Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > grasparkieten+zebravinken samen? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : grasparkieten+zebravinken samen?
Rowol
Website Member
Posts :21

Website Member
2009-05-07 - 16:34:48 send message to Rowol

zoals de titel al doet vermoeden wil ik mijn koppel zebravinken wat meer ruimte gunnen dan de broedkooi die ze nu hebben, kunnen deze bij mijn grasparkieten in de voliere?

groeten


parkietstijn
Website Member
Posts :71

Website Member
2009-05-07 - 17:03:41 send message to parkietstijn

Jazeker kan dit, ik heb op het moment 10 koppels grasparkieten bij 3 koppels zebravinken.

Wel zorgen voor dichte nestkastjes voor de zebravinken anders gaan de grasparkieten slopen.

Gewoon een klein dicht nestje met een rond gaatje erin, tropennest ofzo heet het dacht ik.

Dan gaat het prima en kunnen beide vogels samen broeden, ik heb het al zo'n 5 jaar zo, ook zit er nog een koppel valkparkieten bij...


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-05-07 - 17:32:39 send message to Max.Weijers

Dat gaat inderdaad gemakkelijk samen. al zijn zebravinken wel brutaal omdat ze bij mij zelfs een keer het broedblok van de valkparkieten hebben ingenomen en de grasparkieten doe ik ook nooit meer bij onze valkparkieten want we hadden tig valkparkieten eieren en die hebben de grasparkieten allemaal geroofd.

en dat nestmateriaal heet kokosvezel.

ps. bij grasparkieten moet je nooit nestmateriaal in de broedblokken doen , zorg er wel voor dat er een redelijk diep hol in de bodem zit van ongeveer een halve tot een cm diep.


Rowol
Website Member
Posts :21

Website Member
2009-05-07 - 18:34:57 send message to Rowol

ik heb 1 soort van halve bol die bekleed is met kokos (is open) en 2 keer een tralienestkastje met aan 3 kanten tralies en 1 kant open, maar dat si dus niet goed genoeg? want ik zie nu inderdaad grasparkieten (vooral de jongen) die erin zitten te spelen enzo, en die tropenkastjes kunnen de vinken wel door en de grasparkieten niet dan ofzo?

groeten

p.s max: ik heb wel nestmateriaal erin, heb heel dunne soort vlokkenzaagsel, hier leg ik een kleine cm van op de bodem, dit voorkomt dat de eieren gaan rollen en hierdoor beter bebroed worden, eerder had ik dit nooit (gewoon helemaal nix) maar het gaat nu veel beter


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-05-07 - 18:57:26 send message to chrislaevers

nestkastjes in L-vorm bedoeld voor gouldamadines zijn ideaal voor zebra's. Het gaatje is klein genoeg om de grasparkieten de toegang te versperren terwijl er plaats genoeg is voor de jongen.
Tralienestkasten zijn volgens mij heel toegankelijk voor grasparkieten.

Christine


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-05-07 - 19:43:32 send message to Max.Weijers

Rowol als u er betere kweekresultaten me behaald dan moet u dat zeker blieven doen, maar heeft u voor die tijd (dus zonder nestmateriaal) wel een hol in het nestkastje gemaakt op de bodem?

en bij ons broeden de zebravinken in trali kastjes en in kleine bloempotten. Ik weet niet of jullie dat kennen maar die hang je met de kant waar je de aarde in doet tegen de muur (hier doe je trouwens nu geen aarde in razz :p) en dan maak je aan de onderkant een groot genoeg gat voor zebrovinken.

ps. als je de nestkasten wild kontroleren bij die bloempotten kan het wel eens moeilijk gaan, want ze maken de achterkant helemaal dicht, maar dat maakt voor ons niet uit want wij ringen de zebravinken toch niet.


parkietstijn
Website Member
Posts :71

Website Member
2009-05-07 - 21:58:46 send message to parkietstijn

Ik gebruik deze nestkasten voor de zebravinken:

http://www.birdshopping.nl/contents/media/t_tropennest-gat-004.jpg

werkt prima!


Rowol
Website Member
Posts :21

Website Member
2009-05-08 - 09:53:31 send message to Rowol

max: ik had voor die tijd ook een holletje maar de eieren lagen overal verspreid door de nesten, bij alle parkieten, nu gaat het wel goed, ik zal vanmiddag eens even gaan kijken voor andere kastjes.
hoe doe je het met voeren dan? want ik heb speciaal tropenzaad voor mijn zebravinken, maar dit hang ik in de kooi en de grasparkieten eten het op.
nou is dat tropenzaad en grasparkietenzaad volgens mij nagenoeg hetzelfde dus zouden de zebravinken uit dezelfde bak kunnen eten als de parkieten?


Rowol
Website Member
Posts :21

Website Member
2009-05-08 - 14:12:27 send message to Rowol

iemand antwoord op mijn laatste vraag?


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-05-08 - 14:17:39 send message to ParkietenPeter

Als je verschillende vogels samenhoudt eten ze toch wat ze zelf willen. Kijk maar eens, zet beide voer neer en je zult zien dat de vogels net het andere zaad uitkiezen.

Maakt dus niet zo heel veel als ze zelf de keuze hebben.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-05-08 - 14:53:15 send message to chrislaevers

Wat een enorme en vaak verwaarloosde stimulans is om de lieve vrede te behouden in volières met verschillende vogelsoorten is het aantal voederplaatsen en het aantal drinkplaatsen.

Hoe meer hoe beter omdat de hiërarchie onder vogels van één soort (mannen, poppen, broedende, niet broedende, jongen...) en de verschillende soorten samen (groot, klein, in de meerderheid of in de minderheid) in zo'n beperkte ruimte in grote mate wordt uitgevlakt.
Hoe minder de hiërarchie wordt aangescherpt, hoe beter voor alle partijen (de vogelhouder incluis die wel dan meer werk heeft).

Om een gedacht te geven :

Volière 1 en twee zijn bij mij verbonden via twee vlieggaten : ruimte : 1m30 op 2m10 en 4m op 90 cm.

Zaad : twee voedertafels met verschillende soorten zaad en eivoer, één schaal zaad op de grond, drie plaatsen met trosgierst, twee plaatsen met sepia, twee plaatsen met grid, 5 drinkplaatsen, 1 plaats met eivoer, 1 fruitcompost, opgehangen grassen en op de grond dagelijkse toevoer van koolzaadplanten, pisbloemen e.a. volgens het aanbod en kiemend zaad.

Vogels : wevers 3 soorten een (12), zebra's (2-2 plus altijd jongen), kanaries (1-1), diamanten (1-1), binsen (2-3), St-Helena 2-0), gould's (2-2), kwartels (1-1).

Had ik nu één centrale voederplaats en één drinkplaats dan zou dat nooit lukken!

Als je dus grasparkieten met zebra's wil combineren, kan je al veel doen door verschillende voeder-en waterplaatsen aan te brengen. Dat scheelt dus heel veel.

De locaties van de nestkasten en het aantal nestkasten en het aangeboden nestmateriaal (zebra's!) is even belangrijk.

Op een beperkte ruimte kan je dus vrede tussen de vogelsoorten stimuleren door dit.

Mischien heb je hier wel iets aan,

Christine



Rowol
Website Member
Posts :21

Website Member
2009-05-08 - 16:21:04 send message to Rowol

hier heb ik zeker iets aan, ik heb zelf 3 verschillende plaatsen waar het gewone zaad staat/hangt, 2 drinkwaterplaatsen een tros trosgierst, verschillende plaatsen waar sepia hangt en 2 plaatsen met eivoer, de nestkasten van de grasparkieten hangen in het binnenhok die van de zebravinken hangen aan de buitenkant tegen het binnenhok aan, op diverse plaatsen op de grond ligt nestmateriaal (kokosvezel en andere touwachtige soorten)
ik neem aan dat het zo goed is?


Rowol
Website Member
Posts :21

Website Member
2009-05-08 - 16:23:53 send message to Rowol

owjah nog een vraagje:

de nestkasten van de zebravinken (tropennestkasten die dicht zijn met een klein gaatje van voren), hangen er sinds vanmiddag, maar nu zijn er diverse grasparkieten die proberen om het gaatje groter te krijgen zodat ze er zelf in kunnen, en ik heb de vinken er nog niet op/in gezien, wordt dit vanzelf anders (de grasparkieten krijgen door dat ze er niet in kunnen en de zebra's nemen ze over) of moet je hier iets speciaals voor doen


parkietstijn
Website Member
Posts :71

Website Member
2009-05-08 - 20:23:51 send message to parkietstijn

Nee niks speciaals mooi heen laten doen, wel zorgen dat de grasparkieten min. 1 blok meer ter beschikking hebben dan dat je aan koppels hebt...


parkietstijn
Website Member
Posts :71

Website Member
2009-05-08 - 20:23:58 send message to parkietstijn

Nee niks speciaals mooi heen laten doen, wel zorgen dat de grasparkieten minimaal 1 blok meer ter beschikking hebben dan dat je aan koppels hebt...


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2009-05-09 - 18:49:14 send message to pietparkiet 10

ik zou geen parkieten bij andere vogels houiden vroeg of laat kost het vogels het kan 10 jaar goed gaan maar op eens is het raak doe er mee wat je wilt het is maar raad en soms is het duur



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 146 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede