Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > voeding en huisvesting toerako's Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : voeding en huisvesting toerako's
johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2009-06-20 - 18:42:04 send message to johanblok

Ik wil eens wat anders in de voliere dan papegaaien, maar wel van zodanig formaat dat ik geen verrekijker nodig heb om ze te zien happy :) Nu denk ik sterk aan toerako's, maar ik vraag me vooral af of het niet heel tijdrovend wordt om ze van de juiste voeding te voorzien. Daarnaast is er nog een punt van huisvesting: in welke mate moeten ze verwarmd zitten in de winter? Tenslotte vraag ik me af hoe luidruchtig ze zijn, vergeleken met papegaaien.


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2009-06-20 - 21:51:26 send message to tropic

ik heb persa persa en persa buffoni.
Deze vogels zitten winter en zomer buiten, maar kunnen als ze dat zelf willen wel beschikken over een vorstvrij nachthok, waar ze in strenge winters 's nachts gebruik van maken.
Onderhoud en voeding lijkt me geen probleem. Iedere dag vers fruit in blokjes van ongeveer 1 cm vierkant gesneden. De basis is altijd zoete appel, met daarbij afhankelijk van het aanbod, aardbei, witte of rode druif, perzik, pruim, kers, banaan, vlierbes, braambes....
Hou er wel rekening mee dat ze een dunne ontlasting hebben, maar in feite , als ze in een zongerichte voliere zitten vormt dit geen probleem. Onder de zitstok vormt zich na 3 dagen een harde korst, die je gewoon zo kan wegnemen.
Geluid maken ze niet al te veel. Soms hoor je hun roep, tja, dat een soort oerwoudgeluid is. Een zachte oeh,oeh oeh oeh, dat enkele malen herhaald wordt, maar voor mij alleszins zeker niet storend is. De buren noemen het hier de "aap" die roept.
Als je eenmaal een goed klikkend koppel hebt zijn het zeer fraaie en aangename vogels om houden.wink ;)


Leandro
Website Member
Posts :234

Website Member
2009-06-21 - 11:59:04 send message to Leandro

Hallo,


welke draadikte hebben deze vogels nodig en wat is de vraagprijs ongeveer ?

Mvg.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-06-21 - 23:39:24 send message to Ton Koek

Ik denk dat het wel veilig is om de mogelijkheid te houden de vogels tijdelijk van elkaar te scheiden. Als de één eerder in broedstemming is dan de ander, kunnen ze bijzonder fel naar elkaar zijn, soms zelfs met fatale afloop.
Goed observeren en snel ingrijpen is dan noodzakelijk.


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2009-06-22 - 16:41:56 send message to theelepeltje

De goedkoopste zijn de Witwangtoerako's. Deze zijn zo'n 300 euro per koppel.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2009-06-22 - 17:27:29 send message to mijnkaketoes.nl

Hebben wel een behoorlijke voliere nodig.

gr

henk


Leandro
Website Member
Posts :234

Website Member
2009-06-22 - 17:46:30 send message to Leandro

Ik heb een volière van 6-7 m lang 1 m breed en 2 m hoog + geisoleerd nachthok.


welke draadikte moet het gaas zijn ?

Mvg.


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2009-06-22 - 17:50:09 send message to theelepeltje

De lengte lijkt me goed. Is de voliere niet wat smal?


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-06-22 - 19:03:30 send message to Ton Koek

Het gaas moet gewoon stevig zijn, alsof je er flinke voetbal tegenaan kan schieten. 1,5 mm lijkt mij prima. Het is echt alleen voor eventuele botsingen.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2009-06-22 - 19:04:39 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Als ik tot aanschaf overga, krijgen ze een voliere van 5m lang en 1.5 m breed. Eerst wil ik nog wat beter kennismaken met de soort. Met name mogelijke fatale agressie vind ik een heikel punt.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-06-22 - 19:45:37 send message to Rogert

Ik heb alleen ervaring met de roodkuif en witwangtoerako's.

De vogels houden van takken om heen en weer te springen maar je moet ze ook de gelegenheid bieden om te kunnen vliegen. Dus als je aan het begin en aan het eind van je vlucht wat takken door elkaar heen hangt is het goed. Ze hoeven echter niet horizontaal te hangen.
Het zijn erge gewoontedieren dus als je de takken verplaatst heb je best kans dat ze eens mis springen.

Als nesten gebruikte bovengenoemde soorten een gazen plateau met houten rand van ongeveer 7 cm hoog. Deze kun je met wat coniferen camoufleren of gewoon takken gebruiken om het wat mooier te maken. Als de vogels broeden vinden ze het fijn om weg te kruipen in het nest onder het motto: "ik zie jou wel, maar jij mij niet".
De vogels houden van een hoog open nest met uitzicht op de hele volière.

Badwater of een nevelsproeier vinden ze ook geweldig.

Als voeding kun je ook een deel vruchten-eter pellets voeren, fruit met Aves-fruchtenmix, geraspte wortel en andijvie. In de aanloop naar het broedseizoen Aves-B, Aves-A ter aanvulling, wat insecten of gekookte verkruimelde eieren.
Je kan ook het een en 't ander uit de natuur halen als rode bessen, bosbessen en vlierbessen.

Vogels eten niet aan je beplanting, maar gebruiken de struiken wel als zitstokken. Dus enige slijtage zul je wel aan je planten hebben.

Uit mijn ervaring was nestcontrole tijdens het broedproces niet wenselijk. Een vlugge controle met een uitschuif-spiegel als de vogels zelf van het nest waren wel oké. Als ze jongen hebben dan konden ze wel gewoon geringd worden.
Jongen weghalen op het moment dat er aan een nieuw legsel begonnen wordt of wanneer je de vogels achter de jongen aan ziet jagen.

Standaard 2 eieren per legsel.


Leandro
Website Member
Posts :234

Website Member
2009-06-22 - 20:54:36 send message to Leandro

Hier in antwerpen is iemand die 450 euro 't stuk vraag voor een witwangtoerako is dat niet veel te veel ?

Mvg.


Leandro
Website Member
Posts :234

Website Member
2009-06-23 - 23:13:23 send message to Leandro

Ohjha nog enkele vragen

- 1 m breedte is dit genoeg ??

- Knagen deze vogels ook aan hout zoals parkieten ?

- wat moet je gebruiken als nest,nesmateriaal ?

- Ik heb gehoord dat de vogels winterhard zijn als er een vorstvrij nachthok is.

- De jonge vogels kan je ook houden met andere vogels in een ruime volière ?


Mvg en alvast bedankt happy :).


chassy
Website Member
Posts :118

Website Member
2009-06-24 - 12:23:32 send message to chassy

hallo
450eur voor een losse witwang is wel wat duur, voor de moment zijn de prijzen rond de 500eur per koppel (weet wel niet als ik hier prijzen mag noemen).
vogels knagen niet aan houd of draad,(zijn geen kromsnavels). een breedte van 1m is voldoende als de lengte toch min 5 is. zijn nogal levendige vogels. bij mij zitten ze in een hok van 2m op 2m binnenhok en 2m op 2 buitenhok.
wanneer er nachtvorst is steek ik altijd de toerakos binnen, heb er al meerdere gezien met afgevrozen nagels. ik voer T16 pellets, fruit en tovo universeel voer.
hopelijk heb je hier wat aan
vr gr


chassy
Website Member
Posts :118

Website Member
2009-06-24 - 12:25:53 send message to chassy

nog paar vragen vergeten beantwoordenhappy :)
ik gebruik rieten fruit manden als nest, dit gebruiken ze graag. toerakos samen houden met kleinere vogels is mogelijk als je ze op de zelfde moment in de voliere plaats. heb dit al proberen doen wanneer de toerakos al een tijdje in de voliere verbleven en dit kwam niet goed.
het best is om juist een koppel toerakos te houden in een voliere.
gr


Leandro
Website Member
Posts :234

Website Member
2009-06-24 - 16:23:53 send message to Leandro

Uhu, maar de jongetjes van het koppel die mag je wel met andere jonge vogels in een zeer ruime volière houden ?

Mvg.



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 175 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede