Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > probleem grijze roodstaart, aankoop broedmachiene Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : probleem grijze roodstaart, aankoop broedmachiene
kurt
Oud Lid
Posts :45

Oud Lid
2004-06-05 - 21:38:17

Hallo
Sederd enige tijd denken wij er aan een broedmachiene aan te schaffen omdat wij een paar grijze roodstaarten hebben die hun kuikens na het kippen de teentjes beschadigen.
Kan iemand mij iets over enige oorzaak vertellen en welke broedmachienes zouden er best geschikt zijn voor het uitbroeden van papegaaiachtigen.
Weet ook iemand aan welke prijs wij ons ongeveer mogen verwachten.
Dank bijvoorbaat
Kurt


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-06-06 - 00:11:10

Kurt, kun je de pas uitgekomen jongen niet bij een koppel Valkparkieten onderleggen, ken wel mensen die dat doen met jonge Kaketoe's of spreekt je dat idee niet aan.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-06-06 - 00:37:24

Marnic,

Heeft het er niets mee te maken dat de valkparkiet ook een kaketoe soort is dat dit goed gaat met jonge kaketoe's?


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-06-06 - 01:08:27

Hawkeye

Sorry, dat zou ik niet weten maar zou kunnen, ik krijg wel eens het idee dat ze de valken gewoon voor alles en nogwat gebruiken,


kurt
Oud Lid
Posts :45

Oud Lid
2004-06-06 - 06:46:45

Ergens onderleggen kan ik niet ik heb enkel grijze roodstaarten en een koppel rosčkaketoes waar ik ook al problemen mee heb de eieren worden direct na het leggen kapot gemaakt.
Ik ben er overigen nog geen enkele keer in geslaagd om een ei uit het nest te kunnen halen,
ik kwam telkens te laat.


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-06-06 - 11:15:05

Kurt, dat is wel zonde zeg, ik hoop voor je dat je snel een passende oplossing vind.
Ik geloof dat ik gek zou worden als ik steeds de eieren worden vernield voordat je ze kunt weghalen.



birdway!
Website Member
Posts :27

Website Member
2004-06-06 - 11:20:43

hallo,

als je nou het ei van een roodstaart vergelijkt met het ei van een valk dan moet iedereen toch opvallen dat dit waarschijnlijk problemen gaat opleveren voor de valken??
bij 2 eieren helemaal!
dus dat lijkt me geen redelijk alternatief, wij hebben zelf een poging gedaan om de eieren van een rose te laten uitbroeden door grijze roodstaarten en kwamen tot de conclusie dat de grijze de eieren weliswaar uitbroeden maar daarna de jongen niet voerden
waarmee ik overigens niet wil zeggen dat dit altijd gebeurd, mischien lag het we aan mijn roodstaarten wie weet.
de beste optie lijkt me inderdaad een goede broedmachine let er wel op dat je een vol automatische koopt met een vochtregulator!
en weet waar je aan begint, vogels met de hand grootbrengen is een hele opgave!


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-06-06 - 11:31:01

Hallo Birdway, even lezen, ik vertelde dat een vogelvriend de net uitgekomen jongen van een koppel kaketoes bij de Valkparkieten in het blok bijzet, dit al ruim 5 jaar met als resultaat 10-tallen jongen over die periode.
Over de eieren onderleggen heb ik niet gesproken.


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2004-06-06 - 13:41:09

Hallo Kurt
jij vertelde over je rose kakatoe`s die hun eieren kapot maakte.
ditzelfde had ik met mijn zonparkieten.nu had ik de tip gekregen om eitjes uit te blazen en vullen met mosterd gemengd met azijn.daarna dek je de gaatjes af met een stukje sigarette vloei.
bij mij heeft dit dus geholpen en heb nu een mooi zonparkiete jong in het blok liggen is nu 2 dagen oud.
dus hier heeft het geholpen.zou zeggen probeer het is.ik heb hiervoor onbevruchte valkparkiete eieren gebruikt.

M.v.g Dennis


kurt
Oud Lid
Posts :45

Oud Lid
2004-06-09 - 06:26:33

Is er dan niemand die mij iets over broedmachienes kan vertellen.
Bepaalde merken en de voor en nadelen ervan.


Jannes
Website Member
Posts :32

Website Member
2004-06-09 - 22:21:35

Kurt ik heb een brensea met bevochtiger, en ben hier tevreden over, klein compact, en toch voldoende broed ruimte, Het kapot maken van eieren is misschien op te lossen door er een aantal b.v 5 of zes kunsteieren in te leggen de vogel gaat hiermee behoorlijk te keer, bij de konings van mij althans, het blok staat buiten, en kan ik binnen horen dat kunst eieren tegen de kanten van het blok knetteren, maar dat doet ze maar enkele keren per dag, na het leggen gaat ze gewoon naar buiten,ik weet natuurlijk wanneer ze legt en ben er dan als de kippen bij om het ei te redden, m.i. als je geen kunst eieren toe past is het voor de pop steeds weer een eerste ei, waar ze na de bevalling dol gelukkig met is, maar helaas is het ook zeer breekbaar, probeer het eens. groot kans als ze uitgebaggerd is gewoon gaat broeden, en misschien wel een goede moeder is,


mariovkoppen
Oud Lid
Posts :7

Oud Lid
2004-06-09 - 23:40:48

kurt
Ik kan het een en ander vertellen over broedmachines, mijn ervaring is dat een machine met slagen, voor de luchtcirculatie het beste is, dit doordat er dan in de hele machine overal dezelfde temperatuur is. Dit klinkt gek maar het is zo.
Want bij de meeste 'vlakbroeders'wordt op de bovenkant van het ei de temperatuur gemeten.
Tevens zou ik adviseren om er een te nemen met een KEER inrchting, deze keer de eieren meerdere keren per dag, wat beters is voor het embryo.
Dan, zet de machine op een plaats waar de temperatuur niet te veel schommelt, mijn machine staat in de kelder, altijd dezelfde temperatuur.
Begin niet aan die goedkope rommel, dit is echt zonde van de centen en de weg gegooide eieren.
Een broedmachine kan in prenciepe voor iedere soort ei gebruikt worden.
Ik heb een machine waar 120 eieren in kunnen en deze is van VOGEL, echter er zijn ook andere goede merken, de prijs voor een goede machine is toch wel vanaf een 200 euro.
Dan de eieren van de rosekakatoes, dit kan echter ook wezen dat de vogels ermee spelen, het is zo dat de rose's bekent staan als voetballers, ze rommelen met de eieren, ik weet niet of je steentjes in de voilere heb maar die gooien ze ook nog wel eens in het blok.
Ja het is goed kijken wanneer de pop gaat leggen en er dan z.s.m. een kunst ei voor neerleggen.
Hopenlijk heb je hier wat aan, en lukt het uitbroeden zo! Wat dan natuurlijk weer VEEL exstra werk met zit meebrengt, succes.


birdway!
Website Member
Posts :27

Website Member
2004-06-13 - 14:35:20

oke marnic, ik had het inderdaad verkeerd gelezen maar vergelijk het kuiken en de blokmaat van rose kakatoe's dan eens met kuikens en blokmaat van de valken.
levert dat geen probleem op dan?
of laat ie ze de eerste weken voeren en brengt hij ze dan verder met de hand groot?

groeten birdway!


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-06-13 - 22:05:11

Birdway,

Ja dat heb je juist, hij laat ze een paar weken onder de valken zitten en daarna worden ze uiteindelijk met de hand groot gebracht.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-14 - 00:35:06

Kurt,
Ik heb toevallig de laatste tijd voor mezelf ook wat rond gekeken en gevraagd naar broedmachines.
Op dit moment wordt de Brinsea, zoals al genoemd door Jannes, als beste aangeprezen door fokkers die ik ken in Nedereland en Engeland. Deze machine is verkrijgbaar in verschillende maten, maar de meest gebruikte is het type 20.
Deze kun je krijgen met een automatische keerinrichting, die constant de eieren keert en zelfs met een automatische bevochtiger(deze laatste optie is wel erg duur!)
Voor info en prijzen kun je kijken op: www.broedmij.nl/
Zij kunnen je ook foldermateriaal sturen als je even mailt of belt.
Overigens kun je voor het uitkomen van de eieren (de laatste paar dagen dus)het best nog apart een goedkope zgn. stille broeder kopen. Deze heeft geen motor en ventilator en dus geen luchtverplaatsing. Dat voorkomt uitdroging vanaf het moment dat het ei is aangepikt. Doet een kuiken er namelijk wat langer over dan normaal, dan bestaat de kans dat het "velletje" dat onder de schaal zit, te taai wordt en niet meer kan worden gebroken door het kuiken.
Een andere tip: als je het uitkomen van een ei bekijkt, dan lijkt het vaak niet goed te lukken en sta je te popelen om te helpen. Niet doen! Als een jong er niet zelfstandig uit kan komen, dan is het vaak toch al niet levensvatbaar (hard maar waar sad :() en een kuiken dat met hulp van buitenaf ter wereld komt heeft in een groot deel van de gevallen afwijkende pootjes. In de meeste gevallen zo ernstig dat je het "menselijkerwijs" niet in leven kunt houden.



memaa
Website Member
Posts :195

Website Member
2004-06-28 - 12:30:18

Weet er iemand waar ze nog ovo-lux 100 electronic broedkasten verkopen?
Heb er eentje in leen gekregen maar deze lekt.
Groetjes



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 166 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede