Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Nestcontrole bij Amazone's Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Nestcontrole bij Amazone's
basbr_94
Website Member
Posts :88

Website Member
2009-04-11 - 15:50:33 send message to basbr_94

Hallo, mijn koppel amazones zijn erg broeds, en ik weet gewoon zeker dat ze eieren hebben, want de pop blijft nu dag in dag uit in het blok iedere dag komt ze een half uurtje uit het blok om haar vleugels te strekken , water te drinken enzo voort. nu wil ik nestcontrole doen om te kijken of de eieren bevrucht zijn, en indien deze bevrucht zijn later de jongen te ringen. maar de man (en pop) worden zo aggresief dat ik begot niet weet hoe. ik kan de vogels ook niet opsluiten tijdens de nestcontrole
(geen nachthok aanwezig). met andere woorden.. ze kunnen me altijd aanvallen, wat is nu de (beste) manier om je te beschermen tijdens nestcontrole, want ze kunnen aardig tekeer gaan. ik hoor het graag van jullie.

Groeten Bas


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2009-04-11 - 16:41:26 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik neem in een zo'n geval een stokje mee om ze op afstand te houden en hun agressie op af te kunnen reageren. Verder is het praktisch om niet te zuinig gekleed te zijn. Het is erg nuttig om ze aan controle te wennen. Mijn ervaring dat is je dit met rustige bewegingen doet ze na een aantal keer min of meer weten wat je komt doen en dat het wel meevalt. Ik kies wel momenten uit dat de pop van het blok is. Vaak hebben ze een vrij strakke dagindeling en zijn ze elke dag op ongeveer hetzelfde moment van het blok. Bijvoorbeeld vlak na het voeren.


basbr_94
Website Member
Posts :88

Website Member
2009-04-11 - 17:22:29 send message to basbr_94

Johan erg bedankt, hier kan ik zeker iets mee.
je hebt ook gelijk met die dag indeling, als het voer in de bak ligt, komt de pop uit de blok. zodra ze geeten heeft gaat ze er weer in wink ;)


yaro
Website Member
Posts :177

Website Member
2009-04-11 - 21:45:41 send message to yaro

ik weet niet hoe je voliere is maar ik heb nu de blokken zo hangen dat ik niet het hok in moet
maar van buiten het hok nestcontrole kan doen
trouwens ook geleerd na een keer in mijn oor te zijn gebeten


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2009-04-12 - 00:14:47 send message to Antonia

razz :p en een hap in je oor van een amazone is niet fijn, weet ik helaas ook, en de mijne is tam en was net 5 maandjes laugh :D ik had een week geen gevoel meer in m'n oorschelp razz :p
Dus idd, doe ook een sjaal om je nek in dit geval.


Sootje
Website Member
Posts :21

Website Member
2009-04-12 - 12:45:40 send message to Sootje

Hallo ik heb ook amazone's en ik heb vaak een bosbouw helm op met de nest controle.
Het lijkt erg komisch maar het werkt goed.
Ga het ook veranderen zodat het blok aan de buitenkant hangt.
Sucses verder met de kweek.
groeten Marco


gboom
Website Member
Posts :67

Website Member
2009-04-12 - 14:04:36 send message to gboom

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Een van mijn koppels (wijnborsten), dat altijd erg tam is, is tijdens de broedperiode ook erg agresssief; maar de pop valt me alleen aan als ik in de voliere kom (de man doet ook dan niets).
En op de een of andere manier heb ik haar een paar jaar geleden een keer met het net uitgevangen om nestcontrole te kunnen doen en sindsdien kent ze dit "truckje" precies. Als ik aankom met het net gaat ze al in "aanvalspositie" zitten en valt aan op het net. Ik kan haar dan rustig met net en al op de grond leggen. De man blijft op afstand toekijken als ik in het blok bezig ben (doe ik natuurlijk wel zo snel mogelijk). Als ik dan de pop weer loslaat uit het net (gewoon net omdraaien en vogel uit het net laten weglopen) en zelf snel de voliere uitstap, vliegt ze weer naar stok en verdwijnt snel daarna weer in het blok (onder luid gemopper, dat wel).
Misschien een beetje een rare manier, maar het werkt voor dit koppel happy :)
Succes met het uitdenken van een manier die voor jouw koppel werkt.

gr. Gerben


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2009-04-12 - 16:28:36 send message to johanblok

Doorgaans is de minst schuwe of meest tamme vogel ook het agressiefst in de broedtijd. Dus hou die het meest in de gaten.


basbr_94
Website Member
Posts :88

Website Member
2009-04-14 - 12:41:14 send message to basbr_94

inderdaad, de man kan je pellets/zonnepitten door de gaas voederen. met de pop lukt dit absoluut niet.. de man is nu erg aggresief tegen over mij. maar wel enkel als ik 't blok aanraak. voederen kan ik wel doen, onder het toezicht van de man.. ik ga toch eens proberen te kijken d.m.v beschermingsmiddelen want ze kunnen stevig uit de hoek komen zo te horen ( sad :( )

Groeten



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 169 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede