Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > welke nest matriaal gebruiken? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : welke nest matriaal gebruiken?
lorikwekerij
Website Member
Posts :240

Website Member
2009-05-31 - 21:23:38 send message to lorikwekerij

hallo collega kweker
ik heb een aantal koppeltjes splendits en nu is mijn vraag wat voor nestmatriaal kan het beste gebruiken?
tot nu toe heb ik zaagsel gebruikt maar ik merk dat er te veel eieren uitdrogen

mvg willem


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2009-05-31 - 21:36:47 send message to Picolet

Een dunne graszode, goed aanstampen en bedekken met krullen,

Ruud


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2009-05-31 - 22:59:42 send message to pietparkiet 10

een graszode is goed je kan het ook met turfmolm doen goed nat maken en dan doorelkaar kuiltje maken en ik gooi er dan een handtje zaagsel over heen


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2009-05-31 - 23:48:21 send message to meyer

Het nat maken van nestmateriaal kan weer andere problemen geven. Een gezonde kweekvogel zal zelf het vochtgehalte op pijl houden als hij daar de kans toe krijgt. Hangt het blok in de zon dan droogt alles uit. Geef ook altijd schoon badwater zodat je vogels de veren nat kunnen maken en zo het nest netjes op pijl kunnen houden. Zet dit water weer niet in de zon anders word het te warm en gaan de vogels er niet meer in.

Succes.

Groeten Meyerwink ;)


lorikwekerij
Website Member
Posts :240

Website Member
2009-06-01 - 21:50:38 send message to lorikwekerij

hallo meyer mijn vogels hebben iedere dag schoon bad water en voor de zekerheid besproei ik ze ook nog om de dag met een plantenspuit dus hier lijkt mij het probleem niet te zitten
ik heb het vermoeden dat het aan de nestmatriaal ligt
(de splendids proberen ook zoveel mogelijk nestmatriaal uit het nest te gooien )
dus heb ik rvs bakjes in de nestblokken geplaatst zodat de eieren niet alle kanten op kunnen rollen hier in doe ik vochtig gemaakt zaagsel en er ook om heen en nog blijf ik het probleem houden

mvg willem


Poppie
Website Member
Posts :23

Website Member
2009-06-02 - 09:07:18 send message to Poppie

Hallo mijn turqen gooien er ook zaagsel uit zal ze dan teveel zijn. Gewoon badwater moet voldoende zijn op dit op pijl te houden. en het rommelen met eieren doen ze bij mij ook. ( ze leggen de eieren alweer als de laatste jongen er nog niet uit zijn. dan gaan de eieren ook alle kanten op en toch komen deze uit) succes ermee!

grt poppie


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2009-06-02 - 10:21:46 send message to P.Rooth

Hallo
Veel mensen gebruiken kapspaantjes en zoals door u al aangegeven had zijn er eieren uitgedroogd maar dat behoeft niet alleen door de kapspaantjes te komen want splendids zijn meer vogels van de drogere streken .
Eieren die uitdrogen kan veroorzaakt worden door de nu wel erg droge lucht veroorzaakt door noord en oostenwind tevens geeft u niet aan waar u met de splendids kweekt zijn het open volieres waar broedblok mogelijk te veel zon krijgt heeft u volledig overdekte volieres waardoor de temperatuur snel stijgt en de luchtvochtigheid eveneens snel afneeemt .

De broedblokjes dienen eveneens minimaal 2 cm dik te zijn en diepte van broedblokje had ik zo'n 40 cm diep en 15 vierkant , wie weet willen de splendids wel dieper zitten dan uw blokje toestaat .

Heb zelf neophema's gehad en uitgedroogde eieren gelukkig niet gehad .
Gebruik zelf mengsel potgrond met kapspaantjes zo'n beetje half om half goed aangestampt met een beetje losse kapspaantjes erop voor al m'n vogels .

Paul


lorikwekerij
Website Member
Posts :240

Website Member
2009-06-03 - 22:12:00 send message to lorikwekerij

mijn splendids zitten per paar in hokken van 90cm breed 120cm diep (in een binnehok) en 100cm hoog de broedblokken hangen niet in de zon
ik zoek nog een mogelikheid om de vocht gehalte in de binnehok zo constant mogelijk te houden (want die schommeld nog al ondanks er meestal overdag een raam open staat)
en mijn splendits blijven van april tot ongeveer september (licht er aan waneer ze de tweede ronde gedaan hebben)
daarna gaan ze met z'n allen in een grote vlucht
meestal heb in halve wege mei de eerste jongen
ik heb 10 koppeltjes zitten

mvg willem


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-06-03 - 22:17:06 send message to denegon

quote
Een dunne graszode


hey ruud bedoel je hiermee een plag gras met aarde en al?

of geplukt gras.

groetjes egon


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2009-06-04 - 00:06:16 send message to meyer

Een graszode is met grond en al.

Groeten Meyerwink ;)


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2009-06-04 - 00:24:07 send message to meyer

quote
ik heb het vermoeden dat het aan de nestmatriaal ligt
(de splendids proberen ook zoveel mogelijk nestmatriaal uit het nest te gooien )
dus heb ik rvs bakjes in de nestblokken geplaatst zodat de eieren niet alle kanten op kunnen rollen hier in doe ik vochtig gemaakt zaagsel en er ook om heen en nog blijf ik het probleem houden



De meeste vogels gooien voor dat ze gaan broeden nestmateriaal uit het nest.Ik vul dit weer aan zodra er eieren zijn en dan laten ze het gewoon liggen. Ik heb zaagsel(droog) gebruikt en had nooit last van uitdroogende eieren.Ik gebruik nu fijn droog houthaksel en heb nog geen last van uitgedroogde eieren.
Mag ik jou vragen wat jij verstaat onder uitgedroogde eieren?

Als ik jou verhaal zo lees en zie dat je zelfs RVS bakjes in het nest hebt geplaatst waar je dan weer vochtig zaagsel in doet om het vochtpijl hoog te houden en om de eieren bij elkaar te houden, lijkt mij dat er iets anders aan de hand is. Een goede broedpop houd zelf de eieren op haar plaats anders koelen ze af en komen niet meer uit.Je hebt dit "verholpen" door een RVS bakje. Nu liggen de eieren in dit bakje met het risico dat de eieren te nat komen te liggen nu.
Ik weet niet of je dit probleem ook hebt bij je andere koppels, anders moet je het probleem toch eens gaan zoeken bij dit ene koppel. En kijk eens wat er werkelijk met de eieren aan de hand is.

Groeten Meyerwink ;)




Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 181 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede