Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > zieke vogel Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : zieke vogel
parkiet24
Website Member
Posts :28

Website Member
2009-01-27 - 19:22:09 send message to parkiet24

Ik vroeg me iets af, het is namelijk zo, ik heb zaterdag middag een koppel roodkopamadine gekocht, ze zagen er op het eerste oog gezond uit, ik keek gisteren in de kooi en zag dat het mannetje dood in het blokje lag, heb contact opgenomen met de kweker, hoe dat dit kan, hij beweerde dat het moet komen omdat ik een ziekte bij mijn vogels heb, maar dat btwijfel ik, want mijn vogels zien er gezond uit, en dat kan toch niet in anderhalve dag?? of wel??


jboe
Website Member
Posts :89

Website Member
2009-01-27 - 19:31:58 send message to jboe

het wil uiteraard ook niet zeggen dat je een zieke vogel gekocht hebt...

stress of temperatuursverschillen, wisseling van soort voedsel etc kan natuurlijk allemaal mee werken (of tegenwerken in jouw geval)

Met name naar mijn mening (ben een kromsnavelliefhebber) kan een troop niet zoveel hebben, een dag niet eten (om welke reden dan ook) is vaak al fataal.


Dyzer
Website Member
Posts :31

Website Member
2009-01-27 - 19:32:24 send message to Dyzer

ik ken het probleem van op de volgende dag dood hebben liggen van de gekochte vogels. De verkoper zei mij dat het kwam doordat de vogels gestresseerd geraakt zijn tijdens het vervoer.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2009-01-27 - 19:44:43 send message to henkdelaat

Dyzer:
Dan zouden alle tropen die vanuit het noorden en zuiden van nederland en buitenland naar een vogelmarkt in zwolle of meppel na een dag allemaal dood zijn.

Henk


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-01-27 - 19:47:35 send message to Rogert

Nee, dat kan niet in anderhalve dag. Deze vogel heeft al iets onder de leden gehad of is bezweken aan stress. Maar de meeste ziekten kunnen niet tot zo'n snelle en acute dood lijden.

Maar voordat je de verkoper gaat beschuldigen zou ik wel eerst de vogel laten onderzoeken. Want als het iets is waar hij ook niets aan kan doen dan zul je het verlies moeten nemen zoals het is. Stel hem wel op de hoogte van wat je gaat ondernemen.

Stuur de vogel ter sectie op naar een dierenarts gespecialiceerd in vogels. Stel dat dit dier een besmettelijke ziekte heeft dan kun je eventuele besmetting van je eigen vogelbestand beperken. Isoleer de andere vogel direkt van de rest. Want deze komt uit dezelfde omgeving als de man. Laat ook de pop testen als je bij de man kan achterhalen wat de doodsoorzaak is.

De verkoper zou jou het aankoopbedrag moeten vergoeden, maar of je het ook krijgt is een tweede. Maar zonder artsverklaring sta je nergens.

Het is raadzaam om aangekochte dieren altijd in Quarantaine te plaatsen. Hierdoor kun je de vogel goed observeren om zieke dieren te ontdekken. Echte goede quarantaine verblijven zijn niet te maken, maar als je de vogels in een afgesloten hok huisvest in een andere ruimte dan je vogelverblijven dan is de besmettingskans minimaal. Gebruik geen prefentieve medicijnen om een vogel niet ziek te laten worden. Want andere ziektes kunnen zo ook onderdrukt worden.
Voer eerst je eigen vogels voordat je naar de quarantainevogels gaat. Van je eigen vogels weet je of ze gezond zijn maar andersom kun je van zieke nieuwe vogels een besmetting overdragen naar je gezonde vogels.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2009-01-27 - 20:45:30 send message to molineti

Stess door het vangen verplaatsen,vervoeren,andere temperatuur,ander voer kan tot een plotselinge dood leiden.

Bij sommige vogelsoorten is het risico groter dan bij andere.(jap nachtegalen,aga cana zwartkopcaiques kunnen b.v echte stress aanvallen krijgen na het vangen)

Maar de vogel zou ook al ziek zijn kunnen geweest,is moeilijk te beoordelen.

Groeten Rene


parkiet24
Website Member
Posts :28

Website Member
2009-01-28 - 06:31:34 send message to parkiet24

badankt voor jullie reacties, het is wel balen, we komen daar 3 jaar, maar nooit problemen gehad, maar nu een keer, had gedacht dat hij ons wel tegemoet zou komen, maar hij schuift het alleen af om mijn vogels, nou die zijn echt kern gezond, maar denk dat ik over ga op alleen wildzang, want die zijn toch over het algemaan een stuk sterker.


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2009-01-28 - 10:49:27 send message to digipeet58

kan vele oorzaken zijn:
te grote reisafstand.
voerbakje en/of waterbakje niet kunnen vinden.
door stres zich kapot gevlogen.
gevechten met andere vogels.
na aankoop altijd goed blijven kijken, of alles goed is.
en je door 1 tegenslag niet uit het veld laten slaan, niet direkt wat anders aanschaffen.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-01-28 - 16:37:55 send message to ParkietenPeter

quote
Nee, dat kan niet in anderhalve dag. Deze vogel heeft al iets onder de leden gehad of is bezweken aan stress. Maar de meeste ziekten kunnen niet tot zo'n snelle en acute dood lijden.

quote
Stess door het vangen verplaatsen,vervoeren,andere temperatuur,ander voer kan tot een plotselinge dood leiden.


En dan met de naruk op plotselinge dood! Als het drie dagen later is niet echt meer plotseling te noemen.

Deze vogel moet nagenoeg zeker al iets onder de leden hebben gehad en dan kan hij zo verzwakt zijn dat het allemaal te veel is geworden. Zelfs als het ana de verandering van voedsel zou moeten liggen, wat ikzelf ook nog heel sterk betwijfel, dan is rie dagen wel erg snel.

Zeker jammer dat de kweker niet wil mee werken. Vind ik niet zo netjes. Maar ja ...

Succes in ieder geval,
wink ;) Peter


Dyzer
Website Member
Posts :31

Website Member
2009-01-28 - 20:07:18 send message to Dyzer

quote
badankt voor jullie reacties, het is wel balen, we komen daar 3 jaar, maar nooit problemen gehad, maar nu een keer, had gedacht dat hij ons wel tegemoet zou komen, maar hij schuift het alleen af om mijn vogels, nou die zijn echt kern gezond, maar denk dat ik over ga op alleen wildzang, want die zijn toch over het algemaan een stuk sterker.


daar zou ik toch ook mee oppassen hoor. De meeste van de huidige europese krijgen (toch hier in Belgie) van de meeste kwekers ELKE dag een middel tegen ziek worden vooral tegen coccidiose. Als iemand zo een vogel koopt, en geen product geeft, dan kunt ge de vogel diezelfde week nog in de vuilbak gooien. Dus oppassen.


tuinman222
Website Member
Posts :29

Website Member
2009-01-28 - 21:08:52 send message to tuinman222

door het over gaan om wildzang tegaan moet jij je niet verkijken ga je eerst eens in verdiepen hoe het met de wildzang is jij baalt nu dat er een vogel doodt is wat ook erg jammer is ga eerst de oorzaak zoeken war toe de doodt leide van jou vogel even terug op de wildzang alle europese wildzang moet geringd zijn met een gesloten ring zo niet dan ben je straf baar heb je een open voliere dan krijg je veel troep van buiten waar door jou wildzang veel eerder ziektes op loop tenzij je een dichte dak hebt en een betonne vloer dan voor kom je al veel ziektes veel wildzang hebben ook levend voer nodig weet war dat vandan komt anders heb je weer een probleem op ziektes niet alle wildzang kunnen bij elkaar zorg dat je an gesloten bent bij een vereniging mocht je meer willen weten over het houden van wildzang dan mag je mij gerust mailen mar zoek eerst de doodt oorzaak uit van jou vogel de meeste hier hebben al geschreven war het aan kon liggen dar hoeft ik niks meer aan toe tevoegen gerard


parkiet24
Website Member
Posts :28

Website Member
2009-01-29 - 07:01:59 send message to parkiet24

hoi, bedankt gisteren lag de pop ook dood, erg vreemd, want er was echt helemaal niks aan te zien, de man na anderhalve dag en de pop na drie dagen, heb expres de pop helemaal na gekeken na het overlijden van de man, maar alles leek gezond ze zat niet dik, was niet mager, had geen diarree, eten deed ze ook goed, ik vind het maar raar, ik heb al wat wildzang zitten, e ben sinds vorig jaar lid van een vogelvereniging, heb de ringen al besteld, ik weet dat je goed moet oppassen waar je je vogels koopt, ik kwam daar al 3 jaar, ze zitten bij mij tocht vrij, krijgen alles wat ze nodig hebben, ik ben erg goed voor mijn vogels, mijn vogels zijn kern gezond dus aan mijn vogels ligt het niet, maar koop nu de eerste tijd niks meer bij, op deze manier haal ik wel ziektes binnen, ik kweek nu ook 4 jaar parkieren, heb 2 jaar niks meer bij gekocht, en gaat hartstikke goed, voor die 2 jaar kocht ik ook daar weer een parkietje en weer een parkietje, en had toen ook iedere keer uitval, maar nu na 2 jaar niks gekocht te hebben, heb ik ze allemaal nog, maar als ik die twee vogels wil laten onderzoeken ben ik daar dan nu niet te laat mee, i.v.m. tijdstip overlijden, bij de pop is er nu een dag overheen??




Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 206 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede