Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Onze vogelhobby verouderd ?? EENS OF ONEENS !! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-03-16 - 15:45:54 send message to Max.Weijers

Ik ben het er wel mee eens, want op de vereneging van mijn opa waar tussen de 30 40 leden zijn zijn 2 jeugdleden waarvan ik een ben, maar die andere die komt ook nooit i.v.m. haar sport.

Ps. ik ben de eenigste van de hele vereneging (ook van de oudere) die er elke vergadering weer is.happy :)


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-03-16 - 18:34:28 send message to Rogert

Ik denk dat de oorzaak van de terugloop aan verschillende punten te wijten valt:

- de kwaliteit van de vereniging
- het type mens wat daar komt
- de activiteiten die een vereniging organiseert
- het clubblad en de inhoud van het blad
- de toegankelijkheid van een vereniging

Om hier wat uitleg te geven: ik was laatst bij een vereniging waar het clubgebouw ergens in een kelder zat waar volop gerookt en gezopen werd. Daar kom ik niet voor!
Als er een bijeenkomst is dan wordt er alleen maar gezopen en gerookt terwijl ik iets wil horen wat mijn hobby op een hoger niveau kan brengen.
In het clubblad staan oppervlakkige kweekverslagen waar ik niets mee kan en het gaat vaak alleen over makkelijk te houden soorten.

Ik ben dan ook alleen maar lid om ringen te kunnen bestellen, maar ik denk dat ik dat volgend jaar anders ga doen.

Wat ik bijvoorbeeld een kwalitatief goede vereniging vind met een goed clubblad en leuke activiteiten is de Aviornis. Het is alleen jammer dat ze geen kleine ringmaten hebben.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2009-03-16 - 18:50:13 send message to ineznick

hallo rogert,

Aviornes, is dat een blad over kromsnavels of ook over tropen ?
Ik heb namelijk ook wel belang bij wat anders, ben lid van de P.S. , maar dat vind ik niet wat ik graag wil.
Bij de P.S. gaat het meestal over vogels die je als beginnende kweker niet kunt betalen of over vogels die zeer zeldzaam zijn.
Europarrot moet ook wel een leuk blad zijn.Iemand hier ervaring mee?

gr gerben


XjosX
Website Member
Posts :74

Website Member
2009-03-16 - 19:01:41 send message to XjosX

Ik denk niet dat de hobby verouderd is. Maar veel hangt af van de ouders ook. Ik zelf ben nu bijna 18 jaar. En al enkele jaren bezig met bezig.
Eerst en vooral moet je al het geluk hebben dat je ouders ook van vogels 'houden'. Dan moeten de volières er komen. En dan de aankoop van de vogels. Een dure onderneming voor jonge mensen happy :).

Ik heb het geluk gehad dat mijn vader de volières zelf kon bouwen. En via mijn nonkel kon ik goedkoper aan hout, isolatie, verandeplaten e.d komen.
Al mijn vogels heb ik wel zelf gekocht.

De vogelverenigingen in België doen wel hun best om jongeren aan te trekken, ze geven vb ook kortingen enzo voor jongeren. Maar ik ben nog niet naar clubactiviteiten geweest. De afstand is te ver en ik heb nog geen rijbewijs.

En ja, je kan de jeugd de vogelhobby niet opdringen e. Dat is iets wat in het bloed zit. En waar je veel voor moet over hebben, bij vele jongeren mankeert daar het karakter voor. (Sorry als ik wat ouderwets lijk voor mijn leeftijd.)

Groeten.


XjosX
Website Member
Posts :74

Website Member
2009-03-16 - 19:02:53 send message to XjosX

** En al enkele jaren bezig met vogels laugh :D


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-03-16 - 19:10:41 send message to Max.Weijers

Aviornis gaat over: Hoenderachtige, wad en zee vogels dus eenden gansen zwanen, toerako's, grote loopvogels zoals struisvogels, casuarissen enz., kraanvogels, reigers enz. enz. Ik ben zelf ook lid en je kreigt om de twee maanden een boekje.

Leuke boekjes zijn bijv. Euro-Parrot, maar er staan wel meer de moeilijkere soorten in net als in W.P.C. Revue. In allebij de bovenstaande boekjes staan ook foto's van mij in van de Saffier lori en de helmkaketoe. De vogelvreugd is ook een mooi boekje waar ook de makelijke soorten in staan. Ook hier staan foto's van mij in van de Wompoo vruchtenduif.


Marc_o
Website Member
Posts :120

Website Member
2009-03-16 - 20:31:10 send message to Marc_o

Ik ben het met XjosX eens over het karakter van jongeren. Zelf ben ik nu 21 jaar en ben nog steeds zoekende naar een vereniging binnen de regio. Zo had ik laatst een gesprek met iemand van een vereniging welke geen enkele jeugdleden telde en alleen oudere leden had. Ik vind het prettig om in een vereniging te zitten met perspectief, waar ook jongere mensen in zitten, dan heb ik het nog niet eens over jeugdleden maar over mensen van 18 tot 25, deze mensen moeten toch na verloop van tijd de verening "overnemen" en het voortbestaan waarborgen. Ook hetgeen chrislaevers zegt klopt. 2 van de 3 vogelverenigingen hier in de buurt hebben GEEN website, voor mij als potentieel lid toch redelijk frustrerend omdat je via een site makkelijk in contact kan komen. Mensen van mijn generatie en jonger zoeken digitaal. Het is dan ook belangrijk dat een vereniging mee groeit met de tijd. De vereniging MET website publiceert ook vaak data van beurzen en TT's dit zie je dan ook terug als je naar het publiek kijkt. Bij de TT van de vereniging zonder site zitten alleen clubleden met familie het ons kent ons verhaal, bij de TT van de vereniging MET website zie je gezinnen met kinderen die er vaak een leuk uitje van maken. Dit komt dan mede ook door een stukje reclame maken, maar dat zijn ook dingen waar men rekening mee moet houden en zeker niet over het hoofd mag zien. Zoals jullie kunnen lezen staat mijn keuze welke vereniging het wordt al nagenoeg vast.

Conclusie: een potentieel lid zal sneller geneigd zijn lid te worden van een club die gebruik maakt van de hedendaagse (digitale) techniek.


maikeltje
Website Member
Posts :313

Website Member
2009-03-16 - 20:52:07 send message to maikeltje

Ik vind dat de vogel hobby niet echt vergrijsd er zijn heel veel jongere die nog vogels hebben alleen 9 van de 10 zijn niet bij een vereninging aangesloten en houden gewoon paar vogeltjes in een kooiete puur voor de lol.


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2009-03-16 - 21:14:01 send message to theelepeltje

@ineznick:

Kijk eens op www.aviornis.nl, en daar vind je alle informatie die je nodig hebt. Het is een splinternieuwe website, die zeer actief wordt bezocht, wat onder andere blijkt uit het forum. Hier kom je zeer veel jeugdleden tegen!



Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2009-03-16 - 21:21:35 send message to Tens

Ton, met vrijblijvend doelde ik op bondsboetes, (boetes voor het niet op komen dagen voor wekelijkse wedstrijden omdat je als sporter meestal een bondskaart hoort te bezitten), en bestuurlijke eisen die niet altijd gelden bij organisaties van fitnesscentra en de vrijwillige brandweer.
Overigens kun je beter eerst kijken naar wat je zelf schrijft in je reacties op naar jouw eigen zeggen "nutteloze berichten". razz :p

==========================

De terugloop is niet alleen onder de jeugd en daarbij vindt ik het kort door de bocht door te zeggen dat zij geen karakter hebben.
Wat is een gebrek aan karakter dan? Je tijd anders willen indelen?
Je kunt net zo goed zeggen dat een lage behoefte aan variateit een gebrek aan karakter is omdat het je saai maakt. Dat slaat namelijk ook nergens op. Het is namelijk nogal dooddoenerig om dat te beweren.

De stoffigheid van veel verenigingen is echter wel iets dat mensen tegen zal houden. Zo kom je wel eens bij een ledenwervingsdag waar mensen niet actief naar je toe komen. Dat is goed als je introverte mensen wilt bereiken, maar een vlotte indruk leverd het niet.

Overigens geen kwaad wordt over de vereniging hier: veel van haar leden zaten ook bij de aquariavereniging en hier is gewoon een grote terugloop in het verenigingsleven alsmede een grote terugloop binnen de detailhandel, de recreatieve sector en de horeca.
Veel verenigingen kampen met mensen die wel betalen maar zelden of niet op komen dagen. Daar is niets mis mee zolang je een groot bestand hebt aan leden dat wel blijft komen; voor niet commerciele organisaties en minder vrijblijvende (kleine) organisaties is dat echter een ramp.

Mensen hebben gewoon steeds meer behoefte aan afwisseling en kennen daarnaast ook weer meer ambities.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2009-03-16 - 22:28:01 send message to ineznick

He theelepeltje,
Bedankt voor de info , ik ga de site gelijk even bekijken.

gr gerben


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2009-03-16 - 22:31:07 send message to ineznick

happy :) ik heb net even de site bekeken, mooie site hoor .
Maar ik ben meer gericht op kromsnavels, iets anders dan de P.S.
Misschien nog een suggestie ?

gr gerben


Marc_o
Website Member
Posts :120

Website Member
2009-03-16 - 22:37:42 send message to Marc_o

@ Tens,

Als ik uitleg aan mensen van mijn eigen leeftijd wat mijn hobby is dan krijg ik heel vaak vreemde blikken, hier en daar ook wel eens positief natuurlijk. Naar mijn zinziens heeft de jeugd minder interesse in het houden van dieren. Ligt dat aan karakter? de ene kant wel de andere kant niet, ik voel mezelf verantwoordelijk voor mijn dieren, veel jongeren kunnen die verantwoordelijkheid zelf nog niet aan (of worden niet gesteund door ouders) of willen die verantwoordelijkheid niet.


Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2009-03-17 - 01:05:24 send message to Tens

Ik denk dat je laatste punt het meest voor de hand liggend is gezien de levensfase waar zij zich in bevinden. Weltrusten, ik ben net klaar met werken en morgen om 2 uur ga ik treinen; zo doe ik het. wink ;)


Holmes
Website Member
Posts :20

Website Member
2009-03-17 - 09:02:41 send message to Holmes

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Eerst en vooral proficiat aan de starter van dit topic... hij is erin geslaagd om me opnieuw te laten typen...
De vogelhobby zelf is helemaal niet verouderd. Er zijn nog steeds heel wat jongeren die vogels kweken en houden. Ik kan u zeggen dat onze vereniging dit jaar in elk van de Vlaamse provincies is gegroeid. Ook het aantal jongeren neemt toe, wat niet wil zeggen dat het geen blijvend aandachtspunt is. Deelname aan activiteiten ligt soms wat moeilijker bij de jongeren omdat ze geen vervoer hebben en ze altijd beroep moeten doen op hun ouders om hen ter plaatse te brengen.Maar op busreizen, vogelbeurzen zie je ze wel opdagen. Op onze maandelijkse bijeenkomsten zijn er wel degelijk een pak jonge mensen en ook vele mensen jong van hart! Op de activiteit van begin maart waren er evenveel vrouwen als mannen! (dit is pas de laatse jaren veranderd) Jonge mensen krijgen ook een plaats in ons bestuur en dat loopt heel goed.

Veel plaatselijke verenigingen zijn wel aan vernieuwing toe. Tentoonstellingen zitten niet meer in de lift en die verenigingen zijn vaak niet vertegenwoordigd op het Internet.Voor velen onder hen is het 5 voor 12 (of al later)...
Er zijn ook jongeren die afhaken omdat ze niet de juiste opvang krijgen binnen de vogelclubs of ze worden al van meet af aan bedrogen. Tips en trucs krijgen ze nauwelijks... ze zouden wel eens concurrentie kunnen vormen op de komende tt's. Gelukkig zijn er ook nog anderen die bereid zijn hun kennis te delen.

Het Internet in het algemeen en VA zijn goede bronnen van informatie, maar ook geen garantie dat je (correct) wordt geholpen. Een belangrijk aspect van elke hobby is het sociale : elkaar ONTMOETEN is voor mij een belangrijke drijfveer om deze hobby te beoefenen en te promoten. En je krijgt mensen van elke sociale en leeftijdsklasse die samen een pint drinken.
Daarnaast zijn er nu andere elementen die een rol spelen : de bewustwording en het bewustzijn rond milieu en natuur is nu véél groter dan vroeger en ik zie een jongere dan ook geen minuut langer blijven bij een club waar met weemoed wordt gesproken over (vroegere)legale of illegale vogelvangst. Als vogelvereniging kan je perfect bijdragen aan de zorg voor de natuur en de zorg voor vogels in het bijzonder.
We moeten als vogelliefhebbers met een positieve boodschap naar buiten komen.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 132 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede