Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > pootketting Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
<<< vorige


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-06-01 - 22:29:38 send message to Hawkeye_NL

Jacqueline,

Het is natuurlijk nooit de bedoeling iemand persoonlijk aan te vallen. Ook in dit geval niet. Ik begrijp dat u zich nu persoonlijk aangevallen voelt maar komt dat niet een beetje doordat u ons veroordeeld om hoe wij voorzichtig(er) zijn met het concept vogels en buiten laten vliegen? U heeft net een aantal voorbeelden gegeven waarbij het geweldig goed gaat. Die kan ik ook noemen en nog laten zien ook met onze eigen ara's die we hier hebben gehad en die van mijn vrienden. Daartegenover staat echter de vele verdrietige verhalen waarbij het fout ging. Bij ongeknipte als geknipte vogels. VOgels die door een onverwachte situatie, schrik, angst of wat dan ook opvliegen en niet meer terug komen.

Maar goed, het was de bedoeling idd om hier de vraag te beantwoorden over de pootring. Die is dus bij wet verboden! Vraag beantwoord!

Trek ik mij dus ook verder terug uit dit topic!


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-06-01 - 23:20:11 send message to natasja

gezellig karel wink ;)

Maar Wikkie , inmiddels al wat wijzer geworden en besloten hoe je het wilt gaan aanpakken ?
of durf je inmiddels niet meer te zeggen wat voor oplossing je gaat gebruiken ?laugh :Dwink ;)


wikkie
Website Member
Posts :5

Website Member
2004-06-02 - 16:29:12 send message to wikkie

Vind het hartstikke leuk dat mijn vraag zo'n goede discussie op gang heeft gebracht. Voor ieders mening kan ik me wel wat indenken. Zelf denk ik dat ik onze vogel maar laat zoals hij is, ongeschonden dus, omdat hij binnenshuis zich goed kan redden. Het enige is dat de vogel flink tekeer gaat als onze honden uitgelaten worden, hij mist ze dan. Het zou dus leuk zijn om hem dan mee te nemen. Hij heeft dus pech wnant ik ben niet van plan het risico te lopen dat hij weg vliegt. Hartelijk bedankt voor alle reacties, heb er toch wel wat van opgestoken.
groeten
Wikkie


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-06-03 - 00:52:40 send message to Jacqueline

happy :)

Hallo Wikkie.

Ik vind dat je een zeer goed besluit heb genomen.
Je geeft zelf al aan dat je binnenhuis geen problemen hebt met je Kakatoe.
Neem aan dat hij ook gewoon los mag zijn in huis.
Nu is het altijd moeilijk om op afstand te kunnen beoordelen hoe de relatie is tussen jouw en de Kakatoe.
Maar gezien je wens om ook de Kakatoe mee uit te kunnen nemen gelijktijdig met de honden zegt voor mij genoeg, je relatie zit wel snor.
Dat is dan ook de reden waarom ik vind dat je een goed besluit hebt genomen.
Ondanks die wens van je, heb je toch bewust je relatie en de vleugels van je Kakatoe in bescherming genomen.
Voor mij ben je een kanjer.

wink ;)



Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-06-03 - 08:25:36 send message to Jacqueline

happy :)

Het aanleren om los te laten vliegen cq vervoeren.

Daar heb je een bepaalde trainings methodiek voor nodig.
Nu is het zo, een oudere vogel zal moeilijker zijn om dit te leren dan een jonge baby.
De kans van slagen en het bereiken van succes hangt natuurlijk sterk af van de relatie die je hebt met je huisdier.
Vertoond je huisdier vlucht gedrag zodra je maar een beetje te dicht bij hem in de buurt komt dan zul je daar eerst aan moeten werken.

Maar we gaan er van uit dat je een perfecte relatie hebt opgebouwd.

Voedsel zal in het begin een grote rol spelen en in een later stadium word het de beloning.

Begin in de huiskamer met het voeren uit de hand, vrij eenvoudig je neemt de schaal waar je hem eten in geeft en laat hem op de tijd dat hij eten krijgt dit op je arm op eten.
Dus voorlopig niet meer in zijn kooi of op zijn klimboom eten geven.
Wel zorgen dat er drinken in zijn kooi of op de klimboom aanwezig blijft.

Je zet hem op de kooi of klimboom, net voordat hij zijn eten krijgt, je pakt de schaal met zijn voeding en geeft op een afstandje van pakweg een a twee meter, het commando, Coco kom eten.
De een zal het gelijk door hebben wat de bedoeling is en de ander heeft wat langer nodig.
Maar in veel gevallen zal het echt geen dagen duren voordat ze gelijk aan komen gevlogen.

Let wel geen tussendoortjes of verwennerijtjes.

De huiskamer zal heel vlug te klein zijn om afstand te maken en hoogte.
Zodra je binnenshuis perfectie hebt bereikt ben je klaar om naar een andere omgeving te gaan.

Dit kan zijn een overdekt winkelcentrum in de slapste uurtjes, wel even vragen of het mag en uitleggen wat je bedoeling is.
Of een fabriekshal,Grote loods,enz.
Wel is het belangrijk, dat hij niet echt weg kan vliegen,dus nog steeds een gesloten ruimte maar dan met behoorlijke afmetingen en vooral hoogte.
Ja ik begrijp het, is wel wat voor nodig maar waar een wil is is een weg.
De stilte van een lege hal heeft als voordeel dat je alleen bent met je vogel, dus weinig afleiding, wat de oefening ten goede zal komen.
Het winkelcentrum zou het examen kunnen zijn.

Nou zodra je zelf er van overtuigt bent dat je vogel in alle omstandigheden bij je komt wanneer jij roept, Coco kom eten.
Heb je toch al een aardig level bereikt, en kun je langzaam overschakelen naar beloning inplaats van eten.
Ga nooit maar dan echt nooit met een vogel oefenen of naar buiten als je dat stadium hebt bereikt, die zich net heeft vol zitten proppen.
Brengt alleen maar onnodig stres met zich mee en de vogel is totaal niet geintreseerd wat jij nu wil.

Dan komt de poetische omschrijving van Karel's zomeravond wel dichtbij.

Mocht dit onverhoopt gebeuren en het schemerd laat hem gewoon zitten zal van de 100 keer 99 keer gewoon gaan slapen, en s'morgens bij het krieken van de dag, Coco kom eten, is voldoende.

Ja en dan de grote stap, naar buiten voor het eerst, is best even slikken, maar zoals gezegd ben je ervan overtuigt dat hij onder alle omstandigheden bij je komt zodra jij hem roept en je kunt rust in jezelf brengen en overbrengen op je vogel dan krijg je dat GODDELIJKE gevoel en mag je mee maken dat je eigen vogel in een sierlijke glijvlucht na een rondje vliegen op je arm land.

En met wat flitsen van zijn ogen duidelijk maakt dat hij gelukkig is en blij is dat je al die moeite hebt genomen.

Een ernstige noot voor alle die hiermee gaan beginnen.

Je moet wel een vogel hebben die echt stress vrij is vooral niet schrikachtig en heel belangrijk de band met je vogel moet werkelijk perfect zijn.
En bij de kleinste twijfel niet los naar buiten.

Wel kan het heel leuk zijn om te gaan beginnen, en mocht het zo zijn dat je de laatste stap niet kunt zetten of durft te zetten, geen probleem, je bent met je vogel bezig en dat is ook erg leuk.
En een uitstekende therapie voor de vele probleem gevallen die er ook zijn.

Ga ook eens te raden bij Roofvogel bezitters en vraag naar trainings methodieken, zij zijn al werkelijk eeuwen verder met deze materie.

Voor alle vogel bezitters heel veel succes.

Met vriendelijke groeten voor ALLE op dit forum.

Hobbykwekerij Maracana
Peter&Jacqueline.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-06-03 - 08:39:10 send message to ParkietenPeter

1) Het is toch zo ontzettend jammer als er een vraag in het forum gesteld wordt en de vraagsteler of reactanten erop aangevallen wordt. In een forum wordt een personlijke mening gevraagd om zo na alle meningen gehoord te hebben een conclusie te trekken ten einde het welzijn van het dier te verbeteren. Want zoals eerder opgemerkt heeft niemand wijsheid in pacht en in de veelheid van raadgevers komt iets goeds tot stand.

2) Op het internet zijn heel veel antwoorden te vinden, meer dan men denkt. Velen vinden het kortwieken niet mooi omdat dan de slagpennen weggeknipt worden. Op bijv. www.dierenkliniekdetoren.nl vindt men een oplossing voor dit probleem. Er zijn namelijk nog meer manieren om te kortwieken. Het voordeel hiervan mag genoemd worden dat de vogel minder draagkracht heeft en zo geen hoogte kan maken, noemenswaardige hoogte. Hij zal bij vliegpogingen dan alleen neerwaarts vliegen. Het moge duidelijk zijn in het kader van de banden aanhalen dat dit liever voorkomen moet worden. omdat de vogel toch telkens weer onder de indruk is.

Als we allen nu eens minder op elkaar afgeven en meer tips opgeven, verliezen we het welzijn van het dier niet uit het oog en blijven forums als deze tot het uitbreiden van ons aller kennis.

Succes.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-06-03 - 10:01:42 send message to Jacqueline

happy :)

Peter Parkiet.

Sluit me volledig bij je beredenering aan.
Heb een kijkje genomen op de vermelde site en moet zeggen, kan me best voorstellen dat in sommige gevallen zoals beschreven op deze site het een uitkomst kan zijn.
Het is gelukkig een vrijblijvende keuze die je als vogelliefhebber kunt en mag maken.

Ga er nu toch een eindje aanbreiden.

Voor alle doe u voordeel met alle tips en opmerkingen.

wink ;)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-03 - 10:34:18 send message to Karel

Beste Jacqueline,
Complimenten voor bovenstaand verhaal. (Waarom ben je daar niet in eerste instantie mee gekomen? Dat had veel onnodige wederzijdse irritaties kunnen voorkomen!)
De door jou toegepaste methode is vrijwel gelijk aan de methode waarop wij onze roofvogels trainen, met dien verstande dat bij ons de eerste "vrije" buitenvluchten aan een dunne lijn worden gemaakt. Meestal is dat overbodig, maar een enkele keer schrikt een vogel nog wel eens van gebeurtenissen die hij binnenshuis niet heeft kunnen meemaken, zoals een plotselinge aanval van een groep eksters o.i.d.. Dan is het toch fijn dat hij nog even aan de lijn zit. Overigens propageer is hierbij niet het gebruik van een lijn voor papegaaien! Verder maken we bij een aantal soorten gebruik van telemetrie (zender aan de poot) omdat ook de valkenier niet altijd 100% zeker is van zijn vogel. Dat hangt een beetje van de soort af.
Je opmerking over het "niet loslaten als hij zich net heeft volgepropt", snijdt zeker hout! Roofvogels worden voor het vliegen altijd gewogen en afhankelijk van het gewicht kan dan worden bepaald of, en hoe snel, de vogel zal komen!

Oh ja, toch nog even dit: mijn "poetische" opmerking over de late zomeravond, is niet zomaar uit de lucht gegrepen sad :(, iedere valkenier (echt waar!) heeft weleens (binnensmonds) staan vloeken omdat zijn vogel toch nog eens de vleugels nam. Het klopt wat je zegt over het de volgende morgen heel vroeg terugkomen, maar soms is de vogel gevlogen en mag je hopen dat het zendertje goed werkt!
Een heel enkele keer heeft de vogel buitenshuis zelf prooi gevonden en wordt het heel moeilijk.

Nogmaals dank voor je goed verhaal, we hebben hier allemaal wel iets van geleerd:

"Het is vaak de toon, die de stemming bepaalt" wink ;)happy :)


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-06-03 - 11:07:09 send message to Jacqueline

happy :)

Karel.

No hard feelings hoor.

We konden het gewoon niet over ons hart krijgen om deze topic zo dood te laten bloeden.
Vandaar toch een van de meerdere trainings technieken op schrift gezet.
En ongeacht wat het resultaat ook moge zijn, een ding is zeker, ieder die hier mee bezig gaat is op een leuke doelgerichte manier bezig met zijn huisdier.
En dat is in onze ogen waar het om gaat.

Voor nu neem ik afscheid van dit forum.
Plichten roepen.

Voor alle het beste en vele groeten.

wink ;)



Pagina : 1 2 3
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 166 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede