Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Heel raar hol, wat is het!!! HELP!! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2008-10-15 - 19:41:32 send message to rajar

Probeer lijmplanken te krijgen of rattenlijm.
Neerleggen met een kooi eroverheen en ratten kunnen nergens anders heen dan de lijmplank.

Mvg Rob


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-10-15 - 20:02:55 send message to Karel

quote
vooral dat verhaal van een kleine driehonderd muizen die losgelaten werden vond ik heerlijk


happy :) Fijn dat je van mijn verhaal hebt genoten, Paul. Ik geniet er ook nog vrijwel iedere dag van. happy :)

Maar even serieus. Aan de buitenkant van een van mijn volieres zitten wat rattenholen. Deze zijn perfect rond met een doorsnede van 7cm.

Tip: Als je een rattenhol afdicht met beton, steek er dan eerst een paar glasscherfjes in. Dat voorkomt dat ze het gat 's-nachts weer opengraven voordat de beton hard is.


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-10-16 - 17:12:29 send message to lZebravinkjel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Muizen kunnen ook zeer zeker vogels doden.
Ik zal jullie het verhaal van mijn opengereten zebravinkje besparen...

De muizenplaag in mijn voliere was zo erg dat als je er overdag aan kwam er zo 30 muizen wegsprongen. Ik heb alle planten in potten gezet, tegels gelegd, dubbeltjesgaas en beton gebruikt om de gaten en kieren te dichten en ook het dubbeltjesgaas verdubbelt. Sindsdien gelukkig geen last meer gehad. Alvorens we de muizenholen dichtgemaakt hebben hebben we er gif in gestrooit, en ook om de voliere heen.

Ze vangen en elders uitzetten lijkt mij niet de meest handige optie... Je moet die beesten trouwens ook op zo'n 3 km van je huis vrijlaten wil je voorkomen dat ze terugkeren.

Het voedsel ophangen en geen bakken op de vloer voor de kwartels maar alle restjes door de kwartels op laten eten helpt ook aanzienlijk.

Succes...


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2008-10-16 - 21:22:01 send message to P.Rooth

Karel
Heb ook wel glasscherven onder m'n fundering die 60 cm diep zit gedaan( de glasbak was nog niet bedacht )maar ook daar gingen mollen onderdoor die in m'n voliere boven kwamen en waar een mol langs kan ....
De scherven was geen belemmering voor Siske, die gaf er niet om en gelukkig is mijn voliere voorzien van een nachthok welke 's nachts afgesloten is .

Zodat ik al m'n volieres ondergaast heb een rotklus welke ik beter direct had moeten doen maar ja was niet anders sindsdien geen rat meer in m'n volieres gehad ( ff afkloppen ) heb nl wel iets groter gaas dan dubbeltjes .
Wel kunnen muizen door dit dubbeltjesgaas en als die onder dit gaas zitten helpt een tuinslang wat minder want heb een goede drainage .

Zitten ze diep onder dit gaas ( wat al 40 cm diep zit ) ff een klein stukje carbid onderin dit gat water erop en snel dichtmikken komt geen muis meer uit . wink ;)

Paul



meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-10-16 - 22:38:46 send message to meyer

En waar denken we dat deze dieren op af komen?
Je kunt dan wel allerlij manieren bedenken om ze te doden maar is het niet beter om het probleem bij het begin aan te pakken?
Ze komen echt niet in je kooi omdat het daar zo gezellig is,nee ze komen op het voer af. Als je kunt voorkomen dat ze bij het voer kunnen komen en ook niet van het morsafval kunnen eten, zullen ze hun voedsel ergens anders moeten zoeken.
Ik weet dat jullie allemaal mooie schone kooien hebben en dat het daar niet aan kan liggen maar verzin dan zelf eens een rede waarom ze bij jou komen logeren.


Groeten Meyerwink ;)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-10-16 - 23:30:40 send message to Karel

Je hebt wel gelijk Meyer, maar helaas is morsen moeilijk te vermijden en het gaas niet echt een belemmering voor muizen.
Ratten, dat is een ander verhaal. Met een gazen of betonnen bodem ben je daar wel vanaf, hoewel ze toch steeds blijven proberen om er in te komen.


zourky
Website Member
Posts :215

Website Member
2008-10-17 - 07:26:36 send message to zourky



zourky
Website Member
Posts :215

Website Member
2008-10-17 - 07:28:14 send message to zourky



zourky
Website Member
Posts :215

Website Member
2008-10-17 - 08:02:42 send message to zourky

De eerste bakjes is voor muizen,er moet overal een deksel op en een steen,deze doosjes staan in de voliere drie stuks en een in het nachthok,er komt geen vogel in die kruipt niet door twee en drie gaten van 2 cm,ze staan wel op de grond,iedere maand kijk ik er naar en vul indien nodig bij.
De tweede doos is groter ongeveer 40x30 ook met deksel,één gat zie ge rechts,daar is een stuk regenpijp(plastiek)in geplakt,en gaat door de muur,steen of hout maakt niet uit,de doos staat wel in de voliere maar de ingang is buiten,zodat ieder rat die rond loopt buiten de voliere langs daar er in kan en komt zo met het voedsel(vergif) in kontakt,ik heb liever 50 muizen in de voliere dan één rat,van daar dat ik vanaf buiten zorg dat ze niet binnen komen,wel s'anderendaags terug om te komen eten,en zo blijven ze ook weg zonder dat ik één zie.
Voor ik dit toepaste heb ik ook ratten in de voliere gehad,en die zelfs twee kievitten in hun pijp hadden getrokken,dan had ik het gat dicht gemaakt,niet wetende dat zij nog in de voliere zat,moeilijk te zien 20x10 met een beton plaat onderkant,de dag erna zag ik vogels op het net lopen,eerst was ik blij dat waren vogels zoals ik er had en ging ze snel met een zelf gemaakte kooi waar ze inspringen en dichtslaat,ik heb ze allemaal kunnen vangen een zestal,die rat wou terug weg en ik had het gat dicht gemaakt zij is naar boven geklommen en daar een 50 cm het net stuk gebeten langs die opening gingen de vogels vliegen,dat is mijn verhaal,ik heb zeker al 10 jaar nu deze toepassing en voel mij er goed bij,ook nog iets naast ons is een braak stuk grond,en daar woond er een traiteur ge kunt begrijpen dat er het één en ander buiten beland al is het maar wat saus genoeg om ratten te lokken,nu bij het woord lokken ga ik stoppen.
groetjes Richard


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2008-10-17 - 10:57:17 send message to rajar

Ik ben sinds kort overgegaan op badschalen als voerbaken er wordt een stuk minder gemorst.
Er ligt veel minder voer op de grond.
Als je gif tegen ongedierte neerzet dan moet je er wel voor zorgen dat er niets anders te eten is.
Een goede optie is een bak afgedekt met gaas onder de voerbak waar het gemorste voer invalt.


mvg Rob


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-10-17 - 15:31:19 send message to meyer

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het is inderdaad beter te zorgen dat je geen morsvoer hebt door dit op te vangen.
Een enkele muis kunnen we allemaal wel eens hebben
maar zitten er meerdere muizen dan is dat een teken dat ze voedsel in de buurd kunnen vinden.

Ook de uitwerpselen van muizen/ratten welke van gif gegeten hebben bezitten gif.
Eet een vogel van de uitwerpselen dan komt hem dit niet ten goede.

Groeten Meyerwink ;)


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2008-10-17 - 19:39:05 send message to P.Rooth

Hallo Meyer

Waar ratten op af komen is soms een raadsel heb zelf zoals aangegeven afsluitbare nachthokken waar ook het voer verstrekt wordt dit staat in diepe schalen welke geplaatst zijn in een houten bak zodat er minimaal gemorst wordt .

In onze tuin bivakeren regelmatig ratten welke soms formaat kat zijn vang als het ff kan ze in een loopval maar heb ook stalen klepvallen staan
En het gekke is dat ik geen enkel lokmiddel gebruik en nog vang ik die lieve diertjes
( BRRRRR )

Bij volle maan zien we soms die krengen lopen zodat in hun looppad de val geplaatst wordt

Afgelopen jaar hebben we ze zelfs overdag zien lopen en zaten ze rustig in de voortuin onze beplanting te verorberen

Als de planten in de tuin al voldoende zijn om ratten te " lokken " heeft een ieder kans op ratten .sad :(

Paul


zourky
Website Member
Posts :215

Website Member
2008-10-17 - 20:31:45 send message to zourky

Ja Paul,het is juist ratten zitten overal,
verleden jaar in Februarie heb ik op één maand dertien gevangen,in de tuin en rond de voliere
allemaal s'nachts,met zelf gemaakte vallen waar ze in lopen om iets te gaan eten,ze lopen ver een roostertje en de val slaat dicht,ze zitten wel levend in de val,vroeger jaren geleden reed ik met de wagen naar het dichts zijnde bos en liet ze daar lopen,dat doe ik niet meer,nu hang ik ze één minuut bij de vissen,het is hard,maar zij hebben ook geen medelijden met de vogels.
Een mens zou het s'nachts moeten kunnen zien wat er allemaal rond loopt we zouden onze ogen nogal open trekken.shocked 8O


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2008-10-20 - 19:54:40 send message to P.Rooth

Zourky
En dan zijn er ook nog mensen die die krengen proberen tam te maken of zijn dat van die laboratium ratten ?

Zeggen ze wel eens dat je zo'n rat in de fik moet zetten zodat ze de hele buurt bij elkaar schreeuwen , dan zou je eerst geen rat meer zien .

Is een onzin verhaal en dieren martelen is ook weer zoiets .

De ratten die schreeuwen zijn gewoonlijk de mannetjes en die proberen je ook aan te vliegen dwars door zo'n gazen kooi heen , heb van die schreeuwers gehad en nog geen halve dag later ving ik weer zo'n schreeuwer je zou er zelf bijna voor op de vlucht gaan .

Hoop verlost te zijn van ratten maar altijd staat er een loopval klaar voor het geval dat waardoor ik weer bij het begin van de topic kom blijf altijd op je hoede voor ongedierte het zou een gewoonte moeten zijn om sporen vroegtijdig te herkennen dat voorkomt een hoop vogel cq dierenleed want ze lusten ook wel jonge konijntjes .

Paul


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-10-20 - 23:45:15 send message to Karel

Tja, anderzijds lusten ze ook wel weer een nestje muizen.
Overigens geen reden om ze niet te bestrijden want ratten doen meer kwaad dan muizen, maar toch leuk om te weten.happy :)




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 167 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede