Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Mijn valkparkiet blijft maar eieren leggen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Mijn valkparkiet blijft maar eieren leggen
Chantalliej
Website Member
Posts :27

Website Member
2008-12-17 - 14:00:13 send message to Chantalliej

Hallo allemaal,
Een probleempje met mijn valkparkiet. Ze blijft maar eieren leggen en ze heeft geen mannetje. Ze zit er ook op te broeden en is hierdoor erg aggressief. Dit is nu al de 4e keer dit jaar. Ik wil er heel graag een mannetje bij zetten, maar helaas mag dit niet van mijn ouders. Is er nog een andere oplossing? Want een tamme valkparkiet die om de 2 maanden aggressief is vind ik eerlijk gezegd toch niet zo leuk.

Alvast bedankt voor de reacties!


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-12-17 - 14:58:09 send message to chrislaevers

Een mannetje lenen in familieoverleg?

Ook wel kijken of je kooi groot genoeg is om uitvliegende jongen te kunnen huisvesten.

Elke vogel toont vroeg of laat natuurlijke behoeften. Het is de mens die beslist om het licht op rood of op groen te zetten.
Bij mij staat het licht altijd op groen maar ik ben dan ook een stuk ouder.
Als je wilt dat het licht op groen staat, zal je moeten gaan lobbyen bij je ouders. Iets tegenover stellen, haalt het soms.
Als de vogel een man krijgt, zal de afhankelijkheid van je popvalkparkiet van jou (tamheid) misschien verminderen. Misschien voedert ze haar jongen wel niet Ben je daar op voorbereid? Van het ene komt dan het andere...

Hou het bij familieoverleg en houd rekening met de beschikbare ruimte voor de vogels en zomeer.
Blijf zoeken naar alternatievenen en vergaar zoveel mogelijk informatie over valkparkieten; dan sta je sterker in je schoenen om je ouders te kunnen overtuigen... Geef de vogel een beetje voorrang op je eigen belangen (persoonlijke mening).

Wens je veel succes.

Christine.







minka
Website Member
Posts :114

Website Member
2008-12-22 - 18:56:56 send message to minka

Een man lenen lijkt me geen oplossing wink ;) Als die weer weg is begint het weer van voren af aan. Eerlijk gezegt vind ik dat je valkparkieten ( en welke vogel dan ook ) nooit alleen moet houden, maar dit staat los van het probleem. Als je 2 popjes hebt kunnen ze ook flink doorleggen. Je moet eigelijk je popje overtuigen dat er helemaal geen ideale omstandigheden zijn om eitjes te leggen. Dit doe je door :

Geen tot weinig groenvoer te geven.
Niet te sproeien met water / geen badwater geven.
Minder uren licht ( eventueel een gedeelte van de kooi 's avonds afschermen. Niet de hele kooi ! )
Weinig eivoer geven.
Haar vertrouwde plekje minder vertrouwd maken door de inrichting van de kooi te veranderen en de kooi op een andere plek te zetten. Helemaal mooi zou zijn in een andere kooi zetten en dan regelmatig van kooi / plaats wisselen.
Mocht het lukken dan een rooster op de grond leggen.
En wat heel belangrijk is, de eitjes niet weghalen, want anders blijft ze door leggen.
Zorg wel dat ze voldoende kalk krijgt in de vorm van sepia / mineralenblok als ze legt.


marcelj
Website Member
Posts :71

Website Member
2008-12-23 - 22:49:05 send message to marcelj

Om het leven van de vogel minder prettig te maken om zo het leggen te stoppen vind ik sneu voor het beestje.
Kweken zal wegens plaatsgebrek ook wel geen optie zijn maar een valkparkiet die alleen gehouden wordt en al tam is kan ook de verzorger als partner accepteren. Misschien lukt het je om de band met de vogel te versterken en dan zal ze ook niet meer zo agressief zijn wanneer ze eieren heeft. Desnoods kun je overwegen om haar om te ruilen voor een mannetje. Misschien kun je haar ruilen bij een kweker en dan een jong mannetje nemen.
Succes ermee.


minka
Website Member
Posts :114

Website Member
2008-12-24 - 01:37:14 send message to minka

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het leven minder prettig maken ? Nou, het lijkt me niet als je minder groenvoer geeft en niet sproeit enz. het valkje er onder lijdt hoor wink ;) Als het steeds maar eitjes legt is dat een veel grotere aanslag op het valkje. En het is tijdelijk hè, niet levenslang laugh :D Ene... omruilen ? Dat vind ik pas sneu sad :( Moet het weg omdat het iets heel natuurlijks doet en de eitjes verdedigt... Het zou nog natuurlijker zijn als er een man bij zat, maar niet iedereen heeft hier tijd / plaats voor en zin in. Dat is maar goed ook, anders zouden er wel héél veel vogels komen wink ;)


marcelj
Website Member
Posts :71

Website Member
2008-12-30 - 20:46:01 send message to marcelj

Waarom is omruilen sneu ? Wanneer de vogel goed terecht komt bijv. in een voliere en daar een man aangeboden krijgt en zo haar natuurlijk gedrag en behoeftes kan uitleven is dat toch niet zielig ?


Chantalliej
Website Member
Posts :27

Website Member
2009-01-14 - 19:16:01 send message to Chantalliej

Bedankt voor alle reacties,
Het ruilen vind ik echter geen optie, omdat ik nogal gehecht ben aan deze vogel. Na de vorige keer eieren leggen en broeden was ze vorige week weer gestopt. Vanavond zat ze heel raar te doen in haar kooi, dus heb ik haar eruit gehaald en bleef ze heel stil op mijn schoot zitten. Even later vloog ze weg en toen ik op stond lag er ineens een ei op de grond.. de nieuwe leg is dus begonnen...sad :( Nu beginnen mijn ouders er gelukkig ook een beetje gek van te worden, dus zei mijn moeder dat ik dan wel een mannetje mocht lenen. Maar is dit een optie, of gaat ze daarna weer opnieuw beginnen met eieren leggen wanneer het mannetje weg is?

Alvast bedankt weer voor de reacties!!

Groetjes, Chantal


smiegelke
Website Member
Posts :60

Website Member
2009-01-14 - 22:53:53 send message to smiegelke

tgoh...normaal gezien zal dat wel een beetje beteren dan maar na een tijdje zal je terug hetzelfde probleem krijgen vrees ik.laat er gewoon een man bij steken voor goed.(als dat kan natuurlijk)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 142 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede