Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Opvoeden ivm zindelijkheid Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2009-03-19 - 10:53:35

Het gaat mij er om dat ik niet alleen argumenten hoor die alleen gestaafd worden door "het is zo, ik ben 40+ en doe dit al zo lang.".
De tijd dat je daar mee weg komt is gelukkig reeds lang voorbij en is op het internet zelfs nooit geweest.

Verder vindt ik dat juist 'echte' vrienden kritiek zouden kunnen, willen en mogen geven. Als zij al hun mond dienen te houden, van wie verwacht je dan commentaar naar waarheid? Ik mag hopen dat vreemden zich daar ver van houden tenzij je onnodig schade kunt berokkenen.

-----------------------

Goede tip van het papier. Papier wordt gebleekt met zuurstof en de inkt is niet giftig meer dus als het niet bewerkt is hebben ze weer wat om zich bezig te houden. Al gaat het nu wel een stuk beter nu de kooi wat langer open staat.
De man komt sinds gister bij mij in de buurt zitten: lekker makkelijk want dan kan ik gewoon een handdoek op de rugleuning laten.

Bourkes hebben gelukkig weinig ontlasting maar het ziet er niet zo fris uit. Het is namelijk niet overal even snel weg te halen. Het is niet zo erg dat het een stal lijkt hoor maar de boel schoon houden kan altijd beter.

-----------------------
Er zijn verschillende manieren en redenen om dieren te houden, bijvoorbeeld voor de show. Tentoonstellingen (wedstrijden), educatieve voorlichting, entertaiment, kammeraadschap enzovoorts.
De onderlinge grondslag van de verzorging kan dan zo verschillen dat ook de verzorging zelf anders verloopt dan je gewend bent.
----------------------

Overigens is de bourke parkiet recent van neophema bourkii veranderd in neopsephotus bourkii (kleine gras papagaai, de enige in haar soort).

----------------------

Uitnodigingen sla ik zelden af, maar ik woon hobbytechnisch gezien in nogal een uithoek. Ik ken in mijn provincie bijvoorbeeld maar 2 kwekers die bourkies houden, (geloof me, ik zocht me suf met de andere kwekers), en heb geen auto.


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2009-03-19 - 16:20:29

quote
Het gaat mij er om dat ik niet alleen argumenten hoor die alleen gestaafd worden door "het is zo, ik ben 40+ en doe dit al zo lang.".
De tijd dat je daar mee weg komt is gelukkig reeds lang voorbij en is op het internet zelfs nooit geweest.


Eigenwijs ben je wel. Slechte eigenschap.

quote
Verder vindt ik dat juist 'echte' vrienden kritiek zouden kunnen, willen en mogen geven. Als zij al hun mond dienen te houden, van wie verwacht je dan commentaar naar waarheid? Ik mag hopen dat vreemden zich daar ver van houden tenzij je onnodig schade kunt berokkenen.



Als je dat vindt, moet je geen vragen meer stellen op dit forum.

Ben


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2009-03-28 - 09:06:21

als er zo met elkaar wordt omgegaan op een forum, hoe moet dat dan wel niet worden, als wij elkaar ontmoeten?
wordt er dan (met onze vooroordelen, naar aanleiding van dit forum) direkt geslagen?
laat iedereen in zijn of haar waarde en 'praat' normaal met elkaar.
er is al oorlog genoeg.
wij willen immers allemaal hetzelfde; genieten van onze hobby.
sorry, ik ben zeer teleurgesteld door dit soort reacties. (van beide kanten)


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-03-28 - 12:16:22

Ivm met die zindelijkheid, zou bij wijze van experiment kunnen geprobeerd worden om in de beschikbare ruimte waar het mogelijk is, plekken te creëren met natuurlijk materiaal, zoals bv bundels eerstejaars wilgentakken die nu momenteel in blad komen. Als je die op verschillende plekken plaatst, zou je kunnen nagaan waar hun voorkeur naar uitgaat. Naar natuurlijk materiaal of naar synthetisch of gefabriceerd materiaal. Mochten ze een duidelijke voorkeur hebben voor het natuurlijk materiaal dan zouden die misschien dan de poepplekken kunnen worden en kan je daar verder op in spelen.

Als ik het woord 'domesticatie' lees, ben ik altijd in de war. Ik versta er onder dat een dier gekweekt is en dit al ettelijke eeuwen, om een nutsvoorziening voor de mens te bieden : de koe (melk en vlees), de hond los of aan de ketting (waken).
Da kat is wel een speciaal geval. Die geeft kopjes om iets te willen en gaat op je liggen niet omdat het dier je leuk vindt maar omwille van de lijfelijke warmte. En uiteindelijk kiest de kat zijn huis en als die iets beters vindt gaat die daar naar toe.

Er is ook nog zoiets als symbiose tussen mens en dier en dat kan heel gevarieerd bestaan.
Het meest extreme geval dat mij nog steeds verwondert is de symbiose in volle natuur tusen een vogel die graag honing eet en de lokale bevolking.
De honingvogel wijst de weg naar een bijennest aan de mens. Die haalt de honing weg maar laat altijd een stukje honing voor de vogel liggen. Zelf kan de vogel de honing niet uit de nest halen.
In die zin zou je ook naar bepaalde vormen van symbiose kunnen streven met vogels en andere dieren zonder dat deze hun natuurlijke eigenheid moeten prijs geven.

Deze 'wilde' dieren hebben absoluut geen behoefte om geaaid of gemanipuleerd te worden. Om ze zover te brengen moeten ze beloond worden.
Als je nu papier aanbiedt aan een vogel, dan gaat die dat papier versnipperen. Maar is dat geen activiteit om de verveling te verbloemen?
In de natuur zou die alleen maar 'versnipperen' om vruchten en bessen te eten.

Ik heb momenteel een Napoleonweverman in een kweekkooi in afwachting dat die in een volière bij iemand kan. Hij scheurt reepjes van het krantenpapier dat op de bodem ligt om er mee te weven tussen de tralies door.
Dat is het toch niet, wel?

Dus vraag ik me af in hoeverre je van je huiskamer een oerwoud kunt maken?
Gaat het daar uiteindelijk niet om?happy :)

Waarom uiteindelijk gaan schaven aan de natuurlijke eigenheid van een dier?
Ik probeer die behoefte van mensen nog steeds te begrijpen.

Christine.






DurkVDellen
Website Member
Posts :145

Website Member
2009-09-01 - 19:36:44

Ik weet niet wat voor verhalen hier allemaal staan, maar ik wou even zeggen dat wanneer ik mijn tamme halsbandparkiet uit de kooi haalde ik hem eerst op een zitstok zette en hij daar ook direct poepte.
Daarna duurde het wel weer even voordat hij het opnieuw deed...

Misschien moet je dit eens proben, eerst uit de kooi en direct op stok...

M.v.g

DvD


_esther_
Website Member
Posts :38

Website Member
2009-09-01 - 19:54:52

Ik vraag me af of je soms tegen wieken bent? Als je ze wiekt en je hebt een speelboom voorkom je dat ze op 'vervelende plekken' gaan zitten en zeker overal hun ontlasting achterlaat.

Overigens is 't nogal inconsequent als je tegen wieken bent, weet niet of je de gevolgen van 'zindelijk maken' wel eens hebt gezien maar dat is echt heel naar. Ik zou dat dan ook niet overwegen. Wellicht is 't beter om een afgesloten voliere te maken of ze te wieken.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-09-03 - 21:30:02

Esther, is wieken geen verminking waarbij een deel van de vleugel wordt afgezet?

Bij mijn weten mag dat alleen bij vogels die buiten verblijven zoals bijvoorbeeld aalscholvers en flamingo's in dierentuinen.

Je bedoelt waarschijnlijk het afknippen van vleugelpennen van één vleugel zodat de vogel minder goed kan vliegen.
Deze geknipte vleugelpennen groeien dan weer aan.
Dat bedoel je toch, niet?

Christine


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2009-09-04 - 09:13:23

Tens
Oud Lid
Posts :204

En weer een lid die geen antwoord kreeg op zijn vraag maar wel de les wordt gelezen hoe "wij" vinden hoe je met vogels moet omgaan.


_esther_
Website Member
Posts :38

Website Member
2009-09-04 - 21:56:47

Hoi Christine,

Ja wieken is de slagpennen knippen echter nooit aan 1 zijde daar dit gevaarlijk is voor 't evenwicht van de vogel. Dus beide zijden gelijkwaardig wieken, bij grote vogels 6-8 pennen bij kleinere iets meer omdat deze gemakkelijk hoogte blijven maken.

Er zijn voor- en tegenstanders van wieken, dat is een beslissing die ieder voor zich moet maken. In dit geval lees ik dat de vogels eigenlijk doen wat ze willen en de visite er ook last van heeft, dan is het wellicht een optie, en als ze dan voldoende klim, klauter en knaagplezier hebben biedt je ze ook een heel goed alternatief.


_esther_
Website Member
Posts :38

Website Member
2009-09-04 - 21:59:04

De verminking waar jij 't over hebt is leewieken, dat wordt naar mijn weten (gelukkig) niet meer gedaan.


marcelj
Website Member
Posts :71

Website Member
2009-09-07 - 22:31:26

Zindelijk maken.....
Vogels hebben toch een veel snellere stofwisseling dan bijv. honden. Het zal per soort wat verschillen maar vogels poepen toch gemiddeld 20 keer per dag (is maar een schatting he happy :)) Daar komt bij dat het poepen voor de vogel geen betekenis of functie heeft, dit in tegenstelling tot een hond die een plasje doet om territorium af te bakenen. En als je een dier iets leert maak je gebruik van zijn natuurlijk gedrag. Daarom begrijpt een hond waarom hij niet binnen mag plassen; hij is lager in rang en de eigenaar is hoofdbewoner van het "territorium".
Ander voorbeeld; het laten apporteren van een hond, in zijn beleving vangt hij de prooi en brengt die naar jou en de hond heeft daar veel plezier van omdat het aansluit bij zijn belevingswereld.



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 204 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede