Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Legnood gouldamadine Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Legnood gouldamadine
Jhoukes
Website Member
Posts :156

Website Member
2009-04-16 - 20:02:29 send message to Jhoukes

Hallo,

Ik heb een aantal vogels waaronder gouldamadine. Deze poppen hebben keer op keer legnood. Nou is zo dat als een pop legnood heeft ik deze voor een dik half jaar niet meer inzet voor de kweek. De vogels zitten zowel in een buitenvoliere als op zolder in een verwarmde ruimte. De rest van de vogels hebben geen last van legnood. Ze krijgen oestergrit, maagkiezel en gewoon grit. Is dit typisch iets voor gouldamadine? Wat kan ik hieraan doen?

Gr.

Jordy


Jhoukes
Website Member
Posts :156

Website Member
2009-04-16 - 20:04:23 send message to Jhoukes

Ik ben vergeten erbij te vertellen dat wanneer ik legnood constateer ik de vogels verwarmd weg zet en deze het dan ook overleven. Dit is mij bij 2 poppen gebeurt waarvan alle 2 de poppen 2 keer.



Jhoukes
Website Member
Posts :156

Website Member
2009-04-18 - 22:37:18 send message to Jhoukes

Niemand een idee?


maikeltje
Website Member
Posts :313

Website Member
2009-04-18 - 22:43:47 send message to maikeltje

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Re mischien is het een lijn van de gouldamadine die dit bij zich heeft.
Ik heb ook kanaries fife fancy's gehad en ik kweek met meerder koppels maar uitdezelfde lijn deze hadden er altij last van, als ze iedere keer er last van hebben zou ik zeggen weg er mee maar mijn ene pop heeft toch gelegd en jonge.Mischien kun je net als mij doen en fertibol geven.http://www.dezwartevogel.nl/bmz_cache/0/0f7000a860c76043213c2ddd18240979.image.100x150.jpg


goulds75
Website Member
Posts :74

Website Member
2009-04-19 - 09:27:37 send message to goulds75

Ik had ook een goulds pop die last van legnood heeft.Voorig jaar had ik ook een.Mijn vogels krijgen ook alles wat ze maar nodig hebben en toch heb ik elke keer een of twee poppen die last van hebben.Ik weet niet of het erfelijk is of niet maar ik gebruik deze poppen niet voor de kweek.


Jhoukes
Website Member
Posts :156

Website Member
2009-04-19 - 10:22:58 send message to Jhoukes

Hallo,

Ik zet deze vogels zowieso ook niet meer in voor de kweek. Maar ik vindt het ook zo apart dat ze het krijgen wat ze krijgen alles wat ze nodig hebben. Dan zal het waarschijnlijk gewoon erfelijk zijn of sommige vogels hebben er meer aanleg voor.

Gr.

Jordy


goulds75
Website Member
Posts :74

Website Member
2009-04-19 - 15:27:09 send message to goulds75

Welke keur heef jou pop met legnood?Ik had vorige jaar een OK PB pop en deze jaar weer een OK PB pop.Ik weet natuurlijk niet of de kleur iets mee te maken heeft maar wie weet.shocked 8O


Jhoukes
Website Member
Posts :156

Website Member
2009-04-19 - 20:09:41 send message to Jhoukes

Een blauwe paarsborst pop. En een wildkleur witborst pop. Dus dat is het verband niet wink ;).
Volgens mij zijn goulds gewoon gevoeliger en sommige poppen al helemaal.



goulds75
Website Member
Posts :74

Website Member
2009-04-19 - 20:56:25 send message to goulds75

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

[Volgens mij zijn goulds gewoon gevoeliger en sommige poppen al helemaal.]

Jah dat zal best kunnen.Ik heb ook andere vogels in mijn voliere en nog nooit last van gehad behalfe bij goulds.sad :(


Just_Nele
Website Member
Posts :15

Website Member
2009-04-20 - 14:13:15 send message to Just_Nele

Zou het kunnen dat je poppen te jong waren?


Jhoukes
Website Member
Posts :156

Website Member
2009-04-20 - 14:57:09 send message to Jhoukes

Nee 1 van de poppen is zelf 2 jaar oud. Dus daar ligt het niet aan.


amandava
Website Member
Posts :20

Website Member
2009-04-21 - 09:23:02 send message to amandava

goede morgen allen,

hoe herken je legnood?
ik heb jonge goulds die voor de eerste maal gepaard zijn,één paartje heeft een nest gemaakt 14 dagen geleden en popje zit voortdurend op 't nest maar geen ei te bespeuren...het popje ziet er nochtans piekfijn uit!!!

greetz


Jhoukes
Website Member
Posts :156

Website Member
2009-04-21 - 10:39:01 send message to Jhoukes

Hallo,

Legnood is te herkennen aan dat de vogel over het algemeen het nest niet meer in gaat. En stil op de stok zit met zijn kop in de veren. Wat bij mij altijd opvalt als een van de vogels legnood heeft is dat ze voordurend met de snavel langs de stok aan het vegen zijn. Daarnaast gaat de staart voordurent op en neer alsof ze steeds aan het persen is. Kortom de vogel is niet actief heeft bepaalde symptomen zoals hierboven beschreven. Opvallend is ook dat ze soms het evenwicht kwijt zijn op de stok.

Als ik jou verhaal hoor heeft die pop geen legnood. Houdt vooral in de gaten dat ze minder actief wordt. Dan is het zaak zo spoedig mogelijk actie te ondernemen.

Wanneer het legnood is doe ik het volgende.
Ik voel dan altijd even HEEL voorzichtig of ik het ei voel zitten. Vervolgens zet ik er in een warmtekooi en doe ik een beetje olie op der cloaca. Dan is het afwachten. Als het nog verder achteruit gaat houdt ik haar voor een halve minuut met haar onderlijf in lauw water. Op deze manier onspant en spant ze de cloace aan. Door dit te doen hebben ik een viertal keer een vogel met legnood gered.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Gr.

Jordy


tedje
Website Member
Posts :8

Website Member
2012-09-21 - 12:25:16 send message to tedje

goede morgen allemaal.ik ben pas begonnen met de kweek van gold amadines.en heb ook een koppel drie kleuren papagaai amadines en 1 koppen binsen.


tedje
Website Member
Posts :8

Website Member
2012-09-21 - 12:34:50 send message to tedje

Onderwerp : legnood

mijnheer houkes ik heb u een persoonlijk bericht gestuurd omdat ik nog niet goed weet hoe het op het forum gaat .ben niet zo een computerman.ik ben 76 jaar en laat begonnen aan een computer.ik heb u bericht gestuurd over een gould pop die denk ik legnood heeft.maar ze 2 jaar oud.ze heeft 2 eieren gelegd die nogal groot waren.sinds eergister zit ze bol en de kop in de nek op stok.heb geprobeerd u raad op te volgen.olie in de cloa ,maar ze doet de opening niet open,ik heb wel gedruppeld.nu weet ik niet of de olie in de cloa zit.later heb ik in lauw water gedaan.mijn vraag is MOET HET EI ERUIT KOMEN?met vr gr ted


ParkietenTom
Website Member
Posts :176

Website Member
2012-09-21 - 12:36:26 send message to ParkietenTom

hallo Tedje, heb je haar ook op een warme plaats appart geplaatst?

grt.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 158 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede