Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Goudbuikjes,"hoe doe ik het?" Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Goudbuikjes,"hoe doe ik het?"
Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-10-18 - 01:17:04 send message to Ton Koek

Ik heb de goudbuikjes al jaren in een flink beplante buitenvolière, onverwarmd, half overdekt en met nachthok dat de goudbuikjes nooit gebruiken.
Ik heb nu een groepje van 13 stuks. Er hangen her en der nestkastjes in verschillende soorten en maten, maar bij de buikjes lijken horizontale bamboenestjes het meest geliefd.

Ik geef nestmateriaal in overvloed, gras, hooi, kokosvezel en donsveertjes (uit een oud kussen).
Ze hebben de hele dag de beschikking over badwater, zomer en winter.

Als voedsel kunnen ze kiezen uit tropisch zaad, universeelvoer (eten ze heel af en toe een beetje van) fijne graszaden met als favoriet pagims green, gemengd onkruidzaad, trosgierst, buffalowormen, soms wasmotten en dagelijks fruit, meestal appel en sinaasappel.
Daarbij grit, sepia en maagkiezel.

Het ene jaar zijn er 15 jongen of meer nog, het andere jaar nul. Dit jaar 5. Ze zijn lekker onvoorspelbaar dus.

Het lijkt er op dat vogels ouder dan drie jaar oud het best kweken hier.
Uitgevlogen jongen helpen vaak met voeren van de volgende ronde jongen, erg leuk.

Dit is mijn manier, het is zeker niet de enige manier. Geduld is vereist als je Afrikaantjes wil kweken.

Groeten, Ton.


Familie Dijkstra
Website Member
Posts :13

Website Member
2008-10-18 - 10:19:39 send message to Familie Dijkstra

Ton, interessant om te lezen hoe er wordt gekweekt met Goudbuikjes. Ik zelf heb 2 koppels die oud genoeg zijn om in te zetten voor de kweek. Nu heb ik een binnenvlucht gemaakt zoals te zien is bij onze volière http://www.vogelarena.com/voliere/voliere_196.html en deze hokken staan binnen. Ik heb in deze ruimte de temperatuur wat hoger aangezien er alleen maar Afrikaantjes zitten. Ook houd ik de vochtigheid op peil en geef dagelijks schoon badwater, gekookt trosgierst, een alternatief voor miereneitjes, buffalo wormpjes, eivoer (zo uit het pak) rulgemaakt met een beetje roosvicee en tropisch zaad. Soms geef ik fruit mandarijntjes en appel (brokjes van een pinktopje grootte) maar dit wordt niet echt opgenomen. Het eivoer ook niet. Ik heb 2 koppels in een zo'n broedvlucht van 1,10*1,10*0.60m en er zit ook een koppeltje Oranjekaakjes bij. Verder komen wij alleen om te voeren in de kweekruimte. Zou je hierop misschien zelf aanpassingen doen? Kun je mij tips geven? Hoelang kook je bijvoorbeel trosgierst en laat je het daarna ook nog weken? Vriendelijke groet, Ryklof


populier
Website Member
Posts :51

Website Member
2008-10-18 - 10:25:22 send message to populier

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo Ton,

Hartelijk dank voor deze spontane uiteenzetting over de kweek van de Goudbuikjes.

Daar ik opzoek ben naar een koppel Goudbuikjes heb ik een aantal vragen:

Wat zijn "horizontale bamboenestjes".

En heb jij wel eens nesten buiten gehad rond deze tijd van het jaar?

Ik kweek zelf dit jaar voor het eerst met blauwfazantjes en mijn koppel heeft alweer een nest in de buitenvoliere.

Wilde eigenlijk dat ze stopten maar er was alweer een nest wat ik niet had opgemerkt.

Heb jij dus ervaring met nesten met deze koude en vochtige dagen?

En denk jij dat zo'n nest een kans van slagen heeft?

Alvast bedankt,groeten Michael.

http://www.vogelarena.com/voliere/voliere_1000000930.html


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2008-10-18 - 11:41:44 send message to digipeet58

Ha die Ton,
bedankt voor de "cursus"
maar wat heb jij aan andere vogels
zitten in dezelfde voliere
en hoe groot is die voliere?
zelf heb ik 1 koppeltje goudbuikjes,
eten mee met de rest:
kanariezaad, klein parkietenzaad, tropisch zaad, volierezaad en onkruidzaad gemengd.
verder ei(kracht)voer, trosgierst (ongekookt, 2 x per week) bevroren pinkys en bevroren buffalo's (2 x per week).
regelmatig fruit en/of groente: appel,mandarijn, sla, broccoli,komkommerschillen enz.
regelmatig (geplukte) grassoorten.
grit en sepia.
gaan ook nooit naar binnen om te slapen,
alleen om te eten en drinken (staat binnen)
kleine eitjes gevonden in klein, dicht, rieten mandje, verder niets.
zie mijn voliere voor andere soorten; alles in 1 voliere bij elkaar.
Peter


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-10-18 - 22:20:48 send message to Ton Koek

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

De goudbuikjes zitten buiten bij andere soorten, kijk maar even op www.vogels.jotoweb.nl voor een (bijna actueel) overzicht.

Gekookte trosgierst heb ik nog niet eerder van gehoord, waar is het koken goed voor?

De inrichting van de vluchtjes vind ik erg fraai, daar zou ik niets aan veranderen.

Fruit eten leren ook de ukkies door het eerst geraspt door het zaad of het eivoer aan te bieden.

De bamboe-nestjes die ik bedoel:



Dan nog 5 kilo geduld en wie weet.... happy :)


populier
Website Member
Posts :51

Website Member
2008-10-19 - 10:11:38 send message to populier

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo Ton,

Hartelijk dank voor het plaatsen van een foto van het bamboenestje, ik heb deze nog nooit in de handel gezien, zijn deze speciaal voor vogels en waar kun je deze aanschaffen?

Ik ken je website al heel lang maar het gekke is dat ik deze nooit in beeld krijg op mijn thuiscomputer, alleen kan ik deze op de computer bekijken op mijn werk sad :(.

Het koken van trosgierst ken ik ook niet en heeft ook geen zin naar mijn mening, de al weinge vitaminen die er in zitten kook je volgens mijn ook nog dood.

Wat ik zelf doe is een streng trosgierst weken/kiemen in een bakje met water en multivitaminen.
En dat geven als er kleintjes zijn.

Doen je Warblers al wat? Die van mij helemaal niets, al moet ik zeggen dat ze wel elkaar meer opzoeken, maar dat is ik ook het eninge.

Succes met de vogels.

Groeten Michael.


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-10-19 - 11:20:22 send message to lZebravinkjel

Leuke nestjes, ik kan me voorstellen dat de Goudbuikjes die prefereren. Ik zou ook graag willen weten waar je die vandaan hebt.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-10-19 - 22:22:09 send message to Ton Koek

Ik heb deze gekocht bij Geon shopping. Ik weet niet of hij ze nog steeds heeft.


populier
Website Member
Posts :51

Website Member
2008-10-21 - 16:47:48 send message to populier

Bedankt Ton.

Groeten Michael.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 135 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede