Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Alarm - TOPETENTERO Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4 5 6
<<< vorige


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2011-08-12 - 00:07:10

euhm niemand 1 maal 2 maal 3 maal HOPPA gesloten !


MrandMrsSwift
Website Member
Posts :388

Website Member
2011-08-12 - 00:24:34

Jij bent zeker de leukste thuis? shocked 8Olaugh :D


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-08-12 - 10:48:30

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

TOPETENTERO 202:
De nestgrootte, zonder gebruik van TOPETENTERO, bedraagt rond de 3 vogels, met gebruik van TOPETENTERO bedraagt deze rond de 7 vogels.

Het aantal uitgevlogen jongen, zonder gebruik van TOPETENTERO, bedraagt rond de 3 vogels, met gebruik van TOPETENTERO bedraagt deze rond de 5 vogels.


Mijn schokkende conclusie:
Hierboven staat dat als je geen Topetentero gebruikt je een uitvliegpercentage van 100% hebt. Gebruik je wel Topetentero dan heb je een streftepercentage van 2 op de 7 vogels (sterftepecerentage van 28,57%)

Hopelijk wordt er ook onderzoek gedaan naar de vraag waarom het sterftpercentage bij vogels die Topentero krijgen zo ontzettend hoog ligt? Met een dergelijk onderzoek kom je op een gemiddelde school niet met een voldoende weg ben ik bang.

Bron: http://www.vogelarena.com/shop/Geneesmiddelen/TOPETENTERO-202/


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-08-12 - 11:17:54

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Inderdaad opmerkelijk, hoewel je om tot een juiste conclusie te komen zoveel mogelijk relevante factoren mee moet nemen.

Een belangrijke factor in dit verband is dat de uitval bij grote nesten in het algemeen al procentueel hoger ligt dan bij kleine nesten, dus ongeacht het gebruik van T.
Daarnaast is bovendien een overlevingspercentage van 100% bij 3 jongen hoger dan "normaal". Blijkbaar heeft T dus een gunstig effect op kleine nesten.happy :)

Blijkbaar kun je uit zo'n onderzoek meerdere conclusies trekken en niet zondermeer älleen een "schokkende".wink ;)


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-08-12 - 12:08:39

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Toch wel behoorlijk schokkend.

Als ik met Topetentero (hierna: T) uiteindelijk 1 op 3 vogels in de kliko moet gooien dan kweek ik liever zonder T. Zonder T vliegen tenminste 3 op de 3 vogels uit. Geen ellende van dode vogels.

Bovendien laat een goede kweker sectie verrichten op zijn dode vogels. Als ik bij elk nest 2 dode vogels moet opsturen voor sectie dan loopt dat flink in de papieren. Om van de dierenarstkosten bij zieke vogels nog maar niet te spreken.

Verder vind ik het geen presentatie van een onderzoek zoals je dat mag verwachten. Ten eerste wil ik exacte cijfers. De woorden 'rond de' heb je niks aan. Misschien zijn de exacte cijfers wel: zonder T: 3,95 jongen en met T: 4,19 jongen.

Verder zou je moeten weten welke soorten vogels en het aantal koppels. Ik weet zeker dat als ik mijn grasparkieten T geef en mijn Ara's geen T geef dat T het bij de grasparkieten erg goed doet (een vertekenend beeld).

Ik zou het onderzoek graag eens willen inzien maar ben bang dat ik daar geen toegang tot krijg. wink ;)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2011-08-12 - 12:28:01

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

@hans. Ben het niet helemaal eens dat bij grote nesten er minder jongen groot worden. Mijn ervaring is juist dat door het grotere aantal prikkels (en stimulering onderling)de kans op groot worden groter is. Uitgaande dat de ouders over voldoende voedsel beschikken.

Verder is het natuurlijk de vraag of dood het criterium is happy :). Als je daarna vogels hebt die bijv. zwak zijn, niet willen broeden etc.
Maar goed je moet natuurlijk 1 criterium als uitgangspunt gebruiken.

Je moet natuurlijk ook het uitgangspunt weten.
Start je met een groep waar al een (sluimerend) gebrek aan vit A(Bijv) heeft dan is het logisch dat toediening resultaat heeft etc.


@ rik, Ik meen dat iemand het eens op een of ander forum het wel had opgevraagd.(bericht 1)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-08-12 - 14:25:24

quote
@hans. Ben het niet helemaal eens dat bij grote nesten er minder jongen groot worden


Toch is dat, ondanks persoonlijke ervaringen, simpelweg de wet van de getallen.
Voorbeeld:
De kans dat er vandaag een gezonde Nederlander ("nestje" van 16 mio) overlijdt is bijna 100%. de kans dat jij of ik ("nestje" van 2) dat zijn is tamelijk klein (bijna 0%), hoewel we dat morgen pas zeker weten uiteraard.happy :)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-08-12 - 14:31:18

@Rik
Tja, als het onderzoek zo onduidelijk is, kun je er dan eigenlijk wel conclusies (schokkend of juist niet) aan verbinden?

quote
Bovendien laat een goede kweker sectie verrichten op zijn dode vogels.

Dat is niet de praktijk. Er kunnen altijd jongen in het nest sterven. Zolang het geen structureel voorkomend euvel is en niet álle jongen sterven, zullen niet veel kwekers zo'n incidenteel sterfgeval verder laten onderzoeken.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2011-08-12 - 16:07:45

Rik

Het onderzoek kun je gewoon even bij Drs. Oranje opvragen hij is daar vrij open mee. Gewoon even de praktijk bellen en dan stuurt hij je die wel op.

Henk



Pagina : 1 2 3 4 5 6
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 146 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede