Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > kleine geelkuif kaketoe Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : kleine geelkuif kaketoe
dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2009-01-28 - 13:55:31 send message to dun grijzeroodstaart

ik ben op zoek naar wat info omtrent de kleine geelkuif kaketoe .

ik wil mischien in de toekomst een koppeltje kleine geelkuifjes aanschaffen , maar ik heb er zelf maar weinig kennis van .

zijn ze te houden in een bewoonde wijk , met goed nachthok 2x1,40x1 en buitenren van 2x2x1 ?

moeten er citus papieren bij ?

zijn het leuke vogels om te houden kwa gedrag etc etc .

hoop dat er [liefhebbers] zijn die mij wat antwoorden kunnen geven kwa info van de kleine geelkuif .

mvg

Tim


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2009-01-28 - 14:20:51 send message to mootje

Ik heb ze ooit gehad, waren leuke actiefe vogels, maar kunnen heel erg luidruchtig zijn.
Ik weet niet of dit sterk per koppel verschilt.
De mijne heb ik toen om die reden weg moeten doen.


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2009-01-28 - 14:36:15 send message to dun grijzeroodstaart

hoi mootje ,

ja heb wel het een en ander gevonden op het net !

al lijkt me wel dat het wel te doen moet zijn met een goed nachthok zodat ik ze s,ochtend wat later naar buiten laat gaan .



molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2009-01-28 - 18:20:13 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Mooie vogels happy :)alleen jammer dat in het verleden en ook nog in het heden veel ondersoorten met elkaar gekruist zijn,

Ze kunnen behoorlijk luidruchtig zijn,vooral bij zonsopkomst en ondergang.

De afmetingen van de binnen en buiten kooi vindt ik niet geschikt,veel te klein voor deze terretorium gerichtte vogelsoort.(mannen kunnen behoorlijk agressief zijn).

Dit is echt niet vervelend bedoeld,maar alleen maar bedoeld om Je ellende te besparen.

Groeten Rene

P.s alle kleinegeel(oranje)kuiven zijn citesvogelscitesvogels.



lapland
Website Member
Posts :224

Website Member
2009-01-28 - 18:30:41 send message to lapland

Ben het met je eens Rene dat grooter mooier is daar deze kaketoetje"s graag vliegen en dat er kwaadaardige manetjes tussn zitten maar die vermoorden hun popje ook in een ruimte van 4 meter heb jaren gefokt met een paartje in een volliere van 2 meter plus een nacht verblijf van een meter heb er nog dia"s van maar liever groter

gr Wybe


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2009-01-28 - 18:47:33 send message to molineti

@Wybe,

happy :)Men kan natuurlijk geluk hebben en een totaal niet aggressief mannetje treffen,maar die kans is veel kleiner dan dat je een normale man aankoopt.

Dit is waarschijnlijk ook de reden dat het aantal paren in nederland dat al langere tijd natuurbroed jongen op stok krijgt op 1 of 2 handen te tellen is.

ook had Jij toen waarschijnlijk nog vogels vanuit de import,die zijn in mijn ogen niet te vergelijken met de(meestal) gehele of gedeeltelijk handopfok jongen van vandaag de dag.

M.a.w Bezint eer gij begint,als men dit soort vogels wil beginnen
(kleine geelkuif,oranjekuif,mollukken,phillipijnen,ducorps etc)

Groeten Rene




denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-01-28 - 20:57:05 send message to denegon

hey Tim wil je in de kaketoes?
wel een mooie uitdaging.
Goed dat je je voorbereid want zijn soorten die niet overal kunnen.
ik zou ze ook wel willen maar ja ruimte gebrek.
hey suc6 en groetjes


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2009-01-28 - 22:31:38 send message to dun grijzeroodstaart

@ molineti welke ruimte zou je ze moeten geven dan ?

ik ben nog aan het bouwen , wil het houden bij 3 soorten ,grijze , kaapse en koppel kaketoe,s .
dus ik kan de buitenren nog wat groter houden , 2x2x2 is mogelijk ...
maar is het een leuke soort , ik krijg een beetje de indruk dat het een soort is waar je veel moeilijkheden mee krijgt !? kwa agressie ..

mijn voorkeur gaat uit naar de wat makkere vogels . mischien wel gedeeltelijke handopfok , om de agressie wat tegen te gaan !?

maar is er uberhoud wel aan te komen aan jonge vogels , want wil het wel bij jonge vogels houden en die dan gelijk bij mekaar te houden , lijkt mij dat er dan de minste problemen komen , omdat ze dan al jaren bij mekaar zitten eer ze broed worden !..

@ denegon , ja ik wil 3 mooie soorten houden en dan houd het op kwa ruimte !! helaas sad :(
maar goed als je 3 mooie koppels in je tuintje hebt zitten dan mag je ook niet klagen .

gr

Tim


jeeg
Website Member
Posts :73

Website Member
2009-01-29 - 10:24:31 send message to jeeg

ik wil ook een koppeltje aanschaffen haha.
maar zit er niet heel veel verschil in als je ze van af een paar maanden bij elkaar zet kwa agressie??gr jeeg


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2009-01-29 - 10:29:28 send message to dun grijzeroodstaart

en waar moet je allemaal op letten , zodat je niet een kruising koopt , want er word gezegd dat er veel door mekaar zijn gekweekt ??

en rond welke richtprijs moet je gaan denken voor jonge vogels ?

gr

Tim


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2009-01-29 - 11:49:05 send message to rajar

Waar je op moet letten is dat pa en ma hetzelfde eruit zien.
De snavelgrootte (Volgens Juniper en Parr wordt de snavel groter bij vogels die verder westelijk voorkomen.)
Het geel op de wangen licht of donker.
Lengte van de kuif.
Korte of lange staart.
Helaas zegt dit ook niet alles omdat er binnen de 4 soorten( Incl oranje kuif) ook erg veel verschillen zijn.Dieffenbach (1982) heeft het over totaal 6 ondersoorten en Forshaw en Parr over 4
Om zeker te zijn zou je dna onderzoek kunnen doen.
Om de soorten te determineren zou je er een aantal in een voliere moeten zetten om te verschillen goed te kunnen zien.


Mvg Rob


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2009-01-29 - 13:05:00 send message to molineti

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

quote
mijn voorkeur gaat uit naar de wat makkere vogels . mischien wel gedeeltelijke handopfok , om de agressie wat tegen te gaan !?


volgens mijn bescheiden mening is de kans op problemen juist bij deze vogels het grootst.
ik zou persoonlijk eerder gaan voor natuurbroed vogels,helaas zijn die moeilijk aan te komen.
(die ze hebben verkopen ze bijna nooit)

Ook het als jongen vogels bij elkaar plaatsen maakt mijn inziens eigenlijk geen verschil.

De problemen(lees kans op aggressief gedrag)komen meestal toch wel (als ze broedrijp gaan worden)
vooral bij plotselinge temperatuur stijgingen/zonnige dag,worden veel mannen te temperamentvol.

Eigenlijk zou men de vogels niet dienen op te sluiten(wat eigenlijk onmogelijk is een woonwijk)

Bij ons hebben de moeilijkere soorten kakatoes gemiddeld een binnenruimte van 2 bij 4 meter,hierin staat een tussenwand met boven en onder een doorvlieggat.

hierdoor kunnen uit het zicht van elkaar gaan zitten indien nodig.
ook kunnen ze uit het zicht van elkaar rustig eten.

de gaten zijn er voor bedoeld dat een geknipte man moeilijker achter de pop aan kan jagen.

de buitenkooien zijn gemiddeld 4 meter lang en 2 maal 1.5 meter breed.
hierin staat voor 3/4 deel een gazen tussenwand.

Ze kunnen dus eigenlijkdoor nachthokken en buitenkooien een rondje vliegenlaugh :D

Ik zal proberen om er later een foto van te plaatsen;maar moet nu ff gaan werken.


MVG Rene


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2009-01-29 - 16:42:30 send message to dun grijzeroodstaart

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ik zie de foto,s graag verschijnen , alleen ben ik wel een beetje van gedachten verandert , kwa gedrad van deze mooie kaketoe ..

zijn er uberhoud wel kaketoe,s soorten geschikt voor de ruimte en plaats die ik kan bieden , bijv. de ducorps , goffini zijn deze kwa gedrag en luidruchtigheid wel makkelijk te houden ...

mvg

Tim


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2009-01-29 - 16:50:12 send message to molineti

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

Onderstaande foto is een voorbeeld van de binnenkooien,met gaten in de wand gezaagd.



onderstaand 2 fotos van de buitenkooien;hierop kun je zien dat een gedeelte van het gaas van de tussenwand verwijderd is.
achterin zie je aan beide zijdes een rolluik zitten,dit zijn de toegangen tot de neachthokken.

omdat er in de tussenwanden van de binnenverblijven gaten zitten kunnen ze dus in pricipe rondvliegen.




Ik heb dit om meerdere redenen zo gemaakt[

1/De vogels door de hoeveelheid ruimte meer prikkels/bewegingsruimte te geven.
2/de pop meer kans te geven om te vluchten(zeker als de man geknipt is)
3/ indien nodig kan ik ze snel van elkaar scheiden,zonder dat er echt veel voor de vogels veranderd(aluminiumplaten voor de gaten en ze zitten gescheiden van elkaar)
4/door de grotere binnenverblijven kan ik ze indien nodig(herie/vorst)met een geruster hart binnen laten

Deze maatregelen heb ik genomen in de hoop er succesvol mee te kunnen kweken.

bijkomend heb ik door deze maatregelen zelf ook minder stress,omdat ik (in mijn ogen)het maximale heb gedaan om problemen dmv agressie te voorkomen.

1 van onze paren heb ik als proef,na een tip van Karel zoals roofvogels gehuisvest.

In mijn geval een soortgelijke kooi als de rest,maar dan alle wanden dicht .

Is natuurlijk minder mooi,maar je moet toch wat proberen.

Ik zeg dus niet dat mijn manier demanier is,maar ik wil alleen maar aangeven dat het niet de makkelijkste vogels zijnhappy :)


groeten rene


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2009-01-29 - 17:17:19 send message to rajar

Ik heb vanaf 1984 ongeveer 50 jongen gekweekt uit 1 koppel kleine geelkuiven waarvan de helft met de hand is grootgebracht.
Het is gebleken dat de handopfok beter kweekt dan de natuurbroed.
De natuur broed van mijn koppel is erg schuw ondanks dat pa en ma hele rustige vogels zijn.
Ik kan zonder probleem nestcontrole uitvoeren en dergelijke.Ook is MIJN ervaring dat agressie bij kaketoes in een grote voliere, dit in een kleine kooi (1 m3) totaal niet aan de orde was.Ik heb dit zowel bij kleine geelkuiven als bij witkuiven ervaren.Hoezeer ik er van overtuigd ben dat we vogels nooit genoeg ruimte kunnen bieden was dit wel de oplossing. Als ik mag kiezen tussen een dode pop of een levende gaat het betreffende koppel een KLEINE kooi in.

Mvg Rob


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2009-01-29 - 17:33:02 send message to molineti

quote
dit in een kleine kooi (1 m3)


sorry,maar dan kweek ik liever geen vogels, dit vindt ik voor hamsters nog te klein.

Voor het overige zoveel kwekers zoveel gedachten-meningenwink ;).

MVG Rene



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 202 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede