Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Kweken wordt steeds makkelijker(?) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4 5 6 7 8
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Kweken wordt steeds makkelijker(?)
Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-05-19 - 22:23:02 send message to Karel

Ik zou graag jullie visie vernemen over het volgende.

Bepaalde vogels stonden in het verleden bekend als "moeilijk te kweken". Na een aantal jaren worden ze vervolgens door iedereen volop gekweekt, terwijl de voeding, huisvesting en verzorging niet zijn veranderd!

Hoe zou dat komen?

PS Ik heb er zelf ook wel ideeen over, maar hoor graag de mening van anderen.


VINKEMAN
Website Member
Posts :22

Website Member
2009-05-19 - 23:04:10 send message to VINKEMAN

Hoi Karel,

Welke vogels bedoel je dan?
Hoe, voeding; huisvesting en verzorging zijn niet veranderd??
Ik meen dat er de laatste jaren wel heel wat veranderd is op dat gebied.

Groeten
André


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-05-19 - 23:40:54 send message to Ton Koek

Ik denk dat de absurde prijzen van tegenwoordig er veel mee te maken hebben.
Nu het financieel aantrekkelijker is, doen veel meer mensen moeite denk ik. Voorheen kocht je na een paar jaar gewoon nieuwe vogels, dus waarom kweken en duur voer kopen?

Een voordeel dus van de importbeperking; duurdere vogels worden beter behandeld...


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-05-19 - 23:58:50 send message to Karel

@André
Dat is duidelijk, maar zo bedoel ik het niet. Bepaalde soorten werden vroeger met een eenvoudig zaadmengsel en wat eivoer nauwelijks gekweekt...het lukte gewoonweg niet goed. Tegenwoordig worden veel soorten op hetzelfde mengsel en wat eivoer volop gekweekt. Hoe kan dat?

@Ton
Duidelijk, maar zelfs voor de importstop had je dit verschijnsel al.

Neem bijvoorbeeld de citroenparkiet. Ik weet nog de tijd dat ze nauwelijks in leven te houden waren, laat staan te kweken. Nu is dat heel gewoon en zelfs vrij eenvoudig. Hoe kan dat?


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2009-05-20 - 00:11:55 send message to Rik

Leuk topic!

Voeding, huisvesting en verzorging buiten beschouwing latende denk ik dat hier debet aan zijn:

* Mogelijkheid gelachtsbepaling dmv endoscopie of dna;
* Meer vogels zitten in een verwarmde omgeving;
* Vogels worden geringd zodat we beter de leeftijd kunnen bepalen;
* We weten tegenwoordig meer over de herkomst en achtergrond van vogels;
* Kwekers kweken vaak hoofdzakelijk één soort. De vogels steken elkaar daardoor denk eerder aan met broeden;
* Tegenwoordig onderkennen we sneller dan vroeger ziekte. Dierenarten en geneesmiddelen voor vogels zijn beter voor handen dan vroeger (welvaart);
* Ervaringen worden onderling beter uitgewisseld met name door middel van het medium internet;
* Doordat vogels duurder zijn geworden is men er wat zuiniger op;
* Gebruik van pleegouders;
* De opkomst van de broedmachine en handopfok.

Het lijkt of de absurde prijzen van vogels die niet meer geïmporteerd worden door de goede kweek in combinatie met de recessie over zijn hoogtepunt heen is. Vogels die te duur zijn blijven steeds langer op internet staan en er lijkt wel een prijsdaling aan de gang te zijn.



Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2009-05-20 - 01:41:50 send message to Wickingh

Zouden door de importstop niet de sterke broeders (zowel letterlijk als figuurlijk) zijn overgebleven?
Ik weet niets van individuele soorten zoals citroenparkieten , maar denk dat door betere voedselsamenstellingen de kans op succes wel verbeterd zal zijn.
Ik denk dat betere kennis over soorten zal helpen,

mvg Frank

PS Alle waar naar zijn geld, ben het absoluut niet eens met de "absurde prijzen" , prijzen hebben te maken met vraag en aanbod en dat is simpele economie.
Hoe duur is een koppel Spixara's? Duur in onze ogen ,waarschijnlijk wel iig boven mijn budget .
Waar ligt dat aan?
Iedereen wil ze en maar weinigen hebben ze, laat staan die er mee kweken. Nogmaals dat is een basisbeginsel van de economie.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2009-05-20 - 13:50:35 send message to Niltava

Er zijn diverse redenen zoals Rik aangeeft.
Er zijn naar mijn mening ook meer serieuze kwekers.
Men kan nu door het internet ook beter een partner vinden voor zijn eenzame vogel happy :) en men rijdt wat makkelijker een eindje voor een vogel(zei het vroeger maar eens dat je naar Brabant ging oid., nu is dat watmeer "normaler")
Ook de kennis is meer voor handen en betere voeding etc.
Sommige soorten zijn eerst wel gekweekt maar weinig maar de nakomelingen zijn natuurlijk wel beter aangepast aan het voer en de omstandigheden in "gevangenschap"


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-05-20 - 13:53:42 send message to Karel

@Rik
Prima opsomming die verklaart waarom het houden en kweken van vogels steeds beter gaat de laatste jaren, maar niet helemaal wat ik bedoel.

Mijn vraag richt zich meer op de vogel zelf. Wat is er anders aan de vogels, dat ze het nu wel doen en vroeger niet.
Ik zie het kweken als niets meer dan het doorlopen van een hormonaal proces, van begin tot eind, waarbij ieder stapje in het proces getriggerd moet worden of in ieder geval niet belemmerd moet worden. Als wij niets anders (zouden) doen dan vroeger, waarom loop dit proces dan nu beter dan vroeger.

Om even naar het "begin" te gaan. Iedereen kan nu zebravinken kweken, terwijl dat in de vijftiger jaren zeer moeizaam ging.

@Frank
"Sterke broeders" lijkt me goede gedachte!

quote
Sommige soorten zijn eerst wel gekweekt maar weinig maar de nakomelingen zijn natuurlijk wel beter aangepast aan het voer en de omstandigheden in "gevangenschap"



Wat bedoel je precies met aangepast aan de omstandigheden? Waarom passen ze zich aan?


afican parrot
Website Member
Posts :250

Website Member
2009-05-20 - 16:20:31 send message to afican parrot

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Misschien domesticatie. Vogels die in gevangschap geboren worden passen zich sneller aan aan verschillende factoren zoals verzorging, kooi en volieremilieu,... Vroeger moest een pennant ook 3 jaar zijn voor deze kweekten en nu is het in vele gevallen al prijs na 1 jaar.

mvg Carl.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-05-20 - 20:09:33 send message to Karel

Wat zouden dan de gevolgen in technische zin zijn van domesticatie, waardoor ze beter kweken?
Wat gebeurt er precies tijdens domesticatie?


laurens1
Website Member
Posts :38

Website Member
2009-05-20 - 20:15:36 send message to laurens1

daar ben ik ook heel benieuwd naar..


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2009-05-20 - 22:19:32 send message to Niltava

Door domesticatie worden de meest aangepaste dieren (aan het leven in gevangenschap) uitgeselecteerd. M.a.w. een soort evolutie.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-05-20 - 22:42:21 send message to Karel

Ok, maar waarom kweken ze dan beter? Alleen omdat ze "meer zijn aangepast aan het leven in gevangenschap"? Op welk gebied dan meer aangepast?


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2009-05-20 - 22:56:09 send message to Niltava

Hmm, kan je dat niet zelf bedenken?
Wil je ergens heen??

Ze zijn wat gemakkelijker met "ander" voer, onrust door de omgeving, keuze partner etc.
Zoals de bosvogel merel, ineens het wel handig vond om bij een huis te wonen(veiligheid, omgewerkte tuin, etc. selectie van niet meer bang zijn voor mensen en opportunities vinden.
Vergelijk het met de stadsvossen die niet op jacht gaan maar de containers bij langs gaan.

Dus selectie op basis van andere zaken dan natuurlijke predatoren en voedsel.
Naast natuurlijk de zaken zoals die door Rik zijn genoemd.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-05-20 - 23:38:25 send message to Karel

quote
Wil je ergens heen??

Uiteraard, anders was ik dit topic niet gestart.happy :)

Ik heb wel het gevoel dat we dichter bij de kern komen, maar nog teveel in verschijnselen en algemeenheden denken. Ik wil preciezer weten hoe het aanpassingsproces verloopt; of er genetisch gezien eigenschappen verdwijnen of juist bijkomen.

quote
Ze zijn wat gemakkelijker met "ander" voer, onrust door de omgeving, keuze partner etc.


Mee eens. Dit zijn, zoals ik het me voorstel, drempels/voorwaarden in het kweekproces. Als we even de partnerkeuze er uit pikken: wat zorgt er voor dat een bepaalde vogel (door domesticatie?) opeens genoegen zou nemen met een partner die niet aan de "eisen" voldoet? Wat voor aanpassing heeft hier plaatsgevonden?

quote
Zoals de bosvogel merel, ineens het wel handig vond om bij een huis te wonen

Ineens?? Waarom en hoe?
De reden cq het voordeel is duidelijk, maar welk mechanisme stuurt dat?

quote
selectie van niet meer bang zijn voor mensen en opportunities vinden


Selectie of imitatie? M.a.w. zullen de jongen van de minder bange ouders ook minder bang zijn. Zeer aannemlijk. Of (misschien wel en/en) imitatie door soortgenoten die het voordeel van dit gedrag inzien?



molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2009-05-21 - 01:31:22 send message to molineti

quote
Ineens?? Waarom en hoe?
De reden cq het voordeel is duidelijk, maar welk mechanisme stuurt dat?



heeft elke soort dezelfde aanpassings vermogen?

volgens mij niet;

B.V Een derde generatie natuurbroed dubbele geelkop amazone,geelnek of barbadensis zal b.v wel vertrouwd worden met zijn verzorger,terwijl een 3 de generatie amazone ventralis dit helemaal niet zal zijn?

dus in mijn ogen ook soort afhankelijk.

een betere kennis van Voeding en ziekte zie ik als grote winst voor het meer en beter kweken van soorten.

Al zie ik de kennis van ziekten en het preventief kuren ertegen als een zeer grote bedreiging voor vele soorten(praat in dit geval niet over kromsnavels)

Groeten Rene



Pagina : 1 2 3 4 5 6 7 8
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 186 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede