Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > bewaren vogelvoer Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : bewaren vogelvoer
marny
Oud Lid
Posts :8

Oud Lid
2004-05-24 - 22:51:57

Wat is de beste manier om vogelvoer te bewaren? Ik las pas in een boekje dat je vogelvoer het beste in linnen zakken kan bewaren. Klopt dit of zijn er ook andere manieren?


Gert Jan
Website Member
Posts :191

Website Member
2004-05-24 - 23:41:24

Dit ligt natuurlijk wel aan je verbruik. Veel of weinig? Als je 4 vogels hebt en een jaar doet met een grootverpakking dan is de volgende oplossing niets voor jou!. Ik heb zelf kunststoftonnen van 50 liter waar ik 25 kg zakken zaad in doe. Hiermee doe ik ongeveer 3 mnd. Het zaad ruikt dan nog niet muf en kiemt nog steeds goed.
Dit kun je ook wel als leidraad gebruiken voor je bewaarperiode/manier. Als het muf ruikt, danwel niet meer kiemt dan kun je beter een andere bewaarmethode proberen of kleinere porties kopen.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2004-05-25 - 11:43:20

Graag zou ik daar aan toe willen voegen dat ei-voer, universeelvoer, vruchtenpaté en overige produkten die snel bedervelijk zijn, je deze het beste kan invriezen in plastic zakken. Je kan dan het voer ingevroren verkruimelen, en dan per portie er uit halen. Dit is om te voorkomen dat ze gaan gisten, schimmelen of bederven.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-05-26 - 10:04:17

Het gebruik van een zgn voersilo is altijd aan te bevelen. Hierdoor gebruik je altijd het oudste voer eerst, en kun je de silo gewoon van bovenaf steeds bijvullen. Silo's worden (zelf)gemaakt van metaal, kunsstof of hout. Het materiaal maakt eigenlijk niet zoveel uit, als je maar niet meer voorraad hebt, dan je binnen een redelijke termijn verbruikt.Wij houden een max. termijn aan van 2 weken voor pellets.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-05-26 - 18:53:27

Ik moet eerlijk bekennen dat ik mijn zadenmix al heel lang bewaar in een grote kunstof bak met deksel. Ik koop altijd de grootverpakking van 25 kilo en dat hebben mijn birdies in ongeveer 3 tot 4 maanden schoon op. Daarnaast geef ik regelmatig vers fruit wat ik net van de markt heb meegenomen.

Het zal zekers niet het beste maniertje zijn maar voor mij werkt het perfect.


HermanH
Website Member
Posts :121

Website Member
2004-05-27 - 09:28:59

wink ;)Ik heb 3 van die grote eivoer emmers waar ik mijn vogelzaad in doe.
25 kilo voer kun je mooi verdelen over de 3 emmers,en je kunt ze nog mooi stapelen ook.
En het is mooi lucht- en waterdicht,zodat ook het ongedierte geen kans heeft om er van te snoepen.razz :p



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-05-27 - 22:44:14

Je probleem is duidelijk Hawkeye: als je 3 maanden doet met 25 kg voer dan........heb je gewoon te weinig vogels laugh :D.

Succes met de verbouwing!
Groet,
Hans


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-05-27 - 23:02:34

quote
Je probleem is duidelijk Hawkeye: als je 3 maanden doet met 25 kg voer dan........heb je gewoon te weinig vogels .
laugh :D vind ik nou ook maar tja, mijn vrouw wil er niet meer bij!


marti
Website Member
Posts :303

Website Member
2004-05-27 - 23:03:00

Je kunt wel minder voer inslaan... maar dan kom je dus na een maand weer bij de dierenwinkel/voedergigant en daar ligt nog de verpakking die je de vorige keer niet meegenomen hebt, omdat je liever later vers haalt..razz :p

Veel zaden worden slechts een of 2 keer per jaar geoogst...en liggen dan gewoon opgeslagen tot je ze koopt, die blijven bij de winkel echt niet verser...

Martijn


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-05-31 - 01:04:50

Ja, ben ik wel met je eens Martijn. Je kunt zaden best lang goed bewaren.
Let gewoon goed op of het nog mooi glanst en dat er geen "draden" in de zak of de bewaarbak achterblijven, want dan is het mis. Bovendien snap ik ook wel dat het handiger (en goedkoper is) is om een baal van 25kg te halen ipv iedere keer een zakje van 5 kg.

Uit bovenstaande reacties heb je denk ik wel begrepen dat iedereen het voer op zijn eigen manier inkoopt en bewaart en dat we er allemaal tevreden over zijn en succes mee hebben, en daar gaat het toch om?
Succes en groet,
Hans


Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-05-31 - 02:04:16

Ik koop alle zaden apart en meng die dan naar behoefde,de losse zaden bewaar ik gewoon in doorzichte plasticzakken en de mengeling in een plastic bak.
Als je wilt weten of je zaden nog vers zijn dan hoef je ze enkel te laten weken in water,komt er binnen de 2 dagen een 'kist' (scheut) uit de zaden dan zijn ze nog vers genoeg.


marny
Oud Lid
Posts :8

Oud Lid
2004-05-31 - 20:41:41

Bedankt voor alle handige tips!



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 167 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede