Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > chinese dwergkwartel Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : chinese dwergkwartel
amandava
Website Member
Posts :20

Website Member
2009-06-01 - 11:36:17 send message to amandava

hallo allen,
mijn chinese kwartels broeden vandaag 17 dagen op zes eitjes,moest ik het geluk hebben dat er kuikentjes tevoorschijn komen wat moet ik zeker op de grond zetten omdat ze zouden kunnen eten...?
dank u bij voorbaat voor een antwoordjehappy :)


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-06-01 - 12:17:20 send message to chrislaevers

Amandava,

't zal voor vandaag of morgen zijn: de normale broed is tussen de 16 en 18 dagen. Ik begin broed te tellen vanaf de dag dat ik de hen tweemaal per dag op de nest aantref.

Ik zet tegen dan kuikenmeel op de grond waar alle kwarteltjes aan kunnen komen. Diepe drinkbakken worden vervangen door confituurdekseltjes: verschillende want ze drogen rap uit met dit weer.
Als er andere vogels bij in de volière zitten, plaats ik drinkwater op een grote steen of zo.
Volièredraad wordt aan de binnenkant van de volière zo'n 20 cm afgeschermd met mat plastic of met planken, zodat de kuikentjes niet door de draad kunnen.
Als er andere kwartels bij zitten, zet die dan apart, want die kuikentjes lopen elke kwartel achterna die ze zien en dat loopt op onnodige sterfgevallen uit. De haan mag er bij blijven.
Bij mijn laatste nest (8 kuikens van 6 dagen oud), houdt die die zich afzijdig maar ik vermoed dat hij exact weet waar de hen met haar kuikens is.

Ik ben ook wat morsig met zaad.

Laat het horen als er kuikentjes zijn.

Christine


amandava
Website Member
Posts :20

Website Member
2009-06-01 - 13:18:21 send message to amandava

happy :)happy :)happy :)hoera,
toen ik de confituurdeksels met water ging plaatsen(drietal) op 2m² richtte de hen zich op en toen zag ik twee kleine kwarteltjes,een geel en een donkerbruin,heeft de kleur een bepaalde betekenis qua geslacht of kleur????
wanneer eten de kuikens voor het eerst? want ik heb geen kuikenmeel in huis hé...


roul rouls
Website Member
Posts :93

Website Member
2009-06-01 - 16:20:06 send message to roul rouls

Je hoeft ze niet perse kuikenmeel te geven. Dat doe ik nooit.Je kunt ze ook gewoon eivoer voeren. Zelf geeft ik ze ook altijd wat universeelvoer. Bij mij worden het altijd grote stevige kwartels, volgens mij heb ik nog maar 1 dood jong gehad(vorig jaar) Van meerdere nesten


suk
Website Member
Posts :503

Website Member
2009-06-01 - 16:30:01 send message to suk

ik zelf geef ze de eerste 4 weken kuikenmeel en daarna kippen legmeel.

hier doen ze het bij mij erg goed op.
en het is niet erg duur in aanschaf.

sebastiaan


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-06-01 - 17:10:31 send message to chrislaevers

Dat is leuk, Amandava!

Gefeliciteerd!

Je kan kijken hoeveel dat het er zijn door naar de nest te kijken: de halve eierschalen en eventueel een ei dat niet is uitgekomen.

Ze eten ook graag insectjes (fruitvliegjes...), een emmer half verteerde compost kan ook voor vertier zorgen.

Wat de kleur betreft, kan ik je niet helpen.
Mijn hen is wel zilverkleurig maar alle kuikentjes zijn het zelfde van kleur (voorlopig misschien).

Welke kleur hebben de ouders?

Christine


amandava
Website Member
Posts :20

Website Member
2009-06-01 - 18:55:54 send message to amandava

happy :)dag iedereen,
heb direct naar enige dierenwinkel die open was vandaag(5km ver) om 5kg kuikenmeel gereden,er staat ook eivoer maar de andere vogels van mijn gezelschapsvoliere eten dat direct op....
de ouders zijn natuurbroed en wildkleur...
iedereen is hier verheugd hoor met het "nieuwe leven" bij ons(voliere staat er pas van okt 2008)
geboortegroetjes amandavawink ;)razz :phappy :)


amandava
Website Member
Posts :20

Website Member
2009-06-01 - 22:39:17 send message to amandava

hey,
ik heb mijn haan moeten wegnemen deze avond,valt de hen voortdurend lastig,ofwel moet ze paren met hem ofwel vecht ze met hem met als gevolg één van de kuikentjes kan niet goed meer overweg,mankt aan één pootje...heb ik goed gedaan?sad :(


roul rouls
Website Member
Posts :93

Website Member
2009-06-02 - 14:20:47 send message to roul rouls

Het lastig vallen door de ouders heb ik ook elke keer weer problemen mee. Ik haal ze uit elkaar op het moment dat ik zie dat de ouders ze pikken. Het zijn nest verlieders, ze moeten metteen zelf hun eigen voedsel opzoeken. Bij mij is het zo dat het gebeurt als ze veren beginnen te krijgen. Dan hoe ik ze ook geen warmte lamp meer te geven. Alleen de vader weg halen kan geen kwaad, als zal de hen waarschijnlijk wel onrustig zijn.


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2009-06-02 - 15:11:58 send message to lZebravinkjel

Houdt je de kwartels monogaam?

Het is bij een fel haantje inderdaad beter om het haantje uit te vangen. Wel gek dat hij dat gedrag vertoont, meestal gaat het goed...


amandava
Website Member
Posts :20

Website Member
2009-06-02 - 16:26:56 send message to amandava

het is idd enkel dit koppeltje in mijn voliere,intussen is het tweede kuikentje die gekwetst was geraakt tijdens zo'n "vechtpartij" overleden,wat ook vreemd was,is het feit dat de hen met opengeslagen vleugels de haan aanviel als hij te dicht bij het nest kwam...
onrustig is ze niet maar ze kunnen elkaar nog hoeren en roepen dat ze doen naar elkaar...
greetz


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2009-06-02 - 17:28:54 send message to lZebravinkjel

Het is normaal dat het hennetje het haantje niet bij het nest in de buurt duldt.
Het kan zijn dat dat kuiken niet goed was en dat ze hem daarom afgestoten hebben als het ware...

Een andere optie is dat het in dit geval wel zo is zoals de boeken zeggen: dat het beter is om één haantje bij meerdere hennetjes te houden.
Ik heb nog nooit gezien dat dat werkt, maar misschien is jouw haan inderdaad wel te fel.


lapland
Website Member
Posts :224

Website Member
2009-06-02 - 20:02:36 send message to lapland

Zelf hebben we een haantje met twee vrouwtjes er zijn 11 kuikens geboren welke door alle drie volwassen kwarteltjes verzorgt worden ze zitten zelfs onder het haantje voor de warmte


BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2009-06-04 - 00:08:06 send message to BZB

als het haantje fel is op de kuikens is de beste oplossing voor de volgende keer een ander haantje te kopen. Met felle haantjes moet je niet verder fokken!

lapland: trio's kan goed gaan, maar vaker niet. Vind het tof dat het bij jou lukt, is de uitzondering die de regel bevestigd. Ennuh, 11 bij 2 hennen is gemiddeld nog geen 6 per hen, dat red een koppeltje vaak makkelijk.

wat betreft de kleuren:
de wildkleur komt donker uit het ei. de zilvere is bij geboorte geel. Zilver is autosomaal recessief, dus als je 2 wildkleur ouders hebt zijn ze beiden split voor zilver.
De meeste kleuren vererven autosomaal (bij kwartels) dus kun je uit de kleur van de jongen niets over het geslacht zeggen. Bij geslachtsgebonden vererving zou dat wel het geval zijn.


amandava
Website Member
Posts :20

Website Member
2009-06-04 - 22:14:33 send message to amandava

bedankt voor de reacties,heb echt wat opgestoken van jullie,heb nog een vraagje,hen broedde op zes eitjes,twee uitgekipt(waarvan eentje dood),een eitje niet bevrucht,drie andere eitjes niet uitgekipt alhoewel de kuikens duidelijk klaar voor uitkipprn waren...de hen heeft nochtans 2 a 3 dagen overgebroed maar wel met veel onderbrekingen door de haan hé...spijtig hé?


lapland
Website Member
Posts :224

Website Member
2009-06-05 - 21:38:29 send message to lapland

Nou Bzb dat 11 tal is van een hennetje die ander doet alleen verzorgen maar het haantje is een tof vogeltje zo als die op al het spul past



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 163 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede