Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > kruising oranjewever+kanarie???!!! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>


Auteur Onderwerp : kruising oranjewever+kanarie???!!!
Wil1000
Oud Lid
Posts :9

Oud Lid
2004-05-29 - 16:40:42

happy :)Hoi Hoi happy :)

Ja ja, in mijn voliere (wat mijn slaapkamer is, met openstaande kooien...) heeft mijn kanarie gepaard met mijn oranjeweverman!!!! De kanariepop zit nu op drie eieren te broeden!!!!

Ik vind dit wel spannend en hoop dat de eitjes uitkomen! Ik hou jullie op de hoogte!happy :)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-05-30 - 00:23:36

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik hoop voor jou Wil (en vele vogelliefhebbers met mij) dat er erg mooi gekleurde vogeltjes uitkomen, waar je veel plezier aan zult beleven om naar te kijken, maar.....

......ik hoop, en verwacht ook (en vele vogelliefhebbers met mij) dat de jongen onvruchtbaar zullen zijn, omdat door het kruisen van vogelsoorten de zuivere rassen mogelijk in gevaar komen! Dit moet ten alle tijden worden vermeden!!!!


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-05-30 - 10:55:53

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoi Wil ,

Erg spannend dus , en je bent er wel al zeker van dat ze ook bevrucht zijn of moet je dat nog afwachten ?

In ieder geval veel plezier met het legsel en dat alles maar goed mag aflopen.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-05-30 - 18:53:08

Volgens mij worden er uberhaupt geen jongen geboren.
De soorten zijn dermate verschillend dat de soortbarriére er voor zorgt dat er geen jongen worden geboren.

Sorry dat ik je moet teleurstellen.

Niltava


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-05-30 - 20:59:35

De tijd zal het leren!
Houd ons op de hoogte. wink ;)


Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-05-31 - 02:07:42

Zijn id. erg verschillende soorten dus ik heb er ook mijn twijfels over...


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-01 - 13:39:45

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Niltava,

Ik vind je opmerking over soortbarriere erg interessant en ongetwijfeld terecht. Weet je meer van dit onderwerp? Zou je aan kunnen geven hoe en waarom dit zo is?
Blijkbaar is deze barriere er namelijk niet als het gaat om kanarie X putter e.d. (hoewel de F1 jongen dan niet vruchtbaar zijn)
Er ligt dus idd ergens een grens, maar waar en waarom (en soms niet)?


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-06-01 - 19:10:03

Karel.
Het kenmerk van een soort is dat ze onderling geen vruchtbare jongen kunnen voortbrengen (ben biologieleraar).
Dit is om te voorkomen dat het een rommeltje wordt in de natuur als alle dieren met elkaar zouden kruisen.
Een serinus (mozambiquesijs, kanarie, europese kanarie, edelzanger etc) kunnen wel onderling kruisen. En zijn mogelijk (gedeeltelijk) vruchtbaar.
Hoe verder de soorten van elkaar staan hoe moeilijker het wordt.
Omdat de kanarie en de oranjewever nogal ver van elkaar staan (kanarie is serinus, oranjewever is een wever) lijkt me die afstand te nogal ver. Je zou eerder een mus met de oranjewever kunnen kruisen(beide wevervogels)
Een goede uitleg staat op de volgende site van Wout van Gils
users.skynet.be/woutvgils/Vogels%20in%20vogelvlucht/Kruisingen%20en%20hybrieden..htm



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-02 - 09:30:58

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Niltava,
Dank voor je reactie en de link. Ik zocht idd een meer technische uitleg (was natuurkundeleraarhappy :)).
De site is zeer informatief, met name de opmerking dat kruisingen (oeps, hybriden) tussen verschillende families niet mogelijk zijn, domweg door het ongelijke aantal chromosomenparen, doet mij meer begrijpen van deze interessante materie.
Groet,
Hans


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2004-06-02 - 17:55:39

Misschien staan wevers en kanaries toch niet zo ver van elkaar af aangezien wevers vrij nauw verwant zijn aan mussen, maar ik ben benieuwd of er een afstammingsstandboom is die laat zien hoe de soorten zich ontwikkeld hebben. Weet iemand hier misschien meer van


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-02 - 18:59:38

Mogelijk Daniel, maar weet jij van een hybride kanarie x mus?


pitylus
Website Member
Posts :210

Website Member
2004-06-02 - 20:12:59

beste vrienden waar zijn we mee bezig een kruising van een kanarie met een wever zeg mij toch in godsnaam niet dat er daar mensen geinteresseerd in zijn wat voor flauwe kul is dat eigenlijk hou jullie toch eens bezig met deftige vogels als de import eens van ons leven komt stil te vallen dan gaan we ons misschien moeten bezig houden met zulke benulligheden sorry maar het is zo .
groetjes rudy


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-06-02 - 20:54:02

Rudy,

Volgens mij kwam die vraag alleen maar aan de orde in verband met de ordening van de vogels(wie hoort tot welke familie).
Waarom zoeken mensen toch telkens het negatieve overal in. Juist deze discussie (item) maakt mensen duidelijk hoe het in elkaar zit.

Niltava


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-06-02 - 21:08:19

Daniel,

Bij onderstaande urls kun je wat info vinden over de taxonomie/ordening(indeling) van vogels
nl.wikipedia.org/wiki/Aves_%28taxonomie%29

home.planet.nl/~hwdenie/dnaverhaal.htm

Karel, leuk een collega, in ruste??

Niltava


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-03 - 10:55:03

Rudy,
Je reactie is begrijpelijk en ik ben het met je eens dat we ons hier niet in de praktijk mee bezig zouden moeten houden. Ik ben dan ook geen voorstander van welke kruising dan ook. Dat kun je lezen in mij eerste post:

quote
......ik hoop, en verwacht ook (en vele vogelliefhebbers met mij) dat de jongen onvruchtbaar zullen zijn, omdat door het kruisen van vogelsoorten de zuivere rassen mogelijk in gevaar komen! Dit moet ten alle tijden worden vermeden!!!!


Maar dit betekent niet dat ik (en anderen, zoals Daniel) geen "wetenschappelijke" interesse hebben in de achtergronden van deze materie! Ik wil wel weten waarom het tussen bepaalde soorten wel lukt en tussen andere niet.

Niltava blijkt hier veel van te weten en ons te kunnen verwijzen naar interessante sites over dit onderwerp, dus we zouden dom zijn om zijn kennis niet te gebruiken!

Dit lijkt me juist een van de de functie van dit forum.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2004-06-03 - 12:55:44

Ik moet mezelf bij Karel aansluiten. Ik hoop dat de jongen onvruchtbaar zijn en ik ben absoluut geen voorstander van bastaardkweken, maar ik ben we benieuwd naar de verwantschappen tussen groepen vogels en naar de ontwikkeling van de verschillende soorten.
Jammergenoeg heb ik alleen maar middelbare school Biologie (Ik koos ervoor om toch geen biologie te gaan studeren) maar ik wil toch meer weten en dat kan gelukkig hier



Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 163 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede