Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Site nieuws > Geen ....... verkoopt niet alleen goed spul op marktplaats Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


koppiekrauw
Website Member
Posts :15

Website Member
2009-03-06 - 12:19:25 send message to koppiekrauw

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Koop je een papegaai, maak met de verkoper héél duidelijke en vooral ook schriftelijke afspraken!

De verkoper die een gezonde vogel verkoopt zal géén bezwaar kunnen hebben dat de vogel door een kundig (vogel-) dierenarts een algehele gezondheidstest plus minimaal een test op PBFD ondergaat.
Blijkt de vogel gezond dan is het zeker zo beleefd de verkoper hiervan op de hoogte te stellen, het is voor de verkoper mooi een bevestiging dat die goed bezig is.
Natuurlijk zijn dan de gemaakte onderzoekskosten dan voor rekening van de koper.

Mocht blijken dat de vogel afgekeurd wordt door de onafhankelijke vogelarts dan is er dus vastgesteld dat de verkoper een wanprestatie heeft geleverd.
In dat geval lijkt het mij niets anders dan normaal dat de vogel teruggenomen wordt en zowel de aanschafkosten alsook de onderzoekskosten door de verkoper terugbetaald worden.
Betreft het een onschuldige ziekte, die met medicijnen opgelost kan worden dan kan de verkoper natuurlijk voorstellen alle kosten voor onderzoek en herstel op zich te nemen.
Voor de verkoper is dit eigenlijk ook een goede zaak want hij weet meteen dat er mogelijk iets aan de hand is met zijn vogelbestand en kan daar dan alert op reageren.

Legt men hiermee het risico volledig bij de verkoper? NEE!!!
De onderzoekskosten komen namelijk voor rekening van de koper wanneer blijkt dat de vogel gewoon gezond is hetgeen de verkoper ook bij de koop aangegeven heeft.
In elk ander geval hoeft de koper géén risico te lopen omdat er dan sprake van een wanprestatie is.

Met die verkoper die een dergelijke afspraak niet wil maken kan je volgens mij maar beter niet in zee gaan.
Betreffende verkoper heeft kennelijk zelf al op voorhand zoveel twijfels over de gezondheid van de aangeboden vogel(s) dat hij geen echte gezondheidsgarantie af wil geven.
Ook de verkoper die marchandeert over de vergoeding van de arts en onderzoekskosten is mijns inziens niet overtuigd van de gezondheid van zijn vogel.
Elke verkoper die echt zeker is van de gezondheid van de aangeboden vogels loopt hiermee totaal geen risico en ziet keer op keer de gezondheid van zijn verkochte vogels bevestigd.

Wanneer iedereen zich aan deze billijke regels houdt hebben besmettelijke ziektes als PBFD nauwelijks nog een kans.

Ik spreek hierbij wel over de aanschaf van de wat duurdere vogels!

met vriendelijke groet,



hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2009-03-06 - 13:21:50 send message to hoogervorst

Het is zo simpel, op de site van pakara staat een voorbeeld van een verkoopcontract waarin alles is vastgesteld. Doe er je voordeel mee.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2009-03-06 - 19:38:26 send message to Picolet

Het testen van vogels met behulp van de PCR test is een wassen neus.

Slechts meerdere malen testen op een langere periode geeft enige zekerheid.

Dus een halfjaar quarantaine zonder contacten met andere vogels, is de vogel in de collectie geplaatst zonder quarantaine of tekort dan kan de vogel besmet zijn geraakt door dragers in de eigen collectie, of is de aankoop later virus gaan uitscheiden en na eerder negatief tezijn geweest alsnog positief.

De koper zegt in dit geval, devogel is besmet gekocht en de verkoper wellicht hij is bij u in de collectie besmet geraakt.

Overigens wat doet een verkoper met de melding dat hij positieve vogels in zijn collectie heeft??

Een verkoopcontract kan zonder een goede quarantaine zo de kliko in.

Groeten Ruud


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2009-03-07 - 00:26:27 send message to molineti

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote
De verkoper die een gezonde vogel verkoopt zal géén bezwaar kunnen hebben dat de vogel door een kundig (vogel-) dierenarts een algehele gezondheidstest plus minimaal een test op PBFD ondergaat.



Daar zou ik ook geen bezwaar tegen hebben,alleen zou de vogel wel bij mij blijven tot de uitslagen binnen zijn;want hoeveel kopers/liefhebbers plaatsen hun vogels in een echte quarantaine?

ook zou ik zelf bij het ,,algehele,,onderzoek van de dierenarts willen zijn;want er wordt nogal wat af gekletst ook door vogelartsenwink ;)

Ik heb in het verleden vogels verkocht via het E V K verkoopcontract(zeg maar de voorloper van het pakara gebeuren)

Door de doende vogelarts werd er geen bloedafgetapt,geen cloacaswap geen ontlastingsonderzoek;en toch wist hij zeker dat de vogel kerngezond was(wat de vogel waarschijnlijk ook was;alleen hij kon dat op deze manier niet weten)

De koper van de vogel hoefde voor (in mijn ogen)dit flut onderzoek alleen maar aan de vogelarts veel geld te betalen(waarde in mijn ogen nul)
Maar door zijn vertrouwen in de dierenarts en het koopcontract had hij er een goed gevoel over.

ook zou ik graag de keuze van de vogelarts bepalen;ik ga namelijk niet graag naar vogelartsen die permanent ,,zieke,, vogels in of aansluitend aan hun praktijk ruimte hebben zitten,en/of niet al te hygienisch werken.

Lijkt misschien overdreven;maar als je iets doet moet je het wel zo qonsequent mogelijk goed doen(vind ik )

Vraagje aan @koppiekrauw?

op Je site zeg Je dat het niet uitmaakt hoe oud men de vogels laat testen,waar baseer Jij dit op?

1/wetenschappelijke bewijzen
2/van horen zeggen
3/overgenomen van andere site


In ons aller voordeel hoop ik 1/,alleen ben ik bang dat die het niet zal zijn.

Zelf heb ik recent met een handelaar(in mijn ogen een oprecht persoon)over dit onderwerp gesproken.

hij liet jaarlijks vele honderde vogels testen,en snapte er nog steeds niks van.

hij zag het na al die onderzoeken en vergelijkingen van al die onderzoeken niet meer meer als een moment opname.

Hij had wetenswaardige verhalen over testen van vogels,de oudervogels het hertesten van positieve vogels etc

dat onze vogels getest waren op pbfd,polyoma en chlamydia voegde bij hem niet veel toe.

De tijd zal het leren

Groeten Rene


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-05-14 - 08:53:28 send message to denegon

quote
Daar zou ik ook geen bezwaar tegen hebben,alleen zou de vogel wel bij mij blijven tot de uitslagen binnen zijn


Lijkt mij voor de koper toch een zeer gode optie hoeft hij de vogel ook niet. in karantaine te zetten en zal zijn eigen bestand ook niet met de nieuwe vogel in aanraking komen tot het nieuws er is.


koppiekrauw
Website Member
Posts :15

Website Member
2009-06-28 - 20:39:34 send message to koppiekrauw

Hallo Molineti (Rene)

____________
quote
Vraagje aan @koppiekrauw?

op Je site zeg Je dat het niet uitmaakt hoe oud men de vogels laat testen,waar baseer Jij dit op?

1/wetenschappelijke bewijzen
2/van horen zeggen
3/overgenomen van andere site


In ons aller voordeel hoop ik 1/,alleen ben ik bang dat die het niet zal zijn.
_________________



Sorry voor de late reactie, maar ik kijk nu eenmaal niet zoveel op dit forum.
Je twijfels zijn onterecht!
Het leeuwendeel van de kennis die ik neergeschreven heb over PBFD is afkomstig van heel veel lezen zowel op binnenlandse als ook buitenlandse publicaties.
Daarnaast is een en ander ook nog geverifieerd middels telefoongesprekken met meerdere virologen van verschillende laboratoria.
Ook heb ik dit thema uitgebreid besproken met een illuster dierenarts die héél veel kromsnavels behandelt.
Met de opmerking “het maakt niet uit op welke leeftijd men de vogels test” wordt natuurlijk niet bedoeld een kuiken van 3 dagen jong.
Maar een kuiken dat zelfstandig eet, hooguit nog één handvoeding krijgt, kan je gerust laten testen op pbfd. Zo ook de vogel met een leeftijd van 30 jaar.

Overigens vind ik het erg lastig om één opmerking, die uit een verband geplukt is, te verdedigen. Lezers zouden mogelijk de context waarbinnen betreffende opmerking geplaatst is niet juist kunnen inschatten.

Elk onderzoek is altijd een momentopname.
Maar beter een momentopname met een uitslag die negatief PBFD (of andere besmettelijke ziekte) aangeeft als er later achter komen dat je halve bestand besmet is omdat je niet wilde testen.

Wanneer je de hygiënemaatregelen en integriteit van de (vogel-) dierenarts in twijfel trekt zou je zelf in het bijzijn van de koper eventueel wat bloed af kunnen nemen.
Veel kwekers zijn in staat zelf bij de kromsnavels bloed af te nemen, het bloed kan dan direct naar een erkend laboratorium gestuurd worden voor één of meerdere onderzoeken.
Dan kan je de vogels ook meteen met de koper meegeven.

Ik hoop hiermee je scepsis engigszins weggenomen te hebben.

Groet, Frans






Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 163 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede