Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > eivoer Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-22 - 00:22:52

Volledig met je eens carduelis, hoewel de a-b-c redenering:
quote
dan blijf je met zwakkere exemplaren zitten die op hun beurt zwakkere jongen geven die wéér medicatie nodig hebben en je zit in een vicieuze cirkel.

niet helemaal juist is. Een vogel kan op deze manier als zwakker exemplaar worden bestempeld, terwijl hij een ziekte kan hebben opgedaan door externe factoren. Zelfs de meest gezonde vogel kan weleens iets oplopen. Als je door een ingreep deze ziekte kan stoppen, betekent dat natuurlijk niet dat zijn jongen vatbaar(der) zijn voor deze ziekte en ook weer als "zwak exemplaar" kunnen worden benoemd.
Eenzelfde verklaring kun je geven voor preventieve medicatie. Wij hebben allen in onze vroege jeugd de nodige vaccinaties gehad, maar dat betekent niet dat onze kinderen daardoor zwakker of gevoeliger zijn voor de betreffende ziekten.

Overigens is het bovenstaande puur academisch.
Mijn eigen vogels krijgen namelijk geen enkele medicatie, behalve bij externe aandoeningen zoals bijvoorbeeld een ontsteking na een verwonding o.i.d.


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-06-22 - 00:53:16

Mario, je had het ook over:

quote
Een kuurtje voor de kweek tegen coccidiose vind ik wel kunnen maar preventief tegen vanalles
Coccidiose toch komt over het algemeen voor bij jonge vogels voor zover ik heb begrepen???.
Daarom kuur ik mijn jonge Goudvinken en Putters als ze zo'n 50 a 70 dagen oud zijn d.m.v. ESB3 en in het najaar als het we weer een wat vochtiger buitenklimaat hebben gekregen.
Voor de kweek kuur ik zelf beslist niet, i.v.m. de invloed van e.e.a. op de vruchtbaarheid en vrucht/ei


carduelis
Oud Lid
Posts :17

Oud Lid
2004-06-22 - 06:40:30

Antwoord op Marnic ; uiteraard ben ik niet tegen het inenten van kanaries , dat kan je vergelijken met mensen , als je naar Afrika op reis gaat bestaat de kans dat je gestoken wordt door de malariamug , de kans dat je niét gestoken wordt is er natuurlijk ook , maar ik verkies dan toch effe een spuitje te gaan halen bij de dokter in plaats van de malariagriep op te doen en de kans te lopen er het loodje bij te leggen of anderen mee te besmetten !
Dus kuren van kanaries , geen probleem , integendeel , zelfs een nuttige maatregel om te voorkomen dat je hele hok eraan gaat zoals je zelf zei ...

Antwoord op Karel , je hebt gelijk , alleen wat betreft die kinderziekten , hier gaat het volgens mij om een andere soort infecties dan de coccidiose waartegen bij vogels zo vaak gekuurd wordt , namelijk infecties van buitenaf (hersenvliesontsteking , pokken , etc) waarover we geen controle hebben , net als de pokken bij de kanaries , die komen ook niet door de verzorging maar door externe factoren (muggen in geval van de kanariepokken).
Terwijl coccidiose bij vogels volgens mij nog steeds en altijd met de verzorging te maken heeft , hoe verklaar je anders dat sommige kwekers die hun vogels prima verzorgen en droog huisvesten nooit last hebben van deze ziekte , ook zonder kuren ?
Ook ben ik het met je eens dat je een zieke vogel best mag helpen , het gaat in mijn topic specifiek over het preventief en vaak al van jongsaf kuren van vogels.
Ik vergelijk het net zoals jij opnieuw met kinderen ; die ga je als baby of peuter toch ook geen chemokuur geven om te beletten dat ze later kanker zouden krijgen ... die hun natuurlijke ontwikkeling moet dan toch compleet verstoord zijn ?? Zelfde resultaat volgens mij bij preventief kuren bij vogels.
Die jonge vogels hun weerstand is ook al meteen verzwakt naar mijn mening en dat kunnen ze denk ik niet zo makkelijk meer inhalen.
Heel fijn te horen dat je mijn visie deelt overigens aangaande het niet preventief gebruiken van medicatie , het lijkt erop dat er stilaan meer en meer verstandige kwekers zijn die beseffen dat het anders kan en moet !
Laat ons samen verder "volharden in de boosheid" en de fervente gebruikers van medicatie bewijzen dat het anders kan.

Groetjes , Gert.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-06-22 - 08:46:46

als je het geheel in het grote plaatje zou bekijken heb je groot gelijk, preventief behandelen zal op den duur zorgen voor een zwakker bestand alleen ... ik kan mij ook goed voorstellen dat kwekers hun dieren gezond proberen te houden , als preventief behandelen ervoor kan zorgen dat je dieren niet ziek worden of sterven kan ik me goed indenken dat kwekers kiezen voor preventie , dat er dan zijdelings word gezegt dat iedere vogel weer zorgt voor wat extra centjes .. nee sorry dat vind ik in een informatief topic als deze geheel niet op z'n plaats, sterker nog .. ik vind het jammer dat er zoveel mensen in hun postings even een steek onder water moeten geven.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-06-22 - 09:15:44

Natasja, het preventief kuren bij europese cultuurvogels gebeurt met ESB, hetgeen volgens mijn dierenarts te vergelijken is met een chemokuur.
Lijkt me dus niet erg gezond!
Bovendien slik jij toch ook niet elke dag een asparine om de mogelijkheid van een hoofdpijn te voorkomen??

Niltava


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-06-22 - 12:07:15

ESB3 is een coccidiose statica. Dat wil zeggen dat ze coccidioses op een aanvaardbaar niveau blijft t.b.v. het gezond houden van onze cultuurvogels

ESB3 is totaal niet te vergelijken met de "chemokeur" t.b.v. het genezen van kanker bij mensen, welke het gehele afweersysteem aanpakt.

Als je gewoon een goed eivoer aan de vogels verstrekt is het nog niet eens noodzakelijk om na de kuur eventueel vitaminen te verstrekken.



marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-06-22 - 12:13:44

Niltava,

quote
Bovendien slik jij toch ook niet elke dag een asparine om de mogelijkheid van een hoofdpijn te voorkomen??

Het wordt dacht ik zelfs geadviseerd door wetenschappers/artsen t.b.v. het voorkomen van een hart- of herseninfarct.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-22 - 12:40:44

quote
Het wordt dacht ik zelfs geadviseerd door wetenschappers/artsen t.b.v. het voorkomen van een hart- of herseninfarct.

Ja, maar alleen bij mensen die al een hartprobleem hebben, dus niet in de preventieve zin die in deze topic bedoeld wordtwink ;).


carduelis
Oud Lid
Posts :17

Oud Lid
2004-06-22 - 23:12:00

Om nog even in te pikken op natasja die vond dat ik een steek onder water zou gegeven hebben ...
Dat was het dus helemaal niet hoor , gewoon een nuchtere vaststelling van de realiteit ; het zijn vaak de zogenaamde "broodkwekers" die volop kuren om effectief zoveel mogelijk vogels door te rui te krijgen en te kunnen verkopen .
Als bestuurslid van KEV (Kweekgroepen Europese Vogels), ledenadministrateur en redactielid ken ik veel kwekers in binnen- en buitenland hoor , zie en lees ik veel en je mag het gerust van me aannemen , ik blaas de zaken niet op , de realteit spreekt voor zich.
Misschien even alles terug lezen en in een ruimere context plaatsen en je zal begrijpen dat er van een steek onder water geen sprake is ... razz :p
Verder is deze discussie voor mij afgehandeld , er blijven verschillende meningen en dat is geen probleem , alleen jammer dat sommige leden de dingen nogal persoonlijk nemen ....wink ;)


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-06-23 - 08:05:13

Bij een hobby waar de meeste mensen zo persoonlijk mee bezig zijn is het haast onontkoombaar dat mensen de dingen persoonlijk opvatten wink ;)

wat betreft de steek onder water , ik geloof gerust dat je uitspraak ergens op gebasseerd is ,je kan in mijn ogen echter niet generaliseren en alle kwekers op 1 hoop gooien als zijnde " ze doen het voor de centjes" terwijl dit naar alle waarschijnlijkheid niet bij alle kwekers het geval zal zijn er zullen ook kwekers preventief behandelen die dit niet doen voor die centjes, ik vond je posting op die opmerking na erg intresant om te lezen ,vandaar ook mijn kanttekening wink ;)


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-06-23 - 10:18:02

Carduelis,

Mag ik je vragen mij wat meer info te doe toekomen over de " KEV " aangezien ik hierover nog nooit iets heb vernomen en ben toch wel benieuwd naar deze vereniging.

Als je toch over de site van de SEC en BEC heen wandelt en je eens wat verdiept op welke wijze de meeste kwekers er alles aan doen betreffende een goede passende hygiëne en een droge en juist klimaat c.q. omgeving ter voorkoming van o.a. coccidiose denk ik dat je reactie toch wel een beetje generaliserend is en te zwart wit.


carduelis
Oud Lid
Posts :17

Oud Lid
2004-06-23 - 14:53:15

Zoals reeds eerder aangehaald Marnic , bekijk mijn uitspraken in de grotere context asjeblief , generaliserend ben ik in geen geval , ik had het over een ààntal kwekers , niét over de grote massa hoor wink ;)
Wat betreft de KEV , dit is een vereniging , vergelijkbaar met de BEC en de SEC bij jullie , met misschien het enige verschil dat wij reeds van 1984 bestaan en dat we zowel een nederlandstalig tijdschrift (waarvan er enkele honderden richting nederland gaan) als een franstalig tijdschrift (zelfde inhoud als nederlandse variant maar dan vertaald en hoofdzakelijk verstuurd naar Wallonië en Frankrijk , maar ook Italië en zelfs eentje naar Amerika) .
Meer info geef ik niet over het forum , het mag niet de bedoeling zijn reclame te gaan maken .
Wil je meer weten of eventueel een proefnummer , stuur me dan een persoonlijk berichtje .
Groetjes , Gert .



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 169 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede