keer 40 of 50 % van de dagelijkse voeding uit een maiskolf bestaat moet je de dagen erna gewoon 100 % uitgebalanceerde voeding geven. Net als bij mensen: als je de hele week gezond eet kun je best een dag ongezond eten.


Leandro
Website Member
Posts :234

Website Member
2008-09-08 - 17:54:28 send message to Leandro

mag dit rauw zijn of moeten de mais gekookt worden ??



Mvg. happy :)


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2008-09-08 - 18:01:20 send message to dun grijzeroodstaart

oke bedankt voor de reacties , heb zelf ook gegooglet en zag dat het vol vitamine,s zit .

ik geef het overigens rauw en dus niet gekookt , want als je het kookt dan kook je al de vitamine eruit..

mvg

tim


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-09-08 - 18:10:45 send message to meyer

Je kunt ze het beste geven als de mais nog zacht in de kolf zit. Als je de bladeren van de kolf af haald kun je ze per stuk in een boterhamzakje in de vriezer bewaren zo drogen ze niet zo snel uit en kun je de hele winter mais blijven voeren.

Succes.

groeten Meyerwink ;)


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-09-08 - 19:38:45 send message to Rogert

En als je de mais toch wilt koken (en dat geld voor alles wat je wilt koken) dan kun je het beter stomen. Op die manier spoel je geen vitamines weg.


johan74
Website Member
Posts :12

Website Member
2008-10-04 - 21:08:14 send message to johan74

is het ook goed om er popcorn van te maken ?
gedroogde mais is genoeg te koop
verse mais is er niet altijd
en uit een blikje zitten er weer toevoegingen bij


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2008-10-04 - 21:14:04 send message to johanblok

Ik boor vaak een gaatje door de maiskolf en hang de kolf dan op met een touwtje of ijzerdraadje aan het dak van de voliere. Vinden ze fantastisch en staat relatief dicht bij de wijze van fourageren in het wild.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-10-04 - 23:41:21 send message to Ton Koek

Heel relatief dan Johan.... razz :p


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2008-10-05 - 09:11:38 send message to johanblok

die is wel heeel leuk laugh :D laugh :D


BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2008-10-05 - 15:54:50 send message to BZB

Nooit niet zomaar in een perceel mais kolven plukken. Altijd eerst even aan de boer vragen, vaak hoeft hij er dan geen geld voor te hebben.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-10-05 - 22:30:20 send message to meyer

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Nooit niet zomaar in een perceel mais kolven plukken. Altijd eerst even aan de boer vragen, vaak hoeft hij er dan geen geld voor te hebben.


Door zo'n antwoord is het vorige topic over maïs ook op niet uitgelopen. Een boer zal die paar kolven echt niet missen hoor. Tenslotte wonen niet alle kromsnavelliefhebbers naast het zelfde veldje laugh :D

Groeten Meyerwink ;)


BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2008-10-06 - 20:15:10 send message to BZB

quote
Een boer zal die paar kolven echt niet missen hoor. Tenslotte wonen niet alle kromsnavelliefhebbers naast het zelfde veldje

Groeten Meyer


Meyer, die boer mist die kolven echt wel! Als ik jou 2 spaken uit je fiets haal omdat ik ze nodig heb? die mis je ook niet. Maar het is wel net zo netjes om te vragen. Meestal mag je er dan zo een zak vol meenemen.
Ik heb laatst iemand betrapt die mais aan het stelen was. Die boer heeft hem voor 1 euro per kolf af laten rekenen, anders belde hij de politie! Later zei hij tegen mij dat als hij het gevraagd had hij voor 1 euro 100 kolven mee had kunnen nemen.

Dus: GEWOON FF VRAGEN!


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2008-10-06 - 20:43:51 send message to dooren

Ik denk dat het normaal is dat je iets vraagt als je iets van een ander wilt hebben.

(hoe klein dit bedrag ook is)
Gert



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 216 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede