Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kweken met sint helena fazantjes Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Kweken met sint helena fazantjes
Marcus
Website Member
Posts :46

Website Member
2009-06-24 - 20:13:22 send message to Marcus

Ik heb een koppel sint helena fazantjes in de gemengde buitenvoliere. Een aantal weken geleden hebben ze een nest gemaakt in het nachthok met daarin 5 eitjes. Daar zijn 3 jongen van uitgekomen, maar helaas zijn die binnen een week gestorven. Momenteel zijn ze aan de 2e ronde begonnen en liggen er alweer 2 eitjes in het nest. Kan iemand mij tips geven zodat deze 2e ronde beter zal verlopen?
Ik voer ze goed tropenzaad met wat kanariezaad er door gemengd. Daarnaast krijgen ze rul eivoer met elke dag een koffiemaatje diepvriespinkies/buffalo's. Verder hebben ze de beschikking over vers bad en drink water en af en toe trosgierst.
Ik weet niet zo goed hoeveel levend voer ik nu precies moet geven. Moet ik nu meer leven voer verstrekken, of juist minder? Vorige keer zijn 2 jongen uit het nest gegooid, de 3e werd niet (genoeg?) gevoerd en lag na een 4 tal dagen dood in het nest. Ontbreekt er nog iets aan hun verzorging? Alle tips zijn welkom.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-06-25 - 19:53:02 send message to chrislaevers

Ik zeg het direct...ik heb geen ervaring met St-Helena's maar een prille ervaring met purpergranaten.

Beiden hebben gemeen dat ze jongen moeilijk op stok krijgen: jongen uit de nest werpen of jongen dood in de nest.

Wat ik gedaan heb voor de purpergranaten :
- verwarming op de nest

- 3 keer per dag eivoer : 1deel eivoer, twee delen kiemzaad, een snuifje vitaminen, een snuifje calcium, een snuifje houtskool, ongeveer 4 % diepvries pinky's van het geheel

- open fruit- en groentencompost voor fruitvliegen in een diepvriesbakje of zelfs in een emmertje van 5 liter.
Fruit: alle fruitresten maar nooit avocado, groenten, sla, ajuinschillen... als het maar begint te gisten...wanneer het gistingsproces te ver gaat begint het te rotten en dan is het tijd om het te vervangen (zo doe ik het).

Het strakke regime van 4% diepvriespinky's in het eivoer met de fruitvliegjes is op één of andere manier in het honderd gelopen omwille van een nest Chinese dwergkwartels.
Die kregen eivoer met levende buffalo's en de ouders purpergranaten hadden dat vlug in de mot.
Die ouders hebben ook oude eieren van de kwartels opengebroken... ze doen het nog steeds en ik laat ze doen.
Eén keer zat er in de fruitcompost per ongeluk eierschalen van kippen, die lagen de dag nadien er uit en daar hebben ze dus ook van gegeten.
Ze krijgen zelfs wasmottenlarven, die laten ze soms vallen en dan zijn de kwartels er mee weg...er is dus wel wat evenwicht.
Ik heb twee St-Helenamannen in een gezelschapsvolière. Ik zie ze vaak op de grond fourageren naar kleine insectjes en graszaden.

Zelf geef ik nooit meelwormen. Ik zie veel heil in klein levend voer en vooral in de mate van het mogelijke streven naar diversiteit: krulvliegen, de kleinste maat krekeltjes...dat schep ambiance bij de vogels.

Hopelijk heb je hier iets aan en hopelijk krijg je reacties van mensen die effectief met St-Helena's gekweekt hebben. Ik kijk daar ook naar uit.

Christine



casehulsebosch
Website Member
Posts :152

Website Member
2009-06-27 - 08:43:59 send message to casehulsebosch

Hallo Marcus. Ik heb dit jaar successfull met St Helena's gekweekt. Ik heb 3 paar in een vlucht met een paar goudbuikjes.vlucht is 3800 x 1800 x 2400 mm h. het binnehok is dezelfde maat.ik geef 2 x per dag vers eivoer, wat groenten, voornamelijk komkommer en doperwten, trosgierst, en een gemengd tropenzaad. Het hele broedseizoen door geef ik volop pinkies. Aleen als ze jongen in het nest of op stok hebben nemen ze deze op.Ik doe geen nest inspecties maar zie normaal aan de verdwenen pinkies dat ze jongen hebben.Verder een bak met oud fruit en groenten met was gaas erover en volop fruitvliegjes.Ook regelmatig vers badwater.
werkt voor mij. success ermee. Groet, Kees Nieuw Zeeland





Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2009-06-27 - 11:15:29 send message to Picolet

Momenteel zijn er veel groene bladluizen te vinden, vooral op dovenetels.
Bij droog weer geinfecteerde planten zoeken en deze met handschoenen aan uitkloppen in een emmer.

Ik ving zo dagelijks een behoorlijk portie groene luizen, groene spinnen en groene wantzen. Ook een groot aantal zwarte nymphen van het lieveheersbeestje. De laatste lijken op mini schorpioenen en worden niet gegeten.

Ik kreeg op deze manier blauwe dacnissen en geelpoot honingzuigers op stok.

Groeten Ruud



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 182 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede