Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Grasparkietjes tam maken Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Grasparkietjes tam maken
Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2009-06-01 - 19:17:04 send message to Ubernoob

Beste vogelliefhebbers,

Dit jaar heb ik mijn eerste vogels zelf gekweekt. 11 grasparkietjes en 2 valkparkieten uit de eerste ronde. Deze vogeltjes heb ik op laten groeien zonder me er al te veel mee te bemoeien.

Ik wil echter ook proberen of ik op een natuurlijke manier tamme grasparkietjes kan krijgen. Daarom heb ik nu een nestje grasparkietjes vanaf het moment dat ze een beetje veren hadden regelmatig uit het nest gehaald. Het is een nest van zes dus ik nam telkens 2 of 3 jongen uit het nest die ik dan een tijdje in mijn hand hield. Dit heeft als resultaat dat de jongen uit dit nest volkomen rustig op de hand zitten. Dit alles heeft geen gevolgen gehad voor de (niet tamme) ouderdieren en voor de groei van de jongen.

Vandaag is het eerste jong uit dit nest uitgevlogen. Het leert al aardig vliegen in een dag. Dit jong is nog steeds redelijk gewend aan mijn handen. Hij stapt op mijn vinger als ik die aanbied laat zich aaien als ik hem(of haar natuurlijk) even apart neem. Wel merk ik dat dit jong de reactie van zijn oudere soortgenoten wil overnemen. Deze vliegen namelijk altijd weg als ik in de voliere stap en kom zeker niet op mij zitten.

Wat kan ik nu het beste doen om de jongen die uitvliegen tam te houden/maken?

Ze bij de ouders weghalen ben ik eigenlijk niet zo'n voorstander van voordat ze zelfstandig kunnen eten.


marcelj
Website Member
Posts :71

Website Member
2009-06-14 - 20:57:05 send message to marcelj

Voer is altijd wel een goede motivatie. Bied iets aan wat ze heel lekker vinden en houd dit in je hand.
Hoe gaat het inmiddels met je jonge parkietjes ?


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2009-07-01 - 22:04:45 send message to Ubernoob

Het gaat goed. Heb er een viertal tam gemaakt. Zijn op een na die bij mij blijft allemaal naar familie en bekenden gegaan. Het parkietje wat ik heb is tam genoeg om uit je hand te eten maar komt nog niet echt voor z'n plezier bij je zitten zeg maar. Als hij rond mag vliegen gaat hij altijd in het raamkozijn zitten. Ik ben bang dat hij de volière buiten veel interessanter vind dan ons.


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2009-07-06 - 12:16:26 send message to lZebravinkjel

Je moet echt heel, heel veel aandacht aan hem schenken zodat hij je gaat zien als surrogaat parkietje. Dan zal hij wel bij je komen zitten. Veel werken met voer en speelgoed, met hem praten en spelen, enzovoorts.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-07-09 - 23:41:28 send message to whitebulldog

op youtube staan div filmpjes over het tammaken van parkietjes, o.a dmv trosgierst als belong etc etc kijk daar eens op, is sowieso ook nog leuk om te zien ook.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-07-09 - 23:45:54 send message to whitebulldog

Dit bericht is 1 keer gewijzigd


http://www.youtube.com/watch?v=BNi1rJZ_-_0
http://www.youtube.com/watch?v=gctd1yIZ0Mc

hopelijk heb je er wat aan, of een ander die het ook leuk vind , laat maar horen.


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2009-07-10 - 17:30:37 send message to Ubernoob

Handige filmpjes. Dat eerste filmpje had ik al voor elkaar maar dat tweede filmpje zal nog wel even duren. Ik ben ook niet zo heel erg geduldig en dat helpt niet echt.

Ik ben nu ook bezig met een valkparkiet. Die is nog niet zelfstandig en zit nog in de voliere maar ik haal hem er regelmatig uit om even op de hand te zitten.


112marc112
Website Member
Posts :378

Website Member
2009-07-14 - 18:52:08 send message to 112marc112

dat heb ik ook gedaan maar toen ik op vakantie was geweest had die een paar weken niet zoveel aandacht en toen werden ze weer bang


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-07-14 - 23:45:10 send message to whitebulldog

gewoon weer even het vertrouwen terugwinnen, de aanhouder wint moet je maar denken, tenzij de verzorger die het van je heeft overgenomen ze door bepaalde handelingen dusdanig heeft bangemaakt dat het vertrouwen weg is, maar wellicht kan je door zoals in het filmpje de stappen weer proberen te herhalen??????

succes in elk geval



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 245 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede