Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > mogelijke oorzaken van aangeboren blindheid ? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : mogelijke oorzaken van aangeboren blindheid ?
chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-06-23 - 14:33:32 send message to chrislaevers

Bij de nest pupergranaatastrildes is er een jong dat van op de uitvliegdag op de grond zit en nu al drie dagen op dezelfde plek zit.
Ik ging er van uit dat het het kleinste was en nog wat tijd nodig had.
We zijn drie dagen verder en ik zie geen vooruitgang in dat jong. Het wordt nog steeds gevoederd door de vader.

Vandaag zag ik het de nek strekken en rondkijken met een licht wiebelend hoofd.

Bij voedering kon ik het zo op pakken. Niks aan de poten, schone poep, heldere ogen...

Toen ik het terug plaatste heb ik met mijn hand enkele malen gewuifd maar hij reageerde totaal niet.

De kwartels lopen er ook rakelings langs...

De vader heb ik zien porren met de bek. Het gaat niet lang duren voor hij het ook door gaat hebben en dan wacht er de hongerdood.

Ik vrees dat deze vogel dus blind is en dat ik hem eerstdaags zal moeten laten inslapen bij de da.

De ogen zijn helemaal niet geďnfecteerd en daarom vraag ik me af wat de oorzaak (oorzaken) zouden kunnen zijn.

Het eerste waar ik aan denk is het ergste en dat is inteelt.


Dat is de eerste keer dat ik een blind geboren vogel heb. Weet er dus totaal niets van.

Het wiebelen van het hoofd doet me denken aan een kitten dat we gered hebben uit een stapel planken op een bedrijfsparking.

Na enkele da bezoeken hebben we het gedumpte kitten moeten laten inslapen wegens blindheid.

Het is nu zo maar de oorzaak zou ik graag willen weten.

Heeft iemand een idee?

Kan het iets te maken hebben met de vitaminen, calcium en houtskool die ik aan het eivoer heb toegevoegd (in dosissen van zeer kleine, minieme snuifjes)?

Christine





Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-06-23 - 16:33:13 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dit soort dingen is zeldzaam, maar kan helaas gebeuren. Over het voedsel zou ik me geen zorgen maken, temeer daar de andere jongen het prima doen.
Ook eventuele inteelt als oorzaak, kan pas blijken bij volgende nestjes.
Kortom, weinig over te zeggen dus. Houd het op pech sad :( en wacht de toekomst af.
Succes met de andere jongen!


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2009-06-23 - 20:06:21 send message to P.Rooth

Hallo Christine

Kan het ook zijn dat het jong ergens tegenaan gevlogen is bij het uitvliegen ?
Het jong behoeft dan niet uitwendig letsel opgelopen te hebben maar dat er toch schade in de hersenen ontstaan is .

Heb dit zelf wel meegemaakt dat een jong schijnbaar blind was maar na verloop van tijd herstel optrad en niet blind bleek te zijn dat de oude vogels nog voeren is een groot voordeel .

Paul


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-06-24 - 09:36:42 send message to chrislaevers

Dank u voor de reacties.

Het jong stelt het deze morgen nog steeds goed. Het kuist zijn pluimen.

Dat hij ergens tegen aangevlogen is, is goed mogelijk. Er is dichte beplanting.

Ik ben eigenlijk de oorzaak geweest van dat uitvliegen. Met te voelen of de jongen niet dood in de nest lagen, is hij er als eerste in paniek uitgefloept. Had ik dat maar niet gedaan!

Misschien heeft die een lichte hersenschudding...

Dan toch wachten? Vandaag kan ik toch niet naar de da gaan want die zit vandaag niet.

Ik zal kijken of die vandaag ook nog gevoederd wordt. Als de vader er nog vertrouwen in heeft...

Ik heb al eens een jonge zebravink gehad die helemaal niet kon vliegen.
Uit de voličre genomen en binnen in een kweekkooi gezet om ook naar de da te gaan.
Kreeg het niet over mijn hart en maar uitstellen... dan na vele weken is die wel op stok geraakt en die zit al een hele tijd terug in de voličre maar er scheelt dus wel iets aan: slecht vliegen en hysterisch schreeuwen als ik binnen kom. Maakt nest op de grond, legt eieren zonder man, broedt maar is dus helemaal niet in orde. Deze is nooit blind geweest maar duidelijk wel problemen met motoriek en dat zijn de hersenen.
In de natuur zou die het nooit zolang getrokken hebben natuurlijk.

Dat kleintje nu ook niet.

Ik zal hem toch nog wat tijd gunnen...misschien dat er een mirakel gebeurt...
Herstel is dus soms mogelijk...die kans moet hij dan toch krijgen.

Ik hou het in de gaten en probeer me te disciplineren om niet al te gehecht aan het prutske te geraken...

Christine



P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2009-06-24 - 11:15:08 send message to P.Rooth

Hallo Christine

Een klein spiegeltje op een staafje gelijk een tandartsenspiegel is een heel goed middel om uw nesten te controleren op mogelijke problemen .

Wie weet staat uw tandarts wel een af als u er vriendelijk maar dringend om verzoekt .wink ;)

Paul


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2009-06-24 - 20:53:47 send message to lZebravinkjel

Da's een goede tip van Paul, sinds kort kijk ik ook door middel van een spiegeltje.

Ik zou het toch even afwachten Christine.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-06-26 - 12:08:50 send message to chrislaevers

Aan zo'n spiegeltje heb ik al vaak gedacht, ik ben alleen geen fresuente bezoekster van de tandarts (heb zelfs geen vaste want die is verhuisd).

Vandaag naar de da gegaan met het vogeltje en er terug mee thuis gekomen.

Een zenuwtrauma heeft normaal zes weken de tijd nodig om zich te herstellen.
We zijn nog maar een week verder sinds uitvliegdag.

De vogel is niet mager, kuist zich, staat goed op zijn poten en pikt zelfs zaadjes...

Ik bekijk het nu van dag tot dag.
Als ik achteruitgang in zijn conditie opmerk, zal ik terug naar de da gaan.

Christine


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-06-29 - 09:06:40 send message to chrislaevers

Deze morgen was het jong dood. Gisteren werd het nog gevoederd en was het zondag.

Het zij zo.

Christine



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 240 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede