Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > import weer toegestaan Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : import weer toegestaan
Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-03-24 - 16:55:33 send message to Ton Koek

Van de AID kreeg ik een antwoord op mijn vraag of het legaal was om Tijgervinken en Helenafazantjes te importeren. Hier het antwoord:

Sint Helena Fazantjes en Tijgervinken zijn onbeschermde soorten. Handel hierin is toegestaan en import ook.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groeten,
....naam medewerker
Algemene Inspectiedienst, vakgroep Natuur
medewerker AID Groendesk
Postbus 140
3454 ZJ De Meern
tel: 030-6692640
fax: 0842-227971
email: aid-groendesk@minlnv.nl
website: www.aid.nl/groendesk


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-03-24 - 17:05:16 send message to Max.Weijers

Hopen dat die belachelijke prijzen dan ook omlaag gaan.


J. Santegoeds
Website Member
Posts :214

Website Member
2009-03-24 - 17:43:48 send message to J. Santegoeds

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Hallo,

Nou, dat zal wel een foutje van de AID zijn, vermoed ik......
Watdenk jij, Ton?

En, @ Max.Weijers;
quote
Hopen dat die belachelijke prijzen dan ook omlaag gaan.

Juist vlug terug naar de tijd waarin de importvogeltjes geen "drol" kostten en ze bij bosjes sneuvelden tijdens onze ouderwetse Hollandse winters.
Maar niet getreurd want; in de "handel" zitten er nog zát!
Dus vlug weer een nieuw koppeltje gekocht!

Groeten, J. Santegoeds


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-03-24 - 19:01:35 send message to Max.Weijers

In de gulden tijd heeft mijn opa een koppel witwanggaailijsters gekocht voor 100 gulden nu kosten ze al 800 euroshocked 8O


parkelaar
Website Member
Posts :73

Website Member
2009-03-24 - 19:25:22 send message to parkelaar

m'n opa, m'n opa', m'n opahappy :)happy :)happy :)


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2009-03-24 - 19:50:02 send message to lZebravinkjel

Bizar... Is het heus? Ik zie wel losse vogels voor 17,- inderdaad.... Haast niet te geloven!


maikeltje
Website Member
Posts :313

Website Member
2009-03-24 - 20:02:48 send message to maikeltje

Alles is met de tijd duurder geworden.
Je moet is kijken wat ze allemaal op eten en al en dan nog maar is af en toe kweken.
Die witwang gaaielijsters krijg je heus zomaar niet gekweekt.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-03-24 - 20:22:35 send message to Karel

"Fijn" dat er weer tijgervinken kunnen worden geimporteerd, maar worden ze wel geexporteerd?
Ik heb begrepen dat er niets Azie uitmag.


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2009-03-24 - 20:26:21 send message to tropic

Karel, zullen ze niet geexporteerd worden?
Momenteel massaal tijgervinken, napoleonetjes , st helenafazantjes in elke nog bestaande vogelhandel.

@santegoeds, het is en blijft natuurlijk een discussie met voor en tegenstanders, maar als de vogels niet naar hier komen, denk je dan dat ze ginder zoveel beter zijn??


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2009-03-24 - 20:41:00 send message to Wickingh

Import uit het wild?
Lijkt me vreemd,

mvg Frank


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-03-24 - 22:21:41 send message to Karel

@tropic
napoleons en Helenafazantjes zijn Afrikaans, daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen, maar Azie (tijgervinken) zat dacht ik al dicht voordat er hier uberhaupt sprake was van een importstop.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2009-03-24 - 22:35:31 send message to Picolet

Legale import heeft een quarantaineperiode met de veiligheid om ziektes te voorkomen van de pluimvee sector.

Via omwegen en smokkel vanuit het oosten is het gevaar op ziektes groot. Laatst iemand gesproken die import japanse nachtegalen heeft gekocht, enorme risico's wat betreft de vogelgriep.

Dus beperkt importeren met goede vervoersvoorwaarden is een reele optie, helaas zullen de prijzen even hoog blijven maar wel betere importvogels en de mogelijkheid om via bloedverversing de soorten op peil te houden in een goede kwaliteit.

Ruud


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-03-25 - 09:29:43 send message to Max.Weijers

Nog even teruch op die witwanggaailijsters. Ze kweken inderdaad wel zeer moeilijk, maar de pop van ons is eigenkweek. En ze slepen al zeer fanatiek met het nestmateriaal.

Ps. als we jongen hebben verkopen we ze NIETrazz :p


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-03-25 - 18:10:26 send message to chrislaevers

Wat ik me afvraag, stel dat St-Helenafazantjes en Napoleonwevers kolonies hebben in Portugal.
Hoe groot zijn die kolonies dan als er bv 100 Napoleonwevers door een Ier op de Nederlandse markt werden aangeboden enkele maanden geleden.
Ik heb toen na mijn telefoon naar Ierland, gebeld naar Bos en Natuur in België om te vragen of dat oké was. En zij vertelden me ook dat daar deze vogels in het wild kweken in Portugal en ze de status niet hebben van inheemse vogel, ze kunnen verhandeld worden.
Maar dat moeten dan toch grote kolonies in het wild zijn, niet?
Ik heb dat van ver zo een beetje gevolgd : het is begonnen met St-Helenafazantjes (boxen met 50 vogels aan 20 euro 't stuk), dan kwamen de Napoleonwevers er bij (100 vogels aan 20 euro 't stuk). Dat was in de vroege winter en dan winter.
Nu komen er op de markt andere soorten bij zoals tijgervinken die Aziatisch zijn... en dat kweekt allemaal in het wild in Portugal? Is dat niet een beetje te veel van het goede?

Toen ik belde naar Ierland vroeg ik de man of het ging over de Euplectes afer of de Euplectes ladoensis (twee soorten Napoleonwevers).
Dat wist hij niet. Toen ik vroeg naar het geslacht van die vogels zei hij :"Fifty-fifty".
En ik dacht bij me zelf dat is dan 50 mannen en 50 juvenielen waar met veel geluk 25 poppen bij zitten. Dat was in de winter.
In februari reageer ik op een advertentie : Koppel Napoleonwevers te koop voor 40 euro.
Ik vraag hoelang dat die de vogels al heeft en hij zegt:"Van gisteren."
Dan heeft hij er al minder voor betaald. Misschien voor 15 euro 't stuk.
En hoe kan die man nu weten dat dat een koppel is?
Ik vind het maar niks als er op die manier vogels op de markt gegooid worden.
De mensen worden belazerd als ze denken dat ze een koppel kopen.
In feite is dit een vorm van dierenmishandeling.
Enerzijds gaan die vogels terug van de hand als blijkt dat de pop een man is... dan is de carroussel begonnen, anderzijds houdt een pop het niet lang vol met een man want hij heeft er minstens 2 of beter nog 3 poppen nodig.
Er zit geen greintje ernst in die handel en dat stuit me geweldig tegen de borst want zonder ernst is het een vorm van dierenmishandeling!

En dan ga ik nog niet in op de vraag hoeveel vogels gecrepeerd zijn tijdens de vangst en tijdens het transport. Als die vangst dan gebeurd tijdens het broedseizoen, ja ja, ik heb niet veel fantasie nodig of dat het nu in Portugal gebeurt of in Afrika... of in Azië.

En moeten we als vogelhouder nu blij zijn dat AID of Bos en Natuur (B) een oogje dicht knijpt, misschien bij gebrek aan budget of voor welke andere reden dan ook? Sommige mensen zullen blij zijn. Ik zit met een wrang gevoel.

Christine.

Christine.


pitylus
Website Member
Posts :210

Website Member
2009-03-25 - 19:26:38 send message to pitylus

En als je denkt dat de vogels daar in de natuur van een goed leven beschoren zijn , VERGEET het , er worden HONDERDENDUIZEND vogels VERMOORD , wat ga je daar nu op zeggen !!!!


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-03-25 - 20:05:14 send message to chrislaevers

En daar moeten wij 'handig' op in spelen? Nogal kortzichtig niet?

Als de homo sapiens niet de homo defectus was, dan hadden ze in Africa geen nepotistische regimes maar iets 'evenwichtiger' dat zich niet blind staart op welvaartslanden.
Dan had men nooit moeten zoeken zoals Darwin en Wallace en nog andere dat deden naar de code van ecosystemen. Ze zouden de kennis gewoon behouden hebben en geweten hebben dat daar het sterkste punt was.
In Africa hebben ze geen kaas gegeten van ecosystemen behalve dan die gemeenschappen die dan verdreven worden voor een of ander wildpark of gedwongen worden om sedentair te worden met alle nefaste gevolgen vandien.
In WOII werd er al mosterdgas en vlammenwerpers gebruikt om wevers uit te roeien omdat de geallieerden in Africa de oogsten nodig hadden voor de bevoorrading van de troepen.
Nadien waren er de pesticiden maar dat kunnen alleen nog de grootgrondbezitters die werken voor een of andere multinational bekostigen. De gewone, plaatselijke boeren met 2 of 3 hectaren zetten hun kinderen in.
Het evenwicht is daar goed zoek (waar niet?).

Dat wij van die miserie moeten profiteren vind ik nogal straf.

Ik denk dat vooral de Queleya queleya een plaag is voor de oogsten, want dat zijn fervente zaadeters. De Napoleonwever is eerder een insecteneter en houdt zich graag op bij moerassig water.

Dat wij vogeltjes redden van een moordpartij in Africa, sorry, dat gaat er bij mij niet in.
Zelfs niet met een filmpje want dat is plaatselijk en een momentopname en Africa is zeeer groot.

Christine.



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 154 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede