Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Legnood en windeiereren iemand hulp?? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Legnood en windeiereren iemand hulp??
Jhoukes
Website Member
Posts :156

Website Member
2009-06-11 - 19:14:24 send message to Jhoukes

Hallo,

Ik heb nu al een aantal keren legnood gehad en windeieren bij vogels. Ze krijgen bij mij grit en oestergrit en maagkiezel. Dit wordt aangeboden aan buisjes die aan de kooi hangen. En elke zondag krijgen ze eierschalen. In de voliere staat de grit aangeboden in een schaal en in het witte zand in de voliere.

Nu is mijn vraag welke maatregelen kan ik nog treffen om het aantal keren legnood en windeieren te verminderen.

Ik spreek over 3 keer een windei en 4 keer legnood in 1 jaar tijd bij 4 verschillende vogels!!!

Ik zet de vogels niet opnieuw in voor de kweek wanneer ze legnood of een windei hebben gehad. Maar het is toch een enkele keer voorgekomen in de voliere dat de vogel het opnieuw probeerde en het weer mis ging.

Groet

Jordy


kommie78
Website Member
Posts :65

Website Member
2009-06-11 - 19:40:17 send message to kommie78

heb je misschien te jonge vogels?


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2009-06-11 - 19:54:12 send message to P.Rooth

Hallo

Legnood met te jonge vogels is een mogelijkheid.
Indien u een goed calciumprodukt door het eivoer of drinkwater mengt zal legnood minder snel voorkomen .

Paul


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-06-11 - 21:08:36 send message to Rogert

Hallo,

Ik zou graag van Paul de achterliggende gedachte van zijn opmerking willen vernemen. Want mijn vraag: wat heeft een te kort aan calcium met legnood te maken?

Legnood wordt veroorzaakt door te grote eieren, te krappe bekken, te lage temperatuur of te gespannen spieren.

Een vogel met legnood zou je kunnen helpen door een warmtelamp in je hok te hangen. De vogel zal zich wat ontspannen en door de aangename temperatuur zet het bekken iets uit. Hierdoor komt het ei gemakkelijker door het bekken.

Je kan ook een druppeltje sla-olie in de cloaca spuiten om het geheel wat soepeler te maken. Maar dat is geen ideale situatie als je dat bij elk ei moet herhalen.

De leeftijd van een vogel of te grote eieren kun je weinig aan doen.

Een goed mineralenpreperaat (los verstrekken) in combinatie met een dieet waar fosfor in zit is goed om de kalk-huishouding in het dier te regelen (in elk dieet zit wel wat fosfor, dus daar hoef je niet veel aan te doen). Over het algemeen neemt een vogel zelf voldoende mineralen op.
Koop nooit een kalkpreperaat dat je aan het water moet toevoegen of strooi het nooit over het voer. De vogel krijgt gedwongen kalk binnen met gevolg dat er veel kalk op de botten afgezet wordt of dat de ei-schalen te dik worden. Het gevolg is stramme gewrichten en jongen die niet uit hun ei kunnen komen.

Het voeren van ei-schalen uit de bakkerij-industrie kan veel risico met zich meebrengen. Salmonella-bacteriën die tussen de ei-schaal en het ei-vlies zitten worden niet gedood als de ei-schalen verhit worden. Deze bacteriën blijven actief als je ze aan de vogels verstrekt.


Jhoukes
Website Member
Posts :156

Website Member
2009-06-11 - 21:13:17 send message to Jhoukes

Hallo,

De vogels zijn ouder dan 1 jaar. Dus daar ligt het denk ik niet aan.

Toch merk ik dat veel mensen eierschalen geven raad jij dit dus af?

En zo preperaat is dus ook geen oplossing wanneer je dit 1 keer in de week bijvoorbeeld toedient?


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2009-06-12 - 09:01:31 send message to pietparkiet 10

voor je gaat kweken moet je een paar druppels levertraan door je voer mengen dan gaat het eieren leggen stukken beter en sepia ophangen voor de kalk je kan ook een muur witte als ze dan behoefte hebben aan kalk halen ze het er wel af


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2009-06-12 - 16:41:37 send message to meyer

Ook met Sepia moet je niet te ver weglopen want daar wordt de grootste helft weer via de ontlasting uitgescheiden. Er zijn in de handel vele merken goede calcium voor vogels te koop, dan hoeven ze de kalk niet van de muren af te eten.

Groeten Meyerwink ;)


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-06-12 - 17:21:51 send message to Rogert

Eier-schalen zijn echt af te raden. Ik weet dat veel mensen het voeren, maar die beseffen nog niet wat het risico is met salmonella. Mogelijk dat ze dode vogels gehad hebben maar niet hebben laten onderzoeken wat de oorzaak is.

Van Orlux heb je bv al een goede mineralenmix. Je hebt ook mixen waar maagkiezel, roodsteen en houtskool in zit, maar deze zou ik los halen. Dan kan je zelf naar verhouding de juiste mix maken aan de hand van wat de vogels opnemen.

En het klinkt misschien vreemd, maar voor kanaries en vogels die groter zijn kan je ook best duiven-maagkiezel aanbieden. Mogelijk dat ze dat ook tot zich nemen ondanks dat wij denken dat het te groot voor ze is. De grootte van de maagkiezel die wij voeren voor bepaalde soorten is erg achterhaald en nooit goed onderzoek naar gedaan. Vandaar dat je zal zien dat de vogels ook grotere maagkiezel tot zich nemen als dat er op de verpakking staat.
Maagkiezel is trouwens om de zaden in de spiermaag te malen. Hierdoor komen de voedingsstoffen van de zaden makkelijker vrij en heeft de vogel minder voer nodig. Geen weggegooid geld dus!


BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2009-06-14 - 00:29:36 send message to BZB

misschien een domme vraag?

om wat voor vogels gaat het eigenlijk! ?


Jhoukes
Website Member
Posts :156

Website Member
2009-06-14 - 17:47:06 send message to Jhoukes

De vogels die het hebben gehad zijn gouldamadine,bruinborstrietvinken en driekleuramadine.

Gr.

Jordy



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 193 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede