Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > wie heeft er ervaring met gekruisde lori's? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : wie heeft er ervaring met gekruisde lori's?
lorikwekerij
Website Member
Posts :240

Website Member
2009-01-18 - 17:13:28 send message to lorikwekerij

hallo colegakwekers er is mijn een koppeltje lori's aangeboden alleen zijn dit kruisingen
namelijk blauwebergen keer rode lori op zich vind ik dit kwa kleur hele mooie vogels en ik zou ze dan ook graag kopen alleen is mijn vraag of ik deze lori's gewoon in kan zetten voor de kweek of zou deze lori's niet vruchtbaar zijn?
de kweker van deze lori's gaf aan dat het een oepsie was en dat hij de vader van deze lori's had verkocht en tot zijn verbazing eieren heeft gelegt en ook nog bevrucht waren waar deze lori's uit gekomen zijn
ik wil dan proberen om de lori's splitsen en bij de ene een blauwe bergen te zette en bij de andere een rode lori
zou dit kunnen of niet

mvg willem


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2009-01-18 - 18:06:08 send message to P.Rooth

Wat niet kan , maar vind u dit nu verstandig om te proberen met bastaarden te gaan kweken ?

Dergelijke vogels dienen uitgesloten te worden voor de kweek om de soorten en ondersoorten raszuiver te houden .

Paul


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2009-01-18 - 18:21:35 send message to rupicola


Het houden en kweken van lories is de afgelopen jaren gelukkig behoorlijk gestegen in populariteit.
Het kweken van dergelijke hybriden vormt daarbij bepaald geen positieve bijdrage, integendeels zelfs!
Het is in toenemende mate al moeilijk genoeg om aan (goede zuivere) lories te komen.

Eventuele nakweek van dergelijke hybridevogels kunnen mogelijk nog jarenlang overal opduiken en daar zitten de serieuze lorikwekers, maar vooral ook de beginnende talenten op dit gebied beslist niet op te wachten!




jboe
Website Member
Posts :89

Website Member
2009-01-18 - 18:30:22 send message to jboe

ik denk als je doelgroep particulieren zijn die hem als huiskamervogels willen houden, dan zou het geen bezwaar zijn. echter sluit ik me wel bij bovenstaande reacties aan.

Of het kan, dat weet niemand, ik vind de rode lori erg afwijken van de blauwebergen lori, ik vermoed daarom dat ze niet vruchtbaar zijn, maar dat is slechts een vermoeden met totaal geen onderbouwde waarde!


lorikwekerij
Website Member
Posts :240

Website Member
2009-01-18 - 18:39:52 send message to lorikwekerij

ik bezit zelf 9 verschilende type koppels lori's die allemaal raszuiver zijn
maar omdat ik deze kruizingen een zeer mooie tekening vind hebben ben ik er over na gaan denken of er een mogelijkheid zou zijn om ze terug te kruizen (zoals ze ook wel doen bij kanarie's en putters bijv)
vandaar mijn vraag

mvg willem


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2009-01-18 - 22:33:20 send message to dooren

Kunt je niet terug kruizen omdat deze onvruchtbaar zijn, het is trichoglossus x eos.

En zou je het kunnen, het duurde generaties voordat je de rode of blauwkop bloed eruit hebt en "zuivere" vogels terug hebt gekweekt. Lori's zijn pas na enige jaren broedrijp dus dat duurt even.

Bovendien zou inteelt snel invloed hebben omdat je te weinig basislijnen hebt.

Bovendien zijn de vogels onschikt voor de huiskamer, door hun vloeibare voeding en ontlasting zijn lori's alles behalve populair om in de huiskamer te houden.

Het spraakvermogen is bovendien erg beperkt en leverd hooguit gebrabbel op.

Een goede tip, richt maar op het kweken van raszuivere lori's daarin is nog genoeg uitdaging met zeldzamere soorten te vinden.
Gert


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2009-01-18 - 22:44:26 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
En zou je het kunnen, het duurde generaties voordat je de rode of blauwkop bloed eruit hebt en "zuivere" vogels terug hebt gekweekt. Lori's zijn pas na enige jaren broedrijp dus dat duurt even.


"zuiver" staat hier volledig terecht tussen aanhalingstekens!

Voor wat betreft de uiterlijke kenmerken duurt het al generaties voordat dergelijke hybriden is 'terug' gekweekt, maar voor wat betreft de genetische uitdraai, het DNA profiel, duurt dit [proces met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid nog veel langer!

Om die reden kunnen gehele stammen worden afgekeurd voor eventuele toekomstige uitzetting in het wild!

Tja!


Blauwe bergen
Website Member
Posts :240

Website Member
2009-01-19 - 09:19:08 send message to Blauwe bergen

Ik hoop dat de heer van dooren u overtuigd heeft.
Hou de lories zo zuiver mogenlijk !!


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2009-01-19 - 10:32:58 send message to Picolet

Dergelijke vogels zijn gedoemd om te gaan zwerven, van handelaar naar handelaar en is de beginnende liefhebber die ze ziet en koopt de klos.

Het ergste is dat de beginnende liefhebber meteen een valse start maakt en wellicht meteen zijn buik vol heeft van de o zo mooie hobby.

In het verleden zou ik zeggen breng ze naar het NOP, maar dit is ook geen goede optie meer.

Ruud



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-01-19 - 14:57:22 send message to Karel

quote
Voor wat betreft de uiterlijke kenmerken duurt het al generaties voordat dergelijke hybriden is 'terug' gekweekt, maar voor wat betreft de genetische uitdraai, het DNA profiel, duurt dit [proces met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid nog veel langer!


Inderdaad. Sterker nog: statistisch kan dit vele duizenden jaren duren en dan nog moeten tot die tijd alle "vervuilde" nakomelingen aan worden gehouden!
Echter, de nakomelingen zullen zich in de jaren over de liefhebbers hebben verspreid en wordt er onvermijdelijk hier en daar "vuil"x "vuil" gekweekt, waardoor de onzuiverheid weer wordt versterkt en derhalve nooit meer zal verdwijnen.sad :(

Gert's opmerking dat deze vogels echter onvruchtbaar zijn, is alleen hierom al een hele geruststelling!


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2009-01-19 - 19:41:46 send message to Rik

quote
de kweker van deze lori's gaf aan dat het een oepsie was


Persoonlijk vind ik dat een beetje onbegijpelijk. Als de eieren zijn gelegd heb je toch nog een hele tijd de mogelijkheid om ze weg te halen?



loribreeder
Website Member
Posts :40

Website Member
2009-02-09 - 20:58:05 send message to loribreeder

Hallo

Ik kweek zelf al een tijd met lori`s en zorg aub dat er geen kruisingen komen .
De vogels komen niet meer binnen dus laten we zuinig zijn op wat nog hebben .

mvr loribreeder




Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 256 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede