Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > pootketting Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : pootketting
wikkie
Website Member
Posts :5

Website Member
2004-05-28 - 17:47:51 send message to wikkie

We hebben een rozekaketoe waar we graag mee naar buiten willen gaan. We hebben daarvoor een speciaal papegaaientuigje aangeschaft maar krijgen hem dat met geen mogelijkheid om. Kortwieken is geen optie omdat hij dan op zijn staart landt en de veren dan afbreken. Nu denk ik erover om hem een pootketting om te laten doen, maar weet niet of dit zielig is en of hij zich ermee kan verwonden. Zou graag een mening hierover horen
groeten
wikkie


marti
Website Member
Posts :303

Website Member
2004-05-28 - 19:01:36 send message to marti

Voor zover mij bekend is de pootketting bij wet verboden...


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-05-28 - 21:41:01 send message to natasja

ik heb inderdaad ook gelezen dat het bij wet verboden is en valt onder dierenmishandeling ..

om je vraag verder te be'antwoorden ze kunnen zich er inderdaad lelijk mee verwonden , het beste kan je de vogel toch kortwieken , vervelend als er een veer afbreekt al moet ik zeggen dat mijn edel ook gekortwiekt is en ik geen last heb dat haar staartveren afbreken .. , maar als het om veiligheid gaat dan is de keuze toch voor veiligheid in plaats van mooi zijn ?


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-05-29 - 01:34:17 send message to Hawkeye_NL

sluit me 100% aan bij het bovenstaande! wink ;)


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2004-05-31 - 12:39:05 send message to rupicola

de pootketting is bij wet verboden. Ik geloof dat leewieken ook al verboden is. Wat mij betreft volgt het tuigje dezelfde weg.Kortwieken brengt best wel risico's met zich mee want de vogel is toch z'n evenwicht kwijt en tot de tijd dat deze in de gaten heeft dat ie niet meer (goed) kan vliegen kan er van alles misgaan. Een vogel, enkele uitzonderingen daargelaten, heeft vleugels om mee te vliegen. Is het plaatsen in een buitenvlucht niet de meest vriendelijke oplossing?


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-05-31 - 13:35:59 send message to natasja

een vogel die je in huis houd zal je naar mijn mening toch op z'n minst eenmaal moeten kortwieken .. niet zozeer omdat het prettiger is voor de eigenaar maar ook veel veiliger voor de vogel .. ze zien het gevaar van een raam bijvoorbeeld niet en ik durf te zeggen dat mening vogel de dood daardoor heeft gevonden.

Een vogel in de huiskamer is eigenlijk al niet ideaal voor de vogel , maar met die omstandigheden moet je toch ook rekening houden met de veiligheid.

Ik heb mijn edelpop Kicah ook gekortwiekt omdat ik vond dat het vliegen onveilig was ,je zal verbaast zijn als je ziet hoe snel een vogel dat doorheeft en dat geeft op de langere termijn veel meer veiligheid als het niet kortwieken.

Mijn mening hierin is dus vrij duidelijk , ik vind kortwieken minstens eenmaal van vogels die in huis gehouden worden van groot belang.



ricco
Oud Lid
Posts :10

Oud Lid
2004-05-31 - 15:10:30 send message to ricco

hallo,

Ik werk in een dierenwinkel en kan je vertellen dat een pootketting al een paar jaar is verboden bij de wet!happy :)gelukkig maar!!

Het beste is toch echt om de vogel te kortwieken,ik heb al jaren papegaaien en heb echt nog nooit meegemaakt dat een vogel op zn staart land en dan zijn pennen breekt.

Wel is het belangrijk dat je aan beiden kanten dezelfde hoeveelhied veren weg knipt,dit in verband met de vogel zijn evenwicht gevoel.

verder:rupicola

een vogel heeft het over het algemeen snel door dat hij niet meer kan vliegen.
Tevens is het voor een huiskamer vogel veel veiliger(voor zowel de vogel als de eigenaar) om de vogel te kortwieken. Denk maar eens aan een raam waar de vogel tegen aanknald. Of als men aan het koken is en de vogel vliegt naar de pan,of kaarsen. en zo zijn er nog veel meer voorbeelden,en gevaren in huis!

ook is het voor de pshygologische verstandshouding tussen de eigenaar en vogel ook beter om de vogel te kortwieken. De vogel weet dan beter zijn plaats en vertoond dan ook minder dominant gedrag,maar dat is eigenlijk een ander forum post(om niet te veel aftedwalen)

Dus wikkie ik sluit me geheel bij natasja en ik denk dat rupicola zich maar eens goed moet gaan verdiepen in het aspect kortwieken,en verder moet kijken dan zijn/haar neus lang is dan"een vogel heeft zijn vleugels niet voor niks"want waarom ze dan vogels heeft snap ik niet,want dan spreekt ze zichzelf behoorlijk tegen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en suc6 verder!

groeten pascal



Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-05-31 - 15:36:47 send message to Jacqueline

happy :)

Voorbeeld:

Waarom kun je een hond wel leren om zindelijk te zijn en volgzaam te zijn tijdens het uitlaten.
Waarom kun je een kat wel leren om zijn behoefte te doen op een kattenbak.

Om over andere aspecten die honden en katten aan te leren zijn maar te zwijgen.

En een intelligente Papegaai,Ara of Kakatoe zou je niet kunnen leren om veilig los te vliegen.
Natuurlijk in de buitenlucht is het gewoon te verleidelijk voor de vogel in kwestie om niet weg te vliegen.
Maar om in de huiskamer een rondje te vliegen is het heel goed te leren.
Al onze baby's leren dit zodra ze de vleugels uit willen slaan.
Wel nemen we voorzorgsmaatregelen, zoals de vitrage of rolgordijnen gedeeltelijk te sluiten.
We nemen ze op onze hand en gaan ermee naar het raam om ze toch kennis te laten maken dat ze daar niet doorheen kunnen.
Je zult er van versteld staan hoe gauw ze dat door hebben.
Na een tweetal weken vliegen ze als ware stuntvliegers door de huiskamer en serre, zonder ook maar eenmaal een raam te raken.
Kom op nou en laat al die martelwerktuigen zoals pootkettingen,tuigjes,leewieken enz toch links liggen.
Steek tijd en geduld in je geliefde huisdier en neem niet de weg van de minste weerstand.

Heel veel wijsheid toegewenst.

wink ;)




ricco
Oud Lid
Posts :10

Oud Lid
2004-05-31 - 16:45:46 send message to ricco

Natuurlijk zou het het mooiste zijn om onze vogels te laten vliegen.
Maar de realiteit laat anders zien,hoevaak gebeurd het wel niet dat een vogel kapot vliegt tegen een raam of een lamp.En zo zijn er zoveel gevaren.

Als je een vogel niet kortwiekt dan kan hij inderdaad vliegen in huis,en perfect als hij alle gevaren uit de weg kan gaan. maar in het naar buiten gaan wordt hij flink beperkt.

Maar als je de vogel wel kortwiekt dan kan hij ook los mee naar buiten lekker in het zonnetje zitten en je kan hem meenemen als je gaat wandelen,een vogel wordt dan veel meer bij de 'groep'betrokken en raakt ook minder verveeld door alle nieuwe indrukken waar mee een vogel kennis maakt.

wat is er dan zieliger?niet kortweiken en de vogel binnnen houden en oppassen met wegvliegen!of de vogel meer vrijheid geven door hem wel te kortwieken en de vogel op deze manier kennis laten maken met nieuwe dingen en je vogel meenemen op een wandeling door het boz bv!

Want helaas is het zo dat niet iedere vogel zo tam is geworden dan als hij de wind onder zn vleugels krijgt niet de sprong naar vrijheid neemt en wegvliegt! en als zou een vogel wel bij je blijven en niet als hij een stukje wegvliegt terug komen. Dan zijn er nog de gevaren buiten!waar jij dan niet op kan letten!bv de giftige plant die een stukje verder staat!of de kat een paar huizen verder,etc.

veel wijsheid toegewenst

pascal


dijkkamp
Website Member
Posts :314

Website Member
2004-05-31 - 16:55:41 send message to dijkkamp

om te beginnen ik heb geen ervaring met om vogels buiten los te laten vliegen binnen wel maar dan met een grasparkiet en dat ging perfect als je hem maar wat traint en laat zien wat wat glas is en dat hij/zij daar niet doorheen kan maar het blijft de gevaarlijkste plek het glas want met een schrik reactie kan hij/zij alle kanten opvliegen en dan toch tegen het glas komen,wat het buiten los laten vliegen van vogels het volgende een valkenier doet het toch ook en in en aantal vogel parken doen ze het dus met de juiste training moet volgens mij een hoop mogelijk zijn


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-05-31 - 18:02:52 send message to Hawkeye_NL

Zoals al is gezegt is het kettinkje gelukkig bij wet verboden. Dit geldt inderdaad ook voor het leewieken.

Kortwieken is geen leewieken! Bij het leewieken knipte men namelijk de duim (uiterste topbotje van de vleugel) af zodoende de langste veren niet meer terug groeiden en de vogel vlieglam werd. Bij het kortwieken worden alleen veren geknipt wat gelijk is aan bijv. het haren knippen bij de mens. De veren komen naar de rui gewoon weer terug en het dier wordt hiervoor dus niet misvormt.

Persoonlijk vind ik het kortwieken een goede zaak. Niet elke keer maar zekers het eerste jaar dat je de vogel hebt. Het helpt bij de training doordat de vogel voelt dat hij / zij niet langer goed kan vliegen waardoor het ons als vervoersmiddel gaat gebruiken. Hierdoor raken we sneller aan elkaar vertrouwd. De een zegt dat het wieken aan 1 kant moet gebeuren en de ander zal zeggen aan twee kanten. Ik ben iemand die denkt dat het beter is aan twee kanten en wel door a: de eerste twee veren laten zitten en dan een redelijke rij aaneengesloten weg te knippen net onder de lijn van de dekveren. b: de veren om en om knippen beginnende vanaf de tweede veer net onder de lijn van de dekveren.

De eerste veren laten wij zitten met oog op het uiterlijk van de vogels. Als je deze veren verwijdert dan krijg je een vogel met een stompje. Op beide manieren kunnen de dieren nog wel een noodvlucht maken maar kunnen ze niet meer klimmen in hun vlucht.

Als papegaaien eenmaal zijn gewent en geen enkele poging meer onderneemt om te vluchten is het mogelijk om met hem / haar naar buiten te gaan zonder te wieken. Het blijft echter altijd een risico met oog op op en wegvliegen.

Persoonlijk ken ik ook papegaaien die ongewiekt buiten zijn. Ze kiezen er zelf voor om in de regio te blijven. De band met hun eigenaar is daarbij echter bijna terug gegaan tot nul. Ze zien hem alleen als voedingsbron. Noodzakelijk kwaad zeg maar. Dit is natuurlijk een mooi streven voor als we papegaaien willen introduceren als natuurvogel in Nederland maar heeft niets meer te maken volgens mij met de liefde die wij hebben voor de papegaai als huisdier.

Met groet, Erwin


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-05-31 - 20:14:31 send message to natasja

Mag ik eens vragen wat er zo erg is aan kortwieken ..

er word een mooie vergelijking gemaakt met honden en katten , mag ik er dan even op wijzen dat een hond ook getraint word aan een hondenriem .. pas als de hond aan de riem luisterd naar het komen word langzaam geprobeerd zonder riem en dit zo opgebouwt tot je kan spreken over een gehoorzame hond , het kortwieken is niet veel anders als het gebruik van een hondenriem die de hond ook in zijn vrijheid beperkt, als we dan toch gaan vergelijken laten we het dan goed doen wink ;)

Verder ontneem je je vogel helemaal NIET het vliegen , je ontneemt ze alleen de mogelijkheid om hoogte te maken , mijn Kicah kan nog steeds als ze vanaf haar leefboom komt ( ca. 1,50 hoogte ) een afstand overbruggen van ruim 25 meter , ze gaat daarbij alleen steeds lager vliegen ipv. omhoog.
Ze kan nog steeds vluchten als ze iets eng vind of niet leuk vind vliegt ze gewoon terug naar haar leefboom , het enige is dat ik haar beperk in hoogte maken en dus de kans op wegvliegen hierdoor vele malen verminder.
Maar ook de kans om zich dood te vliegen tegen het raam word hierdoor verkleint.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-05-31 - 20:25:36 send message to natasja

p.s. die 25 meter die ze nog kan vliegen .. da's vanaf d'r leefboom , door de tuindeuren naar het einde van mijn tuin en ik kan je vertellen dat ik toen oh zo blij was dat ik d'r gekortwiekt had razz :p


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-05-31 - 22:10:37 send message to Karel

Een kleine aanvulling mbt het leewieken: het is inderdaad sinds enige jaren verboden, tenzij het vogels betreft die normaal gesproken geacht worden in open ruimten te worden gehouden, zoals zwanen, ganzen, eenden en andere "buitenvogels".

dijkkamp,
Het vergelijken van de valkerij met het houden van papegaaien ligt wel voor de hand, maar klopt niet. Zo wordt een valk nooit "tam" maar hooguit getraind en leert hij (meestal zij!) wat voor haar de beste manier is om met zo min mogelijk inspanning te overleven. Dat ze daarbij naar de persoon toegaan die ze kennen heeft met "liefde" of vriendschap niets te maken, maar berust op het de oer-instincten die wij allemaal hebben: overleven(eten), veiligheid en vertrouwdheid.
Papegaaien daarentegen hechten wel degelijk aan hun baasje en bouwen naast de vertrouwensrelatie ook een vriendschaps- (en soms zelfs "liefdes"-) relatie op. Daarbij zijn ze veel intelligenter dan roofvogels en daarmee dus stressgevoeliger en dus minder geschikt om "ongewiekt" over straat te lopen.




Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-06-01 - 07:31:00 send message to Jacqueline

happy :)

Honden met een muilkorf en electro halsband.
Beren met een neusring, en hij danst zo mooi.
Papegaaien met pootketting, of verminkt, hij is zo graag bij mij.
Hou toch op, allemaal dingen uit de middeleeuwen.
Ga eerst maar eens een band smeden met je geliefde huisdier, leer hem kennen, doorgrond het karakter, leer hem wat wel en niet kan, steek tijd en moeite in je huisdier.
En niet onder het mom van veiligheid terug grijpen naar dingen die al lang achter haalt zijn.
Eerlijk zijn, naar jezelf en ook zeker naar je huisdier, want eenmaal geknipt of erger heb je in mijn ogen al verloren.
Sta open voor nieuwe methode's.
Het is nog niet zolang geleden dat de mensen dachten dat de wereld een platte schijf was.
Een kind dat niet geleerd is dat een kachel warm is zal zeker zijn vingers branden.
Of gaan we dan ook over tot ampu.........
wink ;)


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-06-01 - 09:10:08 send message to Hawkeye_NL

Toen ze mijn hond trainden om los te lopen werd dit gedaan op een afgebakend gebied. De hond kon nu wel weglopen maar nooit van het terrein afkomen.

Als een kat niet op de bak gaat en dus zijn of haar behoefde op de grond in de kamer legt dan kan je dit opruimen. Je kat erop aanpakken en hopen dat deze de les heeft geleerd.

Als je met een net gekochte papegaai of parkiet naar buiten gaat en je laat hem of haar los.....

Inderdaad! wink ;) In het geval de vogel wegvliegt ben je hem of haar kwijt. Zekers als het een eigen kweek vogel is die nog nooit heeft te maken gehad met val / trekwinden & luchtstromingen. In de meeste gevallen vliegen deze dieren zich letterlijk dood omdat ze niet geleerd hebben hoe ze weer moeten landen. Vliegen in een volière of in de huiskamer is iets heel anders als vliegen in de buitenlucht.

Het lijkt mij dus verstandig om pas dan met een ongeknipte vogel los buiten te gaan als dat deze getraind is!



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 85 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede