Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > bewegende eieren? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : bewegende eieren?
kimberleyvm
Website Member
Posts :18

Website Member
2009-06-02 - 20:15:30 send message to kimberleyvm

Hallo

Zoals ik in een eerder topic beschreef heb ik een koppel pennant rosellas met eieren. 1 jong is afgelopen woensdag doodgegaan, de andere eieren zijn nog niet uitgekomen. van de 6 eieren die ik nu nog heb zijn er volgens mij maar 2 onbevrucht. De eieren die wel bevrucht zijn, veranderen elke dag. je ziet duidelijk donkere plekken en in sommige zie ik een klein barstje ( met de schouwlamp )

Nu keek ik net weer ( geen kuiken nog helaas ) maar wel eieren die echt hele donkere plekken hebben. als je snel kijkt lijkt het of op sommige plekken de eierschaal dunner is. ( klinkt vaag maar zo omschrijf ik het het best )

Nu dacht ik net te zien dat 1 van de eieren bewoog. kan dit kloppen? en betekent dit dat ze dan uit gaan komen? want als ik verandering in de eieren zie per dag, dan betekent dat toch dat het kuiken nog leeft toch. ( eerste nestje pas dus moet nog een hoop leren!)


Ruben89
Website Member
Posts :300

Website Member
2009-06-02 - 20:35:57 send message to Ruben89

Hallo,

Gedurende de broedperiode niet te vaak storen. met het uitkomen NIET storen...
Rust is het best.
Zorg dat de ouders kunnen badderen en zo de vochtigheid in het blok goed houden. en verder: de natuur doet het zelf.

DUS: RUST, RUST en nog een RUST
mvg, ruben


kimberleyvm
Website Member
Posts :18

Website Member
2009-06-02 - 20:41:46 send message to kimberleyvm

akkoord, maar ik moet af en toe wel kijken, stel er komt weer en jong uit, dat overlijdt, met dit weer trekt het veel ongedierte aan, het gaat ruiken en het lijkt me niet zo lekker om zon jong dood beestje te laten liggen... verder zijn de best tam, wat opzich ook wel scheelt denk ik, ik kijk nu elke dag rond het zelfde tijdstip, maar dat kan ik dus beter niet doen? en om de hoeveel tijd moet ik dan kijken? ik neem aan dat je toch af en toe moet kijken of er misschien ( weer ) een dode ligt..


Ruben89
Website Member
Posts :300

Website Member
2009-06-02 - 20:53:38 send message to Ruben89

hallo,

bij mijn halsbanden(en voorheen ook bij de rosellas) kijk ik alleen als de pop van t nest af gaat. dat is niet zo heel vaak.
Wanneer de pop erop zit, kijk ik NOOIT

mvg, ruben


kimberleyvm
Website Member
Posts :18

Website Member
2009-06-02 - 21:01:35 send message to kimberleyvm

ik normaal ook niet, ook enkel als ze het nest verlaat.. maar omdat nu dat jonkie dood is gegaan ben ik zo bang, omdat ze buiten zitten bij mij, dat als er weer een kuiken komt en het misschien doodgaat, er straks een rottend vogeltje ligt. ze verlaat het nest inderdaad bijna niet, maar u zou dus aanraden om helemaal niet meer te kijken?


Ruben89
Website Member
Posts :300

Website Member
2009-06-02 - 21:08:19 send message to Ruben89

Hallo

nu tijdens het uikomen zou ik niet kijken, normaal gesproken komt de pop er ook niet meer af wanneer ze de kuikens hoord piepen/pikken.
Misschien over 3a4 dagen weer eens een kijkje nemen. Misschien word de pop wel zenuwachtig van het kijken en voert de jongen daarom niet goed.

mvg, ruben


kimberleyvm
Website Member
Posts :18

Website Member
2009-06-02 - 21:16:36 send message to kimberleyvm

oke, ik zal het eens een paar dagen met rust laten. Maar dat een ei bewoog, dat kan dus? en als ze donkere vlekken gaan vertonen, betekent dit dan dat ze zullen uitkomen?


Ruben89
Website Member
Posts :300

Website Member
2009-06-02 - 21:20:15 send message to Ruben89

Hallo,

ja het bewegen klopt. tijdens het uikomen beweegt het kuiken in de schaal. dit zie je aan het bewegen van het ei.
Donkere vlekken is vaak een slecht teken.. maar soms komt het voor bij het uitkomen. wanneer ze helemaal blauw worden zijn de kuikens dood(gestikt)

mvg, ruben


kimberleyvm
Website Member
Posts :18

Website Member
2009-06-02 - 21:23:36 send message to kimberleyvm

oke, nou dan hoop ik dat het is omdat ze moeten uitkomen! waardoor kunnen ze stikken dan? ( veel vragen he wink ;) ) en kan ik daar wat aan doen?


Ruben89
Website Member
Posts :300

Website Member
2009-06-02 - 21:28:23 send message to Ruben89

Hallo,

Daar kun je weinig aan doen.
Maar als de vochtigheid e.d. goed is geweest. dan kan dat bijna niet mis gaan. of het moet al inteeld zijn o.i.d. waardoor de jongen niet sterk genoeg zijn om eruit te komen

mvg, ruben


kimberleyvm
Website Member
Posts :18

Website Member
2009-06-02 - 21:30:19 send message to kimberleyvm

het is een overwant koppel als het goed is, zit ook wat leeftijdsverschil in dat scheelt al, het is wel heet eerste legsel, en het zijn best veel eieren, het eerste jong dat uitkwam zag er heel goed uit, enkel 3 dagen later was hij plat ( en dood dus..) maar die is wel goed uit het ei gekomen dan.. dus hoop dat de rest het ook doet laugh :D


Ruben89
Website Member
Posts :300

Website Member
2009-06-11 - 19:10:41 send message to Ruben89

hallo,

hoe is het afgelopen, ben wel nieuwschierig

mvg, ruben


kimberleyvm
Website Member
Posts :18

Website Member
2009-06-11 - 20:26:11 send message to kimberleyvm

Nou ik heb de eieren zondag weggehaald.. ze waren dood sad :(sad :(sad :( je kon zien dat sommige er wel uit wilde komen, maar het is niet gelukt. ik heb ze verder niet opengemaakt, ze waren helemaal aan het verdrogen al vanbinnen.. helaas! hopelijk gaat het volgende legsel beter!



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 151 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede