Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > eieren komen niet uit. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : eieren komen niet uit.
denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-02-25 - 19:50:47 send message to denegon

Wat kan een rede zijn dat eieren niet uitkomen?

Ik heb al een aantal nesten veloren doordat de eieren niet uitkomen.
heb al minder kalk gegeven, vocht bij het nestblok gegooit net voor het uitkomen. maar elke keer kan ik na zoon 10 dagen zien dat ze bevrucht zijn maar uitkomen is van de 18 eieren nog maar 4 keer gelukt.
wie heeft er raad.

groetjes egon


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-02-25 - 20:15:29 send message to Karel

Dat is vervelend Egon.
Je vermoedde blijkbaar een te dikke eischaal, maar dat komt niet zo vaak voor.
Waren de jongen wel volgroeid? Waren de eieren wel aangepikt zodat er lucht in kon stromen? Zelfs bij een te laag vochtgehalte wordt het ei meestal wel aangepikt, maar kan het jong de "cirkel" niet voltooien.
Je kunt je afvragen of de jongen wel sterk genoeg waren om aan te pikken en/of uit te breken. Dat kan vele oorzaken hebben, maar dat kun je zelf beter beoordelen denk ik.



rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2009-02-25 - 21:04:45 send message to rajar

Wat kan; Vit E tekort uit zich dikwijls in niet of slecht uitkomen (dood in de dop).
Bacterie in het ei: onbevrucht ei of ei met dood jong op kweek laten zetten. (Daar komt dikwijls pseudo tbc uit wat weer veroorzaakt wordt door muizen) Als vogels pseudo tbc hebben lijkt het dikwijls of ze verkouden zijn regelmatig niesen en meestal een neusgat wat vochtig is.Verder zie je er niet zoveel van als ze goed in conditie zijn. Te lange en/of scherpe nagels zodat er een minuscuul gaatje in het ei geprikt wordt. Onrustig om de voliere heen zodat er niet constant gebroed wordt dit is vooral in dit jaargetijde dodelijk voor bevruchte eieren.

Mvg Rob


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2009-02-25 - 22:49:28 send message to kvhooff

Er zijn bacterien waarbij de oude vogels geen last hebben maar de jonge of foetes wel.

Naast de ontlasting van het koppel zou ook je een ei op bacterien kunnen laten onderzoeken.

Kees


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2009-02-26 - 10:18:19 send message to Picolet

Vitamine E is hier niet van toepassing naar mijn mening. Wat de vogel nodig heeft vlak voor het uitkomen is vitamine B12, een gebrek hieraan geeft sterfte vlak voor het uitkomen. De jongen nemen de dooierzak niet op en sterven tijdens het aanpikken van het ei of er vlak voor.

In het Avessupplement 25 wat je in het drinkwater kunt toevoegen zit voldoende van de vitamine B12 en is het proberen waard.

Kijk ook op de website van aves voor meer informatie.

Ruud


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-02-26 - 10:52:37 send message to Karel

Inderdaad zal E niet het probleem zijn.
Egon, als ik de foto's zie bij je voliere, neem ik aan dat je de Avian gevitaminiseerde kalk en het Aves eivoer inderdaad aan de vogels verstrekt.
Ik ken de samenstellingen niet exact, maar ga er eigenlijk van uit dat vitaminegebrek niet de oorzaak is. Mogelijk kun je de door Ruud aangevoerde B12 voor de zekerheid even controleren op de verpakking.

Ondanks dat dient nmm de oorzaak te worden gezocht in de conditie van de ouders, maar die is moeilijk te beoordelen zonder de vogels en de omstandigheden precies te kennen.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2009-02-26 - 12:11:02 send message to Picolet

Alle zaken waar voldoende vitaminen inzitten moeten ook voldoende opgenomen worden.

Nemen ze onvoldoende op of is er twijfel of beide vogels het zachtvoer opnemen kan met avessupplement 25 de tekorten aangevuld worden.

Ruud


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-02-26 - 14:09:55 send message to Karel

Klinkt logisch Ruud, maar hoe weet je zeker dat ze het Avessupplement 25 wel opnemen?


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2009-02-26 - 16:11:38 send message to Picolet

Wateroplosbaar, dus 3 keer in de week in de aanloop van het seizoen toevoegen.

Ruud


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-02-26 - 16:22:05 send message to Karel

We dreigen wat off-topic te raken, maar heb je dan geen kans dat ze gewoon niet drinken in afwachting van de "schoonwaterdagen", of is dit nou net een middel dat ze wel lusten? Kromsnavels kunnen immers nogal kieskeurig/wantrouwend zijn.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-02-26 - 16:30:03 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb nog even gegoogled, maar Aves raadt zelf de AvesMix 25 niet aan voor kromsnavels, vanwege de slechte wateropname door parkietachtigen. Daarvoor in de plaats zou je beter (vlgs. Aves) Psittamix kunnen verstrekken.

Zie: http://www.desteenkneuter.be/suppl%20aves.html


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-02-26 - 18:26:12 send message to denegon

@ karel
quote
Waren de jongen wel volgroeid?
de jongen die er inzaten zagen er volgroeit uit en volgens mij heb ik ze horen piepen in het ei dus dat de schaal te dik is kan. deze is van buiten niet aangepikt.
maar ik zoek verder bedankt voor je reactie egon


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-02-26 - 18:31:10 send message to denegon

@ rajar
vitamine E tekort. in welke vruchten zit dit?
ik geef de vogels bijna alles maar toevoegen van vitamine als dat helpt dan proberen maar.

het dieet dat ik nu voer is versele laga met pellets er in verwerkt. fruit kiemzaad eivoer van witte molen. dus volgens mij wel genoeg. o even vergeten ook nog univerzeel voer voor de dierlijke eiwitten. maar dit alleen in de kweek.
groetjes egon


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-02-26 - 19:02:23 send message to denegon


quote
In het Avessupplement 25 wat je in het drinkwater kunt toevoegen zit voldoende van de vitamine B12 en is het proberen waard.


deze ga ik dan eens aanschaffen goeie tip ruud
groetjes egon


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2009-02-26 - 19:13:59 send message to swanny

Jammer dat ze zo slecht uitkomen. Aangezien ze bijna volgroeid zijn duidt volgens mij op de dikte van de eischaal die niet ver genoeg is "vergaan". Zekerheid kun je krijgen door het pas gelegde ei te wegen en 2 tot 3 dagen voor het uitkomen nog een keer. het ei moet dan globaal 10% van zijn gewicht zijn verloren. als het ei te zwaar is is de luchtvochtigheid te hoog geweest in de blok en zijn ze "verdronken" in het ei. Ze konden dan niet genoeg bewegen en lucht uit de luchtkamer halen voordat de eischaal doorbroken was. Is het ei te licht van gewicht dan was de luchtvochtigheid te laag en kon de schaal niet "vergaan" en is de schaal te hard en het jong is dan zwak door het gewichtsverlies (vochtverlies).
Als je het ei open maakt en het stinkt echt vreselijk dan is er spraken van een bacterie en ligt daar de oorzaak. Een dood jong in het ei stinkt altijd een beetje, maar een echt vreselijke lucht duidt op bacterie.
ik weet hoe jij voor je vogels verzorgt dus een vitamine gebrek lijkt mij zeer onwaarschijnlijk bij jou.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-02-28 - 13:20:01 send message to Rogert

quote
Bacterie in het ei: onbevrucht ei of ei met dood jong op kweek laten zetten. (Daar komt dikwijls pseudo tbc uit wat weer veroorzaakt wordt door muizen)


Kan iemand hier wat meer over schrijven?



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 180 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede