Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > doorgegroeide snavel Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : doorgegroeide snavel
teunvinkel
Oud Lid
Posts :1

Oud Lid
2004-06-09 - 23:19:22

Ik ben in het bezit van een koppel kruisbekken, bij de man lijkt het of de snavel aan het doorgroeien is.
De snavel is immers veel langer dan bij de pop, Mijn vraag, kan deze snavel geknipt worden en hoe voorkom ik dit doorgroeien?
Ook heeft de man een verdikking ( wratachtig ) aan een poot ,wat kan dit zijn ? en hoe behandel ik dit ?
groet Paul


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-06-10 - 00:24:15

Ik weet uit ervaring dat vogelartsen de snavel soms knippen of branden. Dit laatste gebeurt bijv. bij de vogelarts S.Tol in Zelhem.
De vogel heeft geen nadelen aan het branden. Voordeel van het branden ipv knippen is dat er bij het knippen scheuren in de snavel kunnen ontstaan. Bij het branden heb je dat niet!

Als de snavel te lang wordt kan dit problemen met eten veroorzaken.

Overigens zijn er ook genoeg kalksteenstokken te koop waaraan de vogels hun snavels en nagels kunnen slijten. Hiermee kan je dit soort problemen redelijk voorkomen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-10 - 13:25:54

quote
Ook heeft de man een verdikking ( wratachtig ) aan een poot
Dat kan allerlei oorzaken hebben en kan dus om verschillende behandelmethoden vragen.

Snel even langs de dierenarts dus!


Lagestee
Website Member
Posts :3

Website Member
2004-06-10 - 19:05:48

De reacties op de doorgegroeide snavel zijn leuk om ze verhelpen maar geven nog niet aan waardoor deze vergroeing komt.
vr.gr. Lucas


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-06-10 - 19:49:11

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Er zijn meerdere redenen waardoor de snavel doorgroeit. Een snavel groeit altijd net als de nagels. De meeste dieren slijten dit bij als ze hun snavel schoonmaken aan takken en zo. Soms is de groei echter zo snel dat de vogel het niet kan bijhouden. Soms hebben de eigenaren geen of te weinig materiaal in het verblijf waaraan de dieren hun snavel en nagels kunnen slijten. Er zijn dus meerdere redenen. Omdat ik niet voldoende kennis heb om de reden te geven waarom vermeld ik alleen hoe je het kan verhelpen en voorkomen. Om echt een reden te krijgen zal de eigenaar met zijn / haar vogel(s) naar een dierenarts moeten gaan voor onderzoek!


verkoulen2
Oud Lid
Posts :8

Oud Lid
2004-07-14 - 19:35:45

als je de snavel zelf wilt knippen dan moet je zorgen dat de bovensnavel iets langer is dan de ondersnavel.Ik heb een papegaai die knip ik zelf en brand hem dicht met een soldeer bout extra gekocht voor de vogel.Dat moet om het half jaar of soms nog langer


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-07-14 - 20:18:05

Verkoulen!!!

quote
Ik heb een papegaai die knip ik zelf en brand hem dicht
Volgens mij gaat dat niet goed zo,...knippen en branden???. en wat brand jij dan dicht??


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-07-14 - 21:43:26

quote
Ik heb een papegaai die knip ik zelf en brand hem dicht met een soldeer bout extra gekocht voor de vogel
Ben nu ook wel erg geintereseert naar een nadere uitleg! wink ;)


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-07-15 - 09:30:55

gadverdamme misschien dat ik dan wat te soft ben .. maar zelf dichtbranden met een soldeerbout .. nou sorry maar dat vind ik geen doe het zelf pakketje voor thuis shocked 8O en aan de rest van de reacties te zien is het dus ook geen gangbaremethode ?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-07-15 - 14:45:48

Nee, het is zeker geen "standaardprocedure".

Dichtbranden (van nagels!) is een noodmaatregel als je per ongeluk te ver hebt geknipt en het bloeden niet wil stoppen.
Het is overigens pijnloos als je een licht (maar zeer heet!) soldeerboutje gebruikt van ca. 15 watt. Even kort aantippen en klaar!


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-07-16 - 13:02:35

De dierenarts heeft zelf ook een kleine soldeerpistool hiervoor van 15 watt.
Hij heeft een stalen plaatje waar hij de papegaai of parkiet op laat bijten zodat deze niet per abuis met de tong aan het pistool kan komen. Zoals gezegt heeft deze manier het voordeel dat de snavel niet per abuis kan splijten maar krijg je een mooie afronding. Voor de vogel zelf blijkt dit een pijnlose behandeling te zijn.

Wat betreft het dichtschroeien van een nagel als je iets in te ver hebt geknipt is het ook mogelijk om gewoon een theelepel in een kopje kokend water bij de hand te hebben. Je drukt de bolle kant van de lepel tegen de wond en deze "smelt" dicht.

Ook in dit geval is voorkomen beter dan genezen! razz :p


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-07-17 - 15:58:47

*brrrr* ik zei toch al.. volgens mij ben ik te soft wink ;)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2004-07-17 - 17:55:07

Nou Natasja, je kunt ook gewoon ferrychloride (kun je gewoon kopen bij de dierenarts) gebruiken dan stolt de wond ook onmiddelijk, aantippen en klaar is kees.
Groet Gert



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 195 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede