Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > parkieten en bladluizen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : parkieten en bladluizen
silver
Website Member
Posts :33

Website Member
2009-06-09 - 16:01:45 send message to silver

Hallo,
Hier is een gedrag dat ik al meerdere malen heb gezien bij mijn vogels maar ik heb er geen verklaring voor.
Ik geef regelmatig groenvoer zoals melkdistel, herderstasje, paardebloemen, vogelmuur etc. Soms zitten hier veel bladluizen op en mijn parkieten lijken die wel te lusten. Momenteel heb ik goudschouders en vandaag zag ik het weer. Ik heb ze melkdistel gegeven die vrij veel bladluizen bevatte. De popjes plukken deze bladluizen van het groenvoer en beginnen zich hiermee te poetsen. Merkwaardig genoeg doen de mannetjes dit niet. Heeft iemand anders dit verschijnsel ook al gezien?

Groetjes

Rudy


Vijfeijken
Website Member
Posts :11

Website Member
2009-06-12 - 12:37:58 send message to Vijfeijken

Het is bekend dat Goudschouders en Hoodeds het sap van kruidachtige planten gebruiken om hun verenkleed mee te poetsen. Omdat bladluis het sap opzuigt nemen ze juist de luizen op. Overigens een interessant gedrag.

Gr. Ad


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2009-06-12 - 13:04:05 send message to rajar

Bladluizen scheiden een zoete substantie af en dat vinden sommige dieren lekker.


padda
Website Member
Posts :96

Website Member
2009-06-14 - 16:04:38 send message to padda

die substantie die ze afscheiden wordt honingdauw genoemd. Mieren zijn er zot op. Daarom worden bladluizen dikwijls door mieren beschermd tegen lieveheersbeestjes (deze eten namelijk bladluizen)

grtn Jurn


silver
Website Member
Posts :33

Website Member
2009-06-14 - 20:26:57 send message to silver

Hi,
bedankt voor jullie reacties. Wat mij opvalt is dat alleen de popjes dit doen en ze doen dit voornamelijk aan de poten de stuit en onder de snavel. Ik vind het gewoon zeer interessant om deze vogels dit te zien doen.

groetjes

Rudy



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 186 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede