Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Vraag over zonparkieten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Vraag over zonparkieten
Ruben89
Website Member
Posts :300

Website Member
2008-11-02 - 17:54:33 send message to Ruben89

Hallo,

Ik heb een koppel zonparkieten van 7-8 jaar oud. Deze heb ik sinds juni in mijn bezit en beschikken over een voliere van 3 meter lang en 80 cm breed. Hierin hangt een Broedblok.

Het probleem is dat elk broedblok, wat ze krijgen kapot gemaakt wordt. Ze hadden een gewoon houten blok van 30x30x70(wordt met succes in gekweekt door de halsbanden). Maar ze knagen dwars door de bodemplaat(ongeveer 4 cm) heen.
Nu heb ik met de gewone blokken de hoop opgegeven en heb ik er een groot natuurblok ingehangen. ook de maat voor halsbanden/pennanten.
hier zit een best dikke bodem onder van ongeveer 8-10 cm. Deze hangt er nu een tijdje in, maar ook nu komt het einde van de bodem weer in zicht.

Wie weet wat ik aan dit extreme knaaggedrag kan doen? Ze krijgen met regelmaat nieuwe zitstokken en wilgentakken.
En zonder blok lijkt mij ook geen optie omdat ze er in slapen.

Alvast bedankt

mvg, ruben


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2008-11-02 - 19:03:40 send message to Antonia

Heb je de vorige eigenaar/ kweker al gevraagd ?


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2008-11-02 - 20:36:21 send message to denegon

Lekker veel takken geven om de knaag drang te bevredigen.

En een keer een PVC blok proberen. voor hetzelfde geld kweek je er mee. dit is iets wat ze minder snel slopen.
En ja het blijven slopertjes.

suc6 egon


Ruben89
Website Member
Posts :300

Website Member
2008-11-02 - 20:47:43 send message to Ruben89

vorige eigenaar had ze ook gewoon in een houten blok. maar daar sloopten ze het niet.
ze waren toen ook niet in broedconditie had ik t idee. Ze waren ook erg vet, en zaten ook bijna nooit in het blok, behalve snachts. Bij mij gaan ze de hele dag door het blok wel in. en zijn volgens mij in goede broedconditie.
Ik zal wel eens wat meer blokken proberen, misschien zijn ze niet tevreden. misschien wat kleinere blokken, scheve blokken ofzo.
Meer tips zijn welkom


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2008-11-02 - 21:13:57 send message to denegon

ik denk dat ze nu alles slopen je kunt een pvc blok proberen en dan veel wilgen takken erin stoppen zodat ze naar binnen moeten knagen.
wie weet blijven ze dan zitten en broeden
groetjes egon


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2008-11-02 - 22:36:10 send message to Daniel

zoals egon al zei, heb je al geprobeert wilgentakken in het blok te monteren?
En verder ik heb in het verleden gekweekt met witogen nadat ze hun blok flink bewerkt hadden en er weinig meer van het blok over was. (andere meer complete blokken negeerden ze toen)


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2008-11-03 - 17:00:46 send message to broto

quote
Ze krijgen met regelmaat nieuwe zitstokken en wilgentakken.



Maak ook de zitstokken van wilgen takken.
Ik gebruikte voor de aratinga's en nu ook voor de brotogerissen ook altijd wilgentakken in het blok, zet ze gewoon los in de hoeken van het blok.
ik gebruik ook gewoon blokken van plex 18mm, van 25x25 en 60 hoog.

Henk


mila86
Website Member
Posts :111

Website Member
2008-11-03 - 18:54:01 send message to mila86

bij mij slopen de zonparkieten ook het blok en dat doen ze alleen als ze eieren gaan legen dus mischien willen ze eieren leggen die van mij zitten ook veel in het blok alleen als ik de schuur in kom dan komen er snel uit want dan mogen ze vaak even los om bij me zitten.
misschien toch een pvc blok erin hangen


Ruben89
Website Member
Posts :300

Website Member
2008-11-03 - 19:18:08 send message to Ruben89

Hallo,

bedankt allemaal voor jullie reacties
ze hebben altijd wel wilgentakken, en daar zijn ook de stokken van gemaakt. Ik heb ook stukjes hout en wilgenstokjes in het blok liggen.
Wat voor maat pvc-buis raden jullie aan?

mvg, ruben


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2008-11-03 - 20:19:05 send message to P.Rooth

Hallo Ruben

Ten eerste wil ik vragen naar welke kant het invlieggat gericht is ?
2de is het zo gericht dat er licht in het blok valt van zon of kunstlicht ?

Komt 1 van de 2 voor zorg dan dat het blok zo hangt dat het invlieggat naar het noorden gericht wordt want ze hebben een hekel aan licht wat in het blok valt .

Wat ook kan helpen is een schot/plankje wat in het blok onder het invlieggat komt wat tot doel heeft om het pikdonker onderin het blok te maken
waar ze kennelijk behoefte aan hebben .

Paul




Ruben89
Website Member
Posts :300

Website Member
2008-11-04 - 15:21:57 send message to Ruben89

hallo paul,

bedankt voor je reactie. Ik heb het blok aan de zijkant van de vlucht hangen, onder zwarte golfplaten. de opening is opzij gericht, naar het noorden, lijkt mij erg donker maar ik kan m natuurlijk altijd eens proberen te draaien.

mvg, ruben


pelgrim
Website Member
Posts :24

Website Member
2008-11-05 - 18:55:32 send message to pelgrim

Ik heb hetzelfde gehad.
Ik heb onder de bodem een plaatje trespa gemaakt.
Even als bij het controleluikje.
Daar krijgen ze geen vat op.
Verder doe ik er vaak verse stukken wilgentak in.
Dat gaat op deze manier bij mij goed.



molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2008-11-05 - 19:53:13 send message to molineti

quote
Ik zal wel eens wat meer blokken proberen, misschien zijn ze niet tevreden. misschien wat kleinere blokken, scheve blokken ofzo.



Of diepere blokken;ze willen blijkbaar door de bodem heen..

Ben waarschijnlijk ouderwets maar zie totaal geen nut in pvc broedblokken of trespa gebruiken of het bedekken van hout met aluminium.

In het algemeen(in broedkooien helemaal ,maar zelfs in grote volieres) hebben vogels weinig te doen.
Hun ruimte is beperkt tot zeer beperkt en voor hun natje en hun droogje wordt gezorgd.

Het enigste wat ze nog kunnen doen is in het gunstigste geval wat vliegen,wat op de bodem scharrellen,wat met elkaar bezig zijn wat knagen aan de zitstokken en als het kan hun huisje/kinderkamer wat verbouwenhappy :)

Dus waarom dat de vogels ontnemen door het gebruik van pvc of andere knaagonvriendelijke materialen.

Reden voor uitsluitend kiezen voor dit soort blokken lijkt mij eerder gebaseerd op gemakszucht of zuinigheid van de vogeleigenaar dan op welzijn verbeteren van de vogels.

anders is het in mijn ogen als Je meerdere diverse materiaal soorten blokken in de voliere hebt hangen en dan ook nog een pvc blok ter keuze aanbied,dan is het voor de vogels een extra keuze.

Ik zou er inieder geval een dieper blok bij inhangen en het knagen voor lief nemen.

Groeten Rene


Ruben89
Website Member
Posts :300

Website Member
2008-11-05 - 20:36:42 send message to Ruben89

Hallo rene,

bedankt voor uw reactie. Ik ben het zeker met u eens over het verhaal van het welzijn en pvc buizen.
Welzijn bij mijn dieren gaat voorop. Wanneer een vogel zich goed voelt, en het welzijn goed is dan komt de kweek vanzelf. Dit is immers een vorm van natuurlijk gedrag. In de natuur zullen zij ook alleen voor nakweek gaan zorgen wanneer hun welzijn goed is.
Het gaat er bij mijn zonparkieten niet om dat ze gaan kweken, maar ze slapen in het nestblok.
Het zijn gewoon prachtige nieuwschierige makke dieren. Maar ik vroeg mij af waarom zij steeds het blok slopen.
Ik heb ze geregeld zien paren. In de vlucht zijn ze ook altijd druk met takken slopen. En ook zijn ze vaak op de grond aan het scharrelen.
Ik heb er nu ook een kleiner blok in gehangen, en zal er binnenkort ook een dieper blok in hangen.
ik ben benieuwd.
meer reacties/tips zijn welkom

mvg, ruben


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2008-11-05 - 21:33:49 send message to denegon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Dus waarom dat de vogels ontnemen door het gebruik van pvc of andere knaagonvriendelijke materialen.


zoals ik al gezegt heb is dit misschien een oplossing en het blok vullen met takken zodat ze hun weg er in moeten knagen heb ik ook al aangegeven dus de knaag behoefte wegnemen zou ik niet doen. Daar in tegen een dieper blok is een optie. Het lijkt mij het proberen zeker waard. Als ze deze echter ook op hebben dan is er weer een blok weg. Ik ben geen voorstander
van niet houte blokken maar proberen zou ik zeker doen maar dat is maar mijn mening.

quote
Ik ben het zeker met u eens over het verhaal van het welzijn en pvc buizen.
Welzijn bij mijn dieren gaat voorop

Is het bewezen dat PVC buizen slecht is om in te broeden?

groetjes egon


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-11-06 - 09:27:20 send message to ParkietenPeter

Als dit inderdaad zo'n 'supoeractieve' vogels zijn zou ikzlef het volgende een proberen;

Maak van een berkenstronk zelf een invlieggat erin met een klein holletje. Van de bovenkant een schijf eraf zagen om er later als deksel weer op te leggen.
Laat ze zelf dan de rest van de stronk uithollen. Daar zijn ze, hoop ik voor jou en hen, dan wel even mee bezig.

Succes.
happy :) Peter



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 235 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede