Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > chenese dwergkwartel pikt jongen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : chenese dwergkwartel pikt jongen
Stefan1990
Website Member
Posts :83

Website Member
2009-05-28 - 19:59:35 send message to Stefan1990

Hallo,
sinds 19 mei heb ik kleine kwarteltjes, de moeder was altijd erg zorgzaam en voorzichtig.
Nu beginnen ze pluimen te krijgen maar de moeder pikt hiernaar, ze trekt gewoon aan de pluimen de kwarteltjes in de lucht, dit is toch niet normaal? Bij haar vorige nest deed ze dit nooit
ik ben bang dat er eentje gewond zal raken, iemand hier ervaring mee of tips?
ik wou de kleintjes binnen nemen maar ik heb liever dat de moeder ervoor zorgt, maar ik wil geen risico's nemen want er zijn er in het begin al 2 gestorven

alvast bedankt
Stefan


Stefan1990
Website Member
Posts :83

Website Member
2009-05-28 - 20:00:15 send message to Stefan1990

chinese dwergkwartel dus*


Asura
Website Member
Posts :282

Website Member
2009-05-28 - 21:18:44 send message to Asura

Wij hebben hier hetzelfde probleem en de oorzaak is hier waarschijnlijk verveling van de ouders (ze kunnen op het moment niet naar buiten omdat ons andere hennetje naast de ingang van de voliere zit te broeden en steeds agressief wordt als een andere kwartel in de buurt van haar nest komt).

Onze kuikentjes waren 2,5 week oud en die hebben we nu tijdelijk apart gezet. Met een extra kacheltje erbij voor de warmte. Tot nu toe gaat het goed.
Ik hoop dat ik ze na dit weekend weer met de ouders kan herenigen (dan moeten de volgende kuikentjes uitkomen, dus zou de rest weer gewoon naar buiten moeten kunnen), maar dat is dus nog afwachten.


Stefan1990
Website Member
Posts :83

Website Member
2009-05-28 - 21:56:53 send message to Stefan1990

ze zit apart met haar kleintjes want één van de mannetjes pikte naar de kuikens, dus misschien dat ze haar verveelt omdat ze apart zit. ze komt goed overeen met één van de andere vrouwtjes, dus misschien kan ik die erbij zetten dan kunnen ze elkaar wat bezighouden, dat andere vrouwtje had ook een kleintje maar dat is gestorven. Hopelijk laat ze de andere kuikens dan met rust of zorgt ze er mee voor (ik zou haar er wel bij zetten als ik thuis ben en ze in het oog kan houden)

indien iemand andere oplossingen heeft zijn deze ook nog welkom wink ;)

Stefan


robke94
Website Member
Posts :28

Website Member
2009-05-28 - 22:11:35 send message to robke94

het kan ook zijn dat ze met de pluimen een nieuw nest wil maken kanaries kunnen dit ook soms doen


Stefan1990
Website Member
Posts :83

Website Member
2009-05-28 - 22:25:09 send message to Stefan1990

ik denk het niet want de meeste eet ze zelf op
raar maar waar


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2009-05-29 - 09:31:07 send message to lZebravinkjel

Mijns inziens toont dit en ook dat van Asura weer aan dat het het beste is om kwartels paarsgewijs te houden: 1 man en 1 vrouw.
Meerderen bij elkaar veroorzaakt gewoon teveel stress. Ik heb 2 hennen 1 haan altijd afgehouden tot kort geleden en toen één van de hennen kuikens had ging het mis, op dezelfde manieren als hierboven. Ik moest haar met de kuikens in het binnenhok opsluiten (beslist niet ideaal) en ze werden door de andere haan+hen aangevallen. Het is alleen maar logisch dat ik het hennetje en haar kuikens van de hand gedaan heb. Ze had zo geen leven!
1 haan en 1 hen kunnen het samen prima vinden en zo heb je die problemen niet.


Asura
Website Member
Posts :282

Website Member
2009-05-29 - 10:13:09 send message to Asura

Als ze de veren op eet, kan het misschien zijn dat ze bepaalde voedingsstoffen mist.

Onze kwartels krijgen tropenzaad, eivoer, universeelvoer, grit, sepia of stukjes gekookte eierschalen, soms meelwormen, trosgierst, groenvoer/fruit. En soms doe ik nog vitaminendruppels in het drinkwater (1x per maand ofzo).

Onze hennetje zijn eigenlijk nooit agressief tegen elkaar (hen A ging wel pikken naar de kuikens van hen B). Bij het eerste nestje hebben ze allebei omstebeurt zitten broeden. Het hennetje dat nu zit te broeden werd juist agressief tegen de haan (de andere hen zat er toen al niet meer bij).


Stefan1990
Website Member
Posts :83

Website Member
2009-05-30 - 18:26:10 send message to Stefan1990

ik geef ze nochtans tropenzaad, grit,mineralen en kalk ,af en toe wat sla en buffalowormen en nu ook eivoer dus ik zou het raar vinden als ze bepaalde voedingstoffen niet zou krijgen.
Ze is nu niet meer zo agressief tegen haar kuikens, ze pikt af en toe wel eens naar hun pluimen maar ze trekt ze niet meer aan hun pluimen in de lucht.
Ik ga het dit weekend wat in het oog houden en als ze nog wat groter zijn kan ik de moeder misschien terug bij de rest van de kwartels zetten zodat de kleintjes op hun gemak zitten

Stefan



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 172 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede