Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > hangevoerde edels broeden? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : hangevoerde edels broeden?
Nicky sommers
Website Member
Posts :38

Website Member
2008-12-27 - 11:34:42 send message to Nicky sommers

hallo,

als je jonge edelpapagaaien met de hand grootbrengten als ze zelfstandig zijn met rust laat, zijn het dan later goede broeders?
of heb je dan weinig kans. de een zegt dat het niet uitmaakt en de ander wel.

gr. nicky


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-12-27 - 14:05:18 send message to ParkietenPeter

En zo is dat dan ook. wink ;)
In het ene geval, en daar zijn er van bekend, kweken ze gewoon. En andere komen niet aan het kweken omdat ze zich te veel focussen op de verzorger.

Maar wat zou de meerwaarde ervan kunnen zijn? Anders dan dat de eerste ouders niet meer zouden voeren.
In elk ander geval is het de omgekeerde wereld!


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-12-27 - 18:08:45 send message to Rogert

Zoals Peter al zegt is het een afweging die je maakt waarbij je het risico loopt dat hetgene jij wilt niet gaat lukken.

Ik denk dat er geen onderzoeksstatistieken zijn maar stel dat je 50 % kans op succes hebt, dan is dat 50 % minder kans op de 100 % die je hebt bij natuurbroed.

Persoonlijk denk ik dat je veel minder dan 50 % kans heb dat deze vogels hun jongen zonder problemen groot brengen. Van alle handopfok vogels die ik mijn leven gezien heb, heb ik nog nooit meegemaakt dat deze hun jongen zonder slag of stoot groot brengen. En als ze het al doen dan is het vaak de partner die de doorslag geeft. Ik heb al wel vele malen meegemaakt dat handopfok ouders hun jongen verminken of afmaken.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2008-12-27 - 18:45:04 send message to P.Rooth

Hallo

Mijn ervaring met halsbandparkieten die ik noodgedwongen met de hand opgefokt had nadat bij verschillende stellen de ouders door ernstige verstoring de jongen lieten verrekken is dat al deze handopfok jongen voortreffelijke ouders bleken te zijn dus niet minder dan 50% maar 100% was zelfs wat makkelijker met nestcontrole nu werden m'n nagels niet gemanicuurd .

Bewust de jonge vogels eerder bij de ouders weghalen doe ik bij geen enkel stel vogels vind natuurbroed nog altijd te verkiezen boven handopfok echter de jongen laten sterven omdat de ouders zo overstuur zijn door verstoring dan vind ik persoonlijk dat je in moet grijpen indien de mogelijkheid aanwezig is .

Paul


Nicky sommers
Website Member
Posts :38

Website Member
2008-12-27 - 20:01:08 send message to Nicky sommers

oke bedankt voor de reacties, ik ga dan liever voor natuur broed.

gr. nicky



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 194 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede