Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Ik moet even wat kwijt: vogel vermoord
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Ik moet even wat kwijt: vogel vermoord
lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2009-03-02 - 10:37:36 send message to lZebravinkjel

Beste allemaal...

Sinds een week heb ik een kleine uitvang voliere voor mijn jonge Goulds. Deze stond in een plantenkas. Het was zo'n prototype voliere, je kent hem wel: op wieltjes, zo'n anderhalve meter hoog. De Goulds zaten lekker licht en kwamen al een stuk sneller door de rui, dat kon je gewoon merken. Dit weekend heb ik er een aantal geruild dus zaten er tot gisteren nog 3 Goulds in.
Vanacht heeft een roofdier echter toegeslagen en toen mijn vader vanmorgen bij de voliere kwam trof hij twee zwaar geschrokken Goulds aan, en de derde lag op de grond. Althans, zijn koppie lag in stukken gebeten op de bodem van de voliere. Het lijfje was nergens meer te bekennen... Er liep alleen nog een bloedspoor over de rand van de voliere...
Ik ben er helemaal ondersteboven van. Een paar jaar geleden hadden we een muizenplaag in de grote voliere en daar is toen hetzelfde gebeurd. Ik houd van mijn vogels en dit is gewoon verschrikkelijk. Hoe kan ik mijzelf vergeven? Hoe bestaat het dat zo'n $%#^%%!@ muis in staat is om door die tralies heen te gaan en een vogel te vermoorden? Ik weet dat ze erdoor passen, maar ik had nooit gedacht dat dit zou kunnen gebeuren, ik heb er echt nooit bij stil gestaan. Ik heb sowieso nog nooit echt gehoord van een muis die doelbewust een vogel afslacht. Dat incident van een paar jaar geleden beschouwde ik als een ongelukkig voorval; de vogel was al oud en misschien wel gestorven waarna de muizen hem gepakt hadden. Maar blijkbaar doen ze het met voorbedachte rade...

De voliere staat nu dan ook niet meer in de kas maar in een afgesloten schuur waar zeer zeker geen muizen kunnen komen. Mijn twee overgebleven vogeltjes... Ik vind het heel erg voor ze, ik kan me precies inbeelden hoe het moet zijn gegaan... Ik vind het gewoon ontzettend *** (excusez le mot).

Ik wilde dit gewoon even kwijt, omdat ik me ontzettend schuldig voel en ik het heel erg naar vind voor die arme beestjes.


zourky
Website Member
Posts :215

Website Member
2009-03-02 - 11:28:04 send message to zourky

http://i246.photobucket.com/albums/gg115/zourky/voederbakjesvoormuizen.jpg

ik zou muizen vergif plaatsen zoals hier afgebeeld wel met de deksels erop of anders muizen valletjes met chocolade op daar zijn ze gek van maar dan hebt ge maar één en misschien niet de schuldige een muis die dit doet die komt terug


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

populier
Website Member
Posts :51

Website Member
2009-03-02 - 13:35:03 send message to populier

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo Zebravinkje,

Ik heb nog nooit gehoord dat een muis zo roofzuchtig is, Kan het geen Wezeltje zijn?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wezel_(dier)

In ieder geval sterkte met de verwerking van dit persoonlijke leed.

Groeten Michael.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-03-02 - 13:36:39 send message to Ton Koek

Dat is inderdaad heel vervelend, maar waarom denk je zo zeker te zijn dat het om muizen gaat? Ik heb heel veel muizen gehad in de volière vorig jaar, nooit een vogel aan verloren.

Kan het geen wezeltje geweest zijn?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-03-02 - 14:24:51 send message to Karel

Triest verhaal!
Zeer onwaarschijnlijk dat het een muis geweest is. Deze vreten een kadaver wel aan, maar ik heb nog nooit meegemaakt of gehoord dat een muis een gezonde vogel aanvalt. Vermoedelijk idd een wezel of jonge rat. Waarschijnlijk is hij ook niet in het hok geweest, maar heeft hij de vogel gegrepen toen deze tegen de tralies hing. Vandaar de ravage.

Het heeft mogelijk nut om aan de buitenkant glad plastic om de kooi aan te brengen tot op een hoogte van 1m.
Ook een klein nachtlampje kan leed voorkomen. De vogels gaan dan minder snel tegen het gaas hangen.

Voorkomen is natuurlijk nog beter. Op zoek dus naar openingen in de kas waar iets door binnen kan komen.
Succes!


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-03-02 - 14:27:55 send message to Max.Weijers

Hallo

Het besten om muizengif te plaatse is een een broedblok van vogels, daar zet je een bakje met muizengif in en de dekzel zet je er niet helemaal op maar zodat de muis r ook via de bovenkant uitkan. Zet het broedblok (van ongeveer 30 bij 20 hoog op de grond tegen de muur met ongeveer 1 cm afstand.


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2009-03-02 - 15:24:41 send message to lZebravinkjel

Bedankt voor jullie reacties en steun.

Ik ging ervan uit dat het om muizen ging omdat wij een jaar of vier geleden een enorme muizenplaag in de voliere hadden. Bij daglicht sprongen er toen zo'n 20 muizen voor je voeten weg als je het hok betrad. Destijds heb ik één van mijn oudere (mijn allereerste vogeltje die ik ooit bezat, dus ook van grote emotionele waarde) zebravinkjes ook onthoofd teruggevonden bovenop een oude TL buis (waar gaas omheen zat en waar de vogel zelf nooit bij had kunnen komen), met een stel van die ellendige kraaloogjes ernaast.
Zou dit dan destijds ook al een wezel kunnen zijn geweest? Die muizen hadden toen wel een aardig gangenstelsel gemaakt. We hebben toen beton gestort, dubbel gaas aangebracht en alle gaten en kieren dicht gemaakt. De plaag hield toen op.

Maar de kans is dus groot dat dit een wezel was? Ik zou even bij mijn vader moeten informeren, maar ik had de kasdeur een stukje open gelaten. Al zal een wezel ook makkelijk onder de kas door kunnen graven als hij dat wil natuurlijk.

Ik denk dat gif strooien niet helpt aangezien je daar dan inderdaad de dader niet mee pakt. Ik had het beter kunnen voorkomen dan genezen. Ik zoek nu naar een andere oplossing door voliere 2 toch in mijn grote voliere te plaatsen. Ik denk dat dat de meest veilige oplossing is, aangezien deze voor 85% muisvrij is en sowieso wezel vrij.

Wat denken jullie? Zijn er nog meer aanwijzingen waardoor ik erachter kan komen of dit om een muis, wezel of rat gaat?

Nogmaals bedankt!
sad :(


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2009-03-02 - 15:46:56 send message to lZebravinkjel

Ik heb het e.e.a. opgezocht en ik denk inderdaad dat het om een wezel gaat. Nu vraag ik mij nog af of het destijds ook al een wezel betrof.
Wat vinden jullie van bovengenoemde oplossing?
Een wezel zal zich waarschijnlijk wel een weg naar binnen weten te graven in die kas, of niet? Dus ik denk er niet aan om mijn vogeltjes daar nog in onder te brengen!


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-03-02 - 17:10:39 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Tja, het is lastig om een wezel buiten te houden als je last hebt van muizen. Wezels graven zelf geen holen, maar gebruiken die van muizen en ratten.
Het zijn echte opportunisten die een openstaande kasdeur natuurlijk een buitenkansje vinden.
Een troost is weer dat wezels ook graag muizen eten!


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2009-03-02 - 17:47:47 send message to digipeet58

om muizen buiten te houden heb ik tegels van 60 bij 40 half ingegraven.
dus 30 cm in de grond; nog nooit een muis gezien, laat staan een wezel.
maar, of dat ook bij anderen werkt?
hoor ook vaak dat men gaas diep ingraaft,
misschien een oplossing?
sterkte en succes met de bestrijding.
Peter


Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2009-03-02 - 22:07:43 send message to Tens

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Muizen zijn wel roofzuchtig in die zin dat zij zelfs zorgen voor het uitsterven van bepaalde vogelsoorten, waaronder grote kustvogels.
Echter, muizen hebben niet genoeg kracht in hun kaken om echt veel schade te doen bij ons.

Muizen of ratten maakt kwa roofzucht in principe niet uit: de diersoort is exact hetzelfde maar een kop staart lengte boven de 15 cm is een rat en alle soorten met een lengte er onder is een muis.
Onderschat muizen in ieder geval niet.
Daarnaast zijn wezels, eenkhoorns en andere grotere zoogdieren die op vogels jagen beschermde soorten.
Zelfs de muskusrat valt tegenwoordig onder beschermde diersoorten (echter omwille van de paktische nadelen die kleven aan de soort binnen hun leefomgeving worden zij meestal wel gedood).

Het is niet nodig hen te doden en het is eigenlijk relatief makkelijk om verblijven af te sluiten van andere dieren.

Houdt een doorgangsdikte aan van twee vingers en sluit iedere opening in knaagbaar materiaal waar een balpen doorheen past sowieso af (ga er maar vanuit dat alles stuk te krijgen is gezien ratten ook door de meeste steensoorten kunnen komen).
Als knaagdieren hun neus niet in een opening kunnen krijgen dan kunnen zij ook niet knagen.
Let vooral op de maasdikte van het gaaswerk en de verbinding van het buitenverblijf met de schuur. Sommige muizen maken namelijk ook gebruik van deuren wanneer wij ze even open laten staan en komen zo via de schuur naar binnen.

EDIT: het is overigens geen wezel.
Wezels klimmen niet over het plafond en muizen wel (ratten overigens ook niet wegens hun gewicht).

De tip van die tegels is een goed idee (ik rade ook al eerder schotten oid aan) omdat de meeste muizen en ratten niet hoger dan 30 centimeter vanaf de grond kunnen springen.
Mocht je willen ventileren in een binnenhok of schuur let dan ook op de openingen: die kunnen het beste zijwaards verticaal zijn (omdat muizen en ratten over scharnierende ribben beschikken kunnen zij horizontaal door de meeste openingen).
Dus let op ramen en oude golfdaken.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-03-02 - 23:48:02 send message to Karel

quote
omdat de meeste muizen en ratten niet hoger dan 30 centimeter vanaf de grond kunnen springen.


laugh :D


sjir23
Website Member
Posts :3

Website Member
2009-03-03 - 01:13:50 send message to sjir23

Triest maar maar toch `n glimlach.Plaats `n inloopval. Als je beet hebt en dr staat `n m op, dan is het een m... Juist jawink ;)
Nu weer ff serieus.Gebruik als val een lokkooitje.Als je geen lokvogel wenst te gebruiken, dan `n stukje rauw vlees.


Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2009-03-03 - 16:03:25 send message to Tens

Het is zo hoor Karel.
Ver springen lukt ze nog wel maar hoog springen lukt ze niet vanwege hun bouw (ze zouden salto's maken als ze recht omhoog zouden springen).
Die verhalen over muskusratten die naar je nek springen zijn dan ook onzin.
Behalve vrouwelijke bruine ratten, ook bekend als dakratten maar oorspronkelijk in velden en bossen bij water te vinden, zullen weinig van deze soorten buiten überhaupt niet erg hoog willen klimmen of in open gebieden willen komen. Dat komt omdat zij op vogels jagen maar veel voorkomende Nederlandse vogelsoorten jagen ook op hen.

Goede buitenverlichting en een goed opgeruimde nette omgeving zonder struiken tegen de muren zal ze dan ook afschrikken.
Al is buitenverlichting voor inbrekers weer erg makkelijk (lichtje bij het werk: iedereen slaapt toch).

Ik ga er dus toch vanuit dat het hier om muizen gaat.
Ze staan er om bekend grote open wonden te maken (door hun tanden loodrecht op elkaar in de huid te zetten |- ipv || ) en zijn in staat om zo veel grotere dieren te doden.

Als je niet van katten houdt zou je ook een pauw kunnen aanschaffen die jaagt ze wel weg (en je buren ook). :P

Gif heeft bij ratten weinig zin.
Het is niet zo dat zij neofobie hebben (zoals ik veel lees op internet) maar dat zij alle chemische geuren vermijden waar een voorproever niet lekker van geworden is.

Mocht het een wezel zijn dan heb ik alsnog gelijk want volgens belgen is dat ook een muis wink ;).
Ik zou absoluut als vogelliefhebber geen wezels doden. Buiten het feit dat zij, net als alle marterachtigen, beschermd zijn jagen zij dagelijks zeer actief op knaagdieren (om te overleven moeten zij iedere dag prooi vangen).
Gezien hun grote is het voor je vogels beter dat je ze gewoon uit het verblijf houdt om ook andere knaagdieren te weren.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-03-03 - 16:54:32 send message to chrislaevers

Ik sluit muizen volledig uit.

Vorig jaar had ik een muizenplaag en heb er 47 gevangen gespreid over zomermaanden en herfstmaanden. De enige schade die ze aangericht hebben is het verjagen van enkele broedende vogels van hun nest (al erg genoeg). Er zijn 6 volières en diverse soorten vogels. De muizen zaten in elke volière.
Eén keer was er een dode vogel en die heb ik terug gevonden met de ogen uit gevreten.

Een kop zonder lijf kan niet anders dan het werk zijn van een groter roofdier.

Eigenlijk zou het wel leerrijk en ondersteunend kunnen zijn om hier op het forum alle mogelijke roofdierenbelagers van wezel tot marter volgens grootte af te beelden met daarbij hun manier(en) om prooi te doden.
De ene bijt de nek over, de andere sleept zijn prooi weg...
Dit probleem gaat trouwens met de jaren frequenter opduiken gezien natuurbeschermingsmaatregelen en de tendens van sommige wilde dieren om zich aan te passen aan mensenbebouwing.
Een marter en een fret bv zullen een kippenei verslepen. Voor een wezel en een muis is dat te zwaar.
Ik zou er wel graag meer over willen weten in een overzichtform van die kleine en middelgrote roofdieren. Voelt iemand zich geroepen?

Ik heb mijn muizen gehad (nog eentje in de garage maar die krijg ik nog wel en voor de rest knock on wood) maar dan denk ik 'what's next?'.

Plezant is het niet als het gebeurt.

Christine.


Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2009-03-03 - 20:01:02 send message to Tens

Het kan ook een vogel zijn geweest.
De meeste kleine soorten prooivogels onthoofden hun prooi en nemen de kop mee en laten het lichaam vaak liggen. Honden doen dit ook.



Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>

Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 218 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede