Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Welke ringmaat het beste voor deze vogels? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Welke ringmaat het beste voor deze vogels?
Jhoukes
Website Member
Posts :156

Website Member
2008-10-21 - 10:50:06 send message to Jhoukes

Hallo,

Zelf ben ik in het bezit van:

Bruinborstrietvinken
Witborstrietvinken
Goulds
Roodkoppapagaaiamadine

Nu staat er op de site van de bond dat ik ringmaat 2.5 nodig heb voor deze vogels. Maar andere adviseren mij om ringmaat 2.7 te gebruiken. Wat kan ik nou het beste doen en wat zijn de gevolgen (dus op welke dag te ringen) per ringmaat?

Mvg,

Jordy


ronbrum
Website Member
Posts :152

Website Member
2008-10-21 - 11:19:56 send message to ronbrum

Ikzelf gebruik voor mijn goulds en bruinborsten 2.7, ik ring zo ong. op dag 5, meestal als de veertjes net uit zijn.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2008-10-21 - 17:11:58 send message to roodmus

Als je tt loopt met de vogels zul je toch de voor geschreven maat moeten hanteren.
Verder makt het denk ik niet veel uit.

Grt Roodmus.


hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2008-10-21 - 18:37:25 send message to hj de graaf

juist bij tt vogels is de aangegeven ringmaat vaak te klein! vooraal soorten waar veel mee gekweekt worden nemen in grote toe.

zo ken ik kwekers die zebravinken al met 3,0 ringen terwijl 2,5 of 2,7 staat aangegeven. Zelf heb ik bandvinken tt kwaliteit dus goed aan de maat en de aangegeven maat is 2,5 maar ik vind 2,7 beter passen. en speel hier ook gewoon tt mee nog nooit opmerkingen opgehad.

wil je het zekere voor het zekere neem de maat op van de oude vogels met een schuifmaat en bepaal dan de ringmaat

mvg



vandervliet
Website Member
Posts :182

Website Member
2008-10-21 - 18:58:36 send message to vandervliet

Er zijn al genoeg liefhebbers die bovenstaande vogels ringen met 2.9.
Ik heb het meerdere malen gezien dat de voorgeschreven ringen in de poten groeiden.
Bij wildzang is het een verplichte ringmaat, maar bij kanaries, parkieten en tropen moet de liefhebber naar inzicht ringen. De ring mag van een uitgegroeide vogel zijn poot niet te verwijderen zijn zonder de poot te beschadigen.
Sinds de invoering van de gekleurde ringen, kiezen de meeste vogelliefhebbers de opvolgende maat van de geadviseerde ring.

sportgroeten
Jan


vandervliet
Website Member
Posts :182

Website Member
2008-10-21 - 19:05:42 send message to vandervliet

Ik heb de officiele lijst nog even gecheckt. Het zijn voor inheemse vogels verplichte maten. Hieronder volgt de indicatie:

Indicatielijst ringmaten overige, niet beschermde meest voorkomende vogelsoorten.
Deze indicatielijst geldt voor vogels waarvan de ringmaat niet wettelijk is voorgeschreven. Voor beschermde inheemse vogels verwijzen wij naar het desbetreffende overzicht. Deze indicatielijst dient u als richtlijn te beschouwen. Een vogel wordt pas dan als eigen kweek beschouwd als de vogel zodanig geringd is dat de ring, als de vogel volwassen is, niet meer langs de gebruikelijke weg van de poot kan worden geschoven zonder de poot of de ring te beschadigen. De hieronder aangegeven maat heeft betrekking op de binnendiameter van de ring.

Dus je kan er rustig mee naar alle tt's!!


DE MOTOR
Website Member
Posts :138

Website Member
2008-10-21 - 19:51:01 send message to DE MOTOR

Als je de ring er niet af kan halen zonder de poot te beschadigen is dit goed. Vooral omdat het niet verplicht is deze vogels te ringen. Ik ring ook wel zebravinken met 2,9 dit komt vooral omdat de vogels zo gekweekt worden dat iedere generatie iets groter word. Goulds ringde ik altijd met 2,7 geen probleem.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2008-10-21 - 22:41:08 send message to roodmus

Oke jullie hebben daar waarschijnlijk meer ervaring mee dan ik.

Grt Roodmus.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 212 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede