Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Broedgedrag???? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Broedgedrag????
maurices
Website Member
Posts :7

Website Member
2009-01-14 - 15:32:48 send message to maurices

Hi all,

Wie heeft er ervaring met broedgedrag van huiskamervogels en dan pyrrhura’s in het bijzonder? Wij hebben een pyrrhura rodocephala (man, genaamd Phoenix, 5 jaar oud) en een pyrrhura perlata perlata (vrouw, genaamd Dodo, ruim 3 jaar oud)
Zij zitten in een ruime binnenvolière en als wij thuiskomen, gaat de deur open van de volière en staat er een grote speeltak in de woonkamer.
Het zijn supertamme en leuke en lieve vogels.
Sinds een week of twee vliegt dodo steeds vaker naar de volière en de laatste dagen zit ze voornamelijk in het blok. Dit is hun slaapplek. Als ik het blok open maak omdat ze er niet uit komt lijkt het alsof ze in diepe trance in het blok zit. Als ik haar voorzichtig aai lijkt ze uit de trance te komen en komt weer uit de volière.
Het vreemde is dat ze met grote regelmaat zit te piepen in het blok, dit is hetzelfde piepen als de vogels overdag samen in het blok zitten en het niet eens kunnen worde met de ruimte die ze hebben en Dodo het onderspit delft van Phoenix. Het verschil nu is dat Dodo alleen in het blok zit en toch die geluiden maakt. Ze is niet in haar normale doen. De afgelopen blaas ik rond haar cloaca om haar buik in de gaten te houden maar ik zie geen ei zitten.

Herkent iemand dit piepgedrag? Met andere woorden hoort dat bij broeds zijn en hoef ik me geen zorgen te maken of????


Groetjes Maurice


maurices
Website Member
Posts :7

Website Member
2009-01-17 - 00:17:56 send message to maurices

Dat het broedgedrag is weet ik inmiddels zeker want vanavond is het eerste ei gelegd happy :)
Het piepgeluid kan ik nog steeds niet plaatsen, iemand ideeën?

Maurice


marie rose
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-01-17 - 07:37:11 send message to marie rose

dat piepend geluid is normaal, dat is meer bedelen dat ze doet


maurices
Website Member
Posts :7

Website Member
2009-01-29 - 16:10:27 send message to maurices

Hoi Marie Rose, dank voor je bericht. Het gepiep was nieuw voor ons maar weten nu dat dit bij het broedse gedrag hoort. Ei nummer 2, 3 en 4 zijn inmiddels gelegd, allen onbevrucht.
De verandering in het (broed)gedrag van het vrouwtje heeft er voor gezorgd dat het mannetje is begonnen met het plukken van zijn borst sad :(


maurices
Website Member
Posts :7

Website Member
2009-02-06 - 17:21:31 send message to maurices

Pff ook ei 5, 6 en vandaag zelfs nummer 7 zijn gelegd.
Hoop dat dit niet al te lang doorgaat.

Maurice



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 153 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede