Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Staartmeesjes in kweekkooi? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


laurens1
Website Member
Posts :38

Website Member
2009-04-28 - 17:30:33 send message to laurens1

kan iemand mij wat vertellen van hun gedrag?
zijn ze wat rustig? niet dat ze tegen het gaas omhoogvliegen als ik de voliere binnen stap

mvg laurens


lapland
Website Member
Posts :224

Website Member
2009-04-28 - 18:17:51 send message to lapland

Ze zijn super en heel makkelijk tam te krijgen


laurens1
Website Member
Posts :38

Website Member
2009-04-28 - 18:27:18 send message to laurens1

ah prachtig, welke vogels zou ik er nog bij kunnen plaatsen? of beter helemaal niets?


lapland
Website Member
Posts :224

Website Member
2009-04-28 - 18:57:49 send message to lapland

De staartmeesjes die zijn heel tolerant dus dat soort vogeltje kunnen er bij ze zijn erg sociaal maar als de ruimte niet teklein is mozambiqsijs, tijgervink, putter ,sijsjes


laurens1
Website Member
Posts :38

Website Member
2009-04-28 - 19:04:55 send message to laurens1

moeten ze nu wel of niet als groep worden gehouden, dat kan ik ui de bovenstaande reacties nog niet opmaken.


lapland
Website Member
Posts :224

Website Member
2009-04-28 - 20:06:16 send message to lapland

Als de volliere groot genoeg is kan dat ook in de broedtijd het zijn toch vogeltjes die zeker buiten het broed seizoen in groepen leven ook in onze tuin zitten de nesten een paar meter verwijdert van elkaar buurvrouw heeft een drietal koppels bij elkaar waar veel wilde op afkomen en bij de volliere in de buurt broeden


laurens1
Website Member
Posts :38

Website Member
2009-04-28 - 21:29:24 send message to laurens1

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

okeej dan ga ik voor 2 koppels, volière is 6 bij 2,


laurens1
Website Member
Posts :38

Website Member
2009-04-29 - 21:19:44 send message to laurens1

zou deze combi kunnen?
1-1 Europese goudvink
2-2 staartmees
1-1 baardmannetje
2-2 Europese sijs


lapland
Website Member
Posts :224

Website Member
2009-04-30 - 20:19:13 send message to lapland

Baartmannetjes zijn erg mooi maar kunnen erg jagen dus zou een ander soort kiezen


henkv331
Website Member
Posts :1

Website Member
2009-05-03 - 11:04:45 send message to henkv331

de staartmees is in de winter een groeps vogel
meestals is het een ouder koppel met de jongen van dat jaar
hij kan in een kooi gekweekt worden van 100x60x60 wat ik meerdere malen heb gezien maar vind het zelf mooier om ze in een grote voliere te zien wat ik trouwens met alle soorten vogels heb
ze kunnen in groepsverband gekweekt op voorwaarde dat de voliere redelijk groot is ongeveer een 30 vierkante meter voor een koppel of 3
het nestmateriaal wat ze gebruiken is in de natuur mos , spinrag en veren
in de voliere gebruiken ze ook kokosvezel en witte watten
zelf gebruik ik hennepvezel vermengd met ? dat normaal word gebruikt voor hamsters


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2009-05-03 - 17:22:57 send message to Zjurre

Ik heb al enkele jaren staartmezen en altijd gecombineerd gehad met andere soorten. Zo zitten ze op dit moment samen met zwarte mezen, wat absoluut geen problemen geeft, maar ook enkele Europese en Afrikaanse zaadeters. Ze hebben ook samen gezeten met glanskopjes, baardmannetjes, witte kwikken, roodborsttapuiten e.d. Allemaal geen probleem.
Ik heb altijd een groepje van vijf gehad en dit gaf nooit problemen. Wel zijn ze nooit overgegaan tot broeden. Echter, dit jaar zijn er van de vijf nog drie over en nu is er wel veel activiteit! Er is dus blijkbaar een koppel bij (alle 3 ongesekst).
Wat blijkt nu: ze zijn gaan slepen met nestmateriaal (watten en dierlijk haar) en hebben een mooi nest gemaakt in een berkenstammetje. Nog nooit gehoord van dit gedrag want mij is bekend dat deze vogels altijd een vrijstaand nest maken, en niet in een holte.
De "pop" zit nu veel op het nest en ik verwacht dat er eieren worden gelegd. Grappig is dat de derde vogel absoluut niet verjaagd wordt en dat mijn vader en ik zelfs het idee hebben dat deze vogel mee heeft geholpen bij de bouw van het nest.

Ik heb al enkele foto's gemaakt van de staartmezen bij en in het blok, als ik er jongen van kweek komt er een kweekverslag inclusief foto's wink ;) Ik ben trouwens ook erg benieuwd of de derde vogel mee helpt bij het voeren omdat ik weet dat dit bij staartmezen in het wild niet ongebruikelijk is.

Een kweekkooi vind ik af te raden, sterker nog, zielig. Staartmezen zijn ontzettend beweeglijk en vliegen en klauteren de hele dag door. Een kweekkooi zou ernstig tekort doen aan hun behoefte denk ik.

Ze worden wel behoorlijk tam, bij mij eten ze wasmotlarven uit de hand. Daar doen ze trouwens echt een moord voor. Verder krijgen ze, afhankelijk van het seizoen weideplankton en rupsen, naast de gebruikelijke voedseldieren.


laurens1
Website Member
Posts :38

Website Member
2009-05-06 - 18:08:36 send message to laurens1

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

hartelijk bedankt allemaal voor de info,
zijn ze ook erg vatbaar voor ziekten?
de vlucht(6 bij 2) is ongeveer voor 40% beplant, is dit genoeg of moet er nog meer beplanting komen?

zjurre, hoe groot is uw voliere?



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 242 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede