Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Broeden zeebravink Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Broeden zeebravink
baske
Website Member
Posts :11

Website Member
2009-01-27 - 13:25:41 send message to baske

Tot mijn grote verbazing zag ik eergistere dat een van het koppeltje zeebravinken aan het broeden is. Maar is er nou ook echt een mogelijkheid dat deze eitjes uit kunnen komen. Bedoel het is ook niet echt goed weer.


Richard V
Website Member
Posts :392

Website Member
2009-01-27 - 14:54:31 send message to Richard V

ideaal is anders, maar het kan best goed gaan.


baske
Website Member
Posts :11

Website Member
2009-01-27 - 18:40:56 send message to baske

Nou ben benieuwd of het wat word


Freek
Website Member
Posts :107

Website Member
2009-01-27 - 22:16:07 send message to Freek

Hoop het voor je maar let op dat de pop je niet aan legnoog bezwijkt!!
Gr Freek


baske
Website Member
Posts :11

Website Member
2009-01-29 - 20:14:45 send message to baske

weet iemand hoelang het ongeveer duurd voor ze uitkomen??


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-01-30 - 13:58:39 send message to chrislaevers

Hallo Baske,

Bij mij broeden ze al twee jaar non stop (twee veteranenkoppels). Twee jongen zijn uitgevlogen enkele dagen geleden, ik heb 4 jongen van enkele dagen oud in de nest en alweer eieren van het koppel met de twee laatst uitgevlogen jongen.
Zelfs in de volière waar geen verwarming en geen verlichting is, zijn er twee jongen van een nest van 5 uitgevlogen die tijdens de grote vries in nest lagen. 3 jongen zijn uit de nest gegooid maar dat was mijn fout : te kleine nestkast voor 5 jongen (dat had ik wel niet verwacht) van TT-zebravinken die groter zijn dan de zebravinken waar ik normaal mee kweek.
De eieren komen uit na 12 dagen, de jongen vliegen uit tussen de 18de en 22ste dag.
Ze vliegen één na één uit afhankelijk van het aantal jongen in de nest. In de zomer vliegen ze rond 18 dagen uit, nu in de winter trekken ze het enkele dagen langer wat dus zeer wijs is.
Als de jongen uitgevlogen zijn en nog een tweetal weken gevoederd worden (dat kan erg verschillen), beginnen de ouders alweer een nieuwe nest met eieren. Terwijl één van de ouders broedt, doet de andere de voedering van de uitgevlogen jongen. Ze wisselen af.
Daarom is het belangrijk van nieuwe nestkasten te voorzien kort nadat de jongen zijn uitgevlogen zodat de ouders niet in een oude bevuilde nest eieren gaan leggen met het risico er bij dat de uitgevlogen jongen er bij in gaan slapen. Ik geef dus omwille van de zebravinken altijd nestmateriaal het hele jaar door en meer nestkasten dan ze eigenlijk kunnen bezetten.
Vang ook op tijd de jonge zebravinken weg (40 dagen oud bv). Ze kunnen de volgende nest die er sowieso komt danig verstoren naarmate ze ouder worden want dan willen ze zelf experimenteren met nestlocaties en nestmateriaal.
Als voedsel buiten het zaad geef ik diepvriespinky's, wildzangeivoer en kanarieëivoer, verse appel en verse komkommer elke dag en ook sepia en gemalen schelpenzand (grid).
Nestmateriaal : kokosvezel, hooi, sisalfiber (zeer gegeerd) en vroeger ook draadjes wol van ongeveer 5 cm lang.
Beide ouders broeden en beide ouders voederen.
Als de jongen uitvliegen, hou het in de gaten of ze direct op stok zitten. Daar het winter is, kan het zijn dat ze de eerste twee dagen op de grond zitten. Die grond moet dus veilig zijn en beschutte plekjes hebben.
Als je nog vragen hebt, aarzel niet.
Wens je veel succes met je nestje.

Christine.

Christine.




Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 137 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede