Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > uit de ziekenkooi.. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : uit de ziekenkooi..
danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2008-10-05 - 11:20:31 send message to danielkempenk

ik had een bonte boer met een schimmelinfectie
deze heb ik 3 weekjes behandelt met een antibiotica en heb hem al die tijd in een ziekenkooi gehad op een temperatuur van 30 graden.
nu wil ik hem weer uit de ziekenkooi hebben maar het lijkt mij verstandig om gelijdelijk de temperatuur te laten zakken?
maar met hoeveel graden per dag kan dat?
de sympthomen zijn weg maar zou het toch nog verstandig zijn hem voorlopig op krachten te laten komen in de ziekenkooi?
was extreem mager toen die er in ging..
wat me wel opvalt bij deze vogel is dat die alleen de kleine zaden eet zelfs de zonnepitten laat die liggen en hij kan juist die wel gebruiken om aan te komen waar kan dit aan liggen?

b.v.d daniel


marie rose
Website Member
Posts :377

Website Member
2008-10-05 - 11:57:38 send message to marie rose

is het een vogel die terug buiten moet of blijfd hij binnen? vermits hij nog niet alles eet denk ik dat het beestje nog niet gezond genoeg is om de ziektekooi te verlaten, ik zou hem ook eivoer geven met daar onder gemengd fruit en groenten


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2008-10-05 - 12:02:39 send message to danielkempenk

de vogel gaat dadelijk souterain (kelder) in daar zal het minimaal 10 graden worden
eivoer en fruit heeft deze vogel ook elke dag tot zijn beschikking en neemt deze ook graag op.
alleen grotere en hardere zaden eet die niet.
ik geef extra hennep en zonnepitten om hem op krachten te laten komen meer deze laat die gewoon liggen.

gr.daniel


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2008-10-05 - 12:12:17 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
ik had een bonte boer met een schimmelinfectie
deze heb ik 3 weekjes behandelt met een antibiotica


Heeft een vogelarts deze diagnose gesteld en een antibiotica voorgeschreven?

een antibiotica werkt averechts op een schimmelinfectie en is bedoeld voor bacteriele infecties.


Schimmelinfecties zijn zeer moeilijk te genezen,eigenlijk zou Je een ziekenkooi moeten hebben waarin Je medicijnen kunt vernevelen.
(heb ik tot nu toe nog niet kunnen vinden)

Het opnemen van uitsluitend kleine zaden zou te maken kunnen hebben met pijn bij het eten.

Ik zou de temperatuur met enkele graden per dag rustig afbouwen.

Groeten Rene

P.S mocht er iemand weten waar goede (betaalbare) medicijnenvernevelaars te koop zijn zou ik dit graag vernemenhappy :)


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2008-10-05 - 12:32:03 send message to danielkempenk

de diagnose is door een vogelarts vastgesteld
dierenartsen praktijk zelhem/halle.
wat ik meegekregen heb is topet antimycoticum.
de vogel is goed opgeknapt maar zal er deels mee te maken hebben dat ik hem warm (30 graden) heb gehouden.
de schimmelinfectie zou die opgelopen hebben doordat die in korte periode (vogel is van dit jaar 2008) 3 x van eigenaar is gewisselt en door de stress is die vatbaarder geweest voor bijv: een schimmelinfectie.
hopelijk wordt het nog een gezonde vogelsad :(

gr.daniel


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2008-10-05 - 12:39:52 send message to danielkempenk

hoe lang houd ik deze vogel nog geisoleert van andere vogels?
een 6 tal weken voldoende?
en is het erg besmettelijk wat die heeft?
of alleen vogels met een erg lage weerstand zijn die er vatbaar voor?
hij ''moet'' strax weer in een ruime vlucht met soortgenoten en caiqeus zodat die zelf kan koppelen.

gr.daniel


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-10-05 - 13:10:21 send message to Rogert

Besmettingsgevaar is wel degelijk aanwezig. Overal om ons heen zijn sporen van schimmels aanwezig. Deze komen tot uiting wanneer de condities goed zijn (vocht en warmte).

In de kelder zal het mogelijk erg vochtig kunnen zijn, maar momenteel is de temperatuur daar erg laag. Maar volgend seizoen als de temperatuur weer hoger wordt kan een infectie wel degelijk terugkeren (sporen blijven aanwezig, ondanks de behandeling van de vogel).

Stress van het veranderen van eigenaar kan wel degelijk de oorzaak zijn van de infectie. Dus mogelijk dat de bron van de infectie bij jou in de kelder zit. Laat de vogel nogmaals controleren op schimmel aangezien deze nu mogelijk verminderd is maar niet weg hoeft te zijn. Deze vogel kan dan de bron zijn. Schimmels zijn erg hardnekkig.

Voor een goede nevelkast weet ik geen adres, maar mogelijk als je een goed idee hebt kun je deze op maat laten maken. Daar weet ik wel iemand voor.


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2008-10-05 - 13:29:09 send message to danielkempenk

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

deze vogel komt van buiten en moet de kelder nog in bij de andere soortgenoten die er nu inmiddels al wel zitten.
ik heb het geluk dat mijn kelder erg droog is en goed geventileert.
mijn vogels krijgen ook wel eens een douche in de kelder als het mooi weer is het is er dan ook weer snel opgedroogt.
heb altijd een raam openstaan en met rustig weer ook altijd de deur.

mijn ziekenkooi heeft een aparte waterbak die ik elke dag moet vullen ongeveer een koffiemok water
door een motor wordt de warme lucht door de kast geblazen die dan over de waterbak blaast en deze verdamt.
is dat niet voldoende of moet de vogel echt in de nevel zitten.

zal een link meesturen.

http://www.florijn-broedmachines.nl/N_frame.html?http://www.florijn-broedmachines.nl/

de witte kunstof ziekenkooi.

gr.daniel


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2008-10-05 - 14:45:37 send message to rajar

Een schimmelinfectie is niet te behandelen met een antibioticum.Schimmelinfecties moet je behandelen met een antimycoticum.

mvg Rob


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2008-10-05 - 15:13:53 send message to danielkempenk


quote
Schimmelinfecties moet je behandelen met een antimycoticum.


die heb ik.

gr.daniel


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2008-10-05 - 19:16:09 send message to wiechmann

hallo renee
brinsea heeft zo kast die je zoek en wat is betaalbaar hij is niet goedkoop maar je kan hem ook gebruiken voor baby vogels.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2008-10-05 - 19:34:50 send message to molineti

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Hoi Rogert en Herman,

Bedankt voor het meedenkenhappy :)

omdat er (niet dat ik wist)een goede ziekenkooi voor papegaaien te krijgen is laten we er 1 door Grumbach bouwen(afmetingen 66 cm breed,47 diep en 90 cm hoog),

Ze hebben ze niet meer in het assortiment maar kunnen ze nog wel bouwen.

Ik had alleen graag voor het geval het nodig zou zijn een medicijnenvernevelaar ingebouwd.

Dit behoorde echter niet tot de mogelijkheid.

Mocht ik zelf een goede vernevelaar weten willen ze die wel voor ons inbouwen,daarom mijn vraag.

groeten Rene


karis69
Website Member
Posts :6

Website Member
2008-10-05 - 20:31:56 send message to karis69

Ik gebruik in mijn vogelhok een luchtbevochtiger, waar een nevelstand op zit.
Ik weet niet precies hoe het werkt, maar deze kan koude en warme nevel verspreiden.
Soms voeg ik eucalyptus olie toe aan het water, zodat het een frisse geur veerspreidt, en sommige ongedierten buiten houdt.
Misschien werkt dit ook met medicijnen.
Dan moeten ze natuurlijk wel water oplosbaar zijn.

Karel


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2008-11-09 - 10:50:41 send message to danielkempenk

inmiddels heeft de bb een antimyoticum kuur gehad van 3 weken en 2 x over 1 week met tussenpauze van 1 week.
maar nog eet die geen zaden!! en als die er een paar eet alleen de kleinste zaadjes.
waar kan dit aan liggen heb ook al een ontlastings onderzoek laten doen maar daar kwam niks uit.
er zaten nog wel wat schimmels in de keel maar dit was minimaal!
de man zit wel warm nog, ik bouw nu elke 2 dagen een halve graden af nu zit die op 26 graden.
ook wordt er gezecht dat het niet zeer zou doen die schimmels met eten....is dat zo???
overigens eet de bb erg veel fruit nu en voldoende eivoer.
maar wil graag dat die extra zonnepitten en hennep eet want die mag wel een paar gram aankomen is aan de magere kant.
ik hoop dat iemand mij een tip kan geven.sad :(

gr.daniel


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2008-11-09 - 11:42:11 send message to mijnkaketoes.nl

Daan

Hij zal door de infectie in de keel w.s nog geen zaad oppakken omdat het w.s nog pijnlijk is. Je zou de pitten etc tijdelijk kunnen fijn malen. En er een mengsel van fruit eivoer en deze fijne zaadmengsel kunnen maken.

Rene (molinetti)

Voor inbouw nevelaar zou ik eens met deze mensen gaan praten, Ze zijn gek op innovatie en ik ben er van overtuigd dat ze een oplossing hebbem. Als krumbach toch nog moet gaan bouwen zouden ze dit zelfs in ontwikkeling kunnen nemen

http://www.dekoningh.nl/medical/nl/index.htm

gr

Henk


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2008-11-09 - 11:55:07 send message to molineti

Hoi henk,

bedankt voor het meedenkenhappy :)

Via vogelcafe heb ik onderstaand adres gekregen voor een vernevelaar,lijkt mij goed spul.

Denk dat ik er daar 1 van ga kopen en proberen.

http://www.cemex.nl/prod-list-1.php?scat=33&pcat=3


Groeten Rene



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 112 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede