Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Uitgevlogen jongen s nachts terugleggen of laten zitten? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Uitgevlogen jongen s nachts terugleggen of laten zitten?
Jhoukes
Website Member
Posts :156

Website Member
2009-06-26 - 15:10:00 send message to Jhoukes

Hallo,

Ik heb jonge bruinborstrietvinken. Als deze uitvliegen kunnen ze niet allemaal meer bij het nest komen voor de avond. Moet ik deze terug in het nest leggen of buiten het nest op de grond laten zitten.

Gr.

Jordy


parkietstijn
Website Member
Posts :71

Website Member
2009-06-26 - 15:37:35 send message to parkietstijn

Als ze gewoon uitgevlogen zijn mooi laten zitten onderin de voliere.

Over een tijdje gaan ze pas vliegen en zitten ze op stok dus maak je maar geen zorgen.

Het is welzo dat ze gewoon goed in de veren moeten zitten en dat je zeker bent dat ze zijn uitgevlogen en er niet zijn uitgvallen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-06-26 - 15:46:38 send message to Karel

Ik zou even een zitstok aanbrengen op zo'n 20 cm van de grond.


parkietstijn
Website Member
Posts :71

Website Member
2009-06-26 - 16:04:35 send message to parkietstijn

Waarom zou je dat doen. Mijn vinken zitten altijd op de grond na het uitvliegen so what?

Het maakt niks uit ze leren het vliegen vanzelf een stok aanbrengen op 20cm hoogte is dan ook vrijwel nutteloos.

MIJN MENING.

Wel is het zo als je een beetje grotere kwartels op de bodem hebt zitten dat je daar mee uit moet kijken of ze er niet naar pikkken.


sivle
Website Member
Posts :20

Website Member
2009-06-29 - 10:35:28 send message to sivle

Ja, pas op met wartels, ik heb het zelf meegemaakt dat een kanariejong gans de rug werd kaal gevreten! Ik heb meteen de kwartels verwijderd. Het waren chinese dwergkwartels, of de grotere soorten kwartels dat ook doen weet ik niet.
Mvrgrwink ;)


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2009-06-29 - 10:39:47 send message to lZebravinkjel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Waarom Karel een stokje ophangt is waarschijnlijk omdat het op een stok iets warmer is dan op de kale ondergrond.

En het kan inderdaad ook tegen kwartels beschermen.

Zelf heb ik een verdorde kerstboom in de voliere staan. Deze heeft ook hele lage stokken en fungeert soms als een soort 'trap'.


sivle
Website Member
Posts :20

Website Member
2009-06-29 - 12:28:34 send message to sivle

Oke, een zitstokje ter bescherming tegen de kwartels, maar dan is 20 cm echt niet genoeg hoor. Ik heb zelf met eigen ogen gezien hoe een kwartelhennetje omhoog sprong en een kanariejong van een zitplaats afrukte op een hoogte van 30 cm shocked 8O, ik bedoel maar, deze diertjes hebben een enorme veerkracht in de pootjes en als ze het veerplukken eenmaal geproeft hebben.... dan blijven ze dat doen!
Gr.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-06-29 - 17:32:31 send message to Karel

De reden voor een lage stok is veiligheid en met name het gevoel van onveiligheid dat een vogel ervaart als hij op de grond zit. De grond is voor een vogel de meest onveilige plek die hij kent. Een vogel die op-stok zit voelt zich beter, heeft minder stress en dus meer kans om te overleven.
Immers, op de grond zitten de meeste vijanden van de vogel in de vorm van ongedierte maar ook kou, vocht, schimmels enz. zijn levensbedreigend.

Kijk bijv. eens wat pas uitgevlogen mereltjes doen: ze kruipen onder heggen en struiken en als ze de kan krijgen gaan ze op een tak zitten, al is het maar 10cm boven de grond.....en dat doen ze niet voor niets! We kunnen veel leren van vogelgedrag in de natuur, waar het onze eigen vogels betreft.

Een ander voorbeeld kun je zien bij zieke vogels in een ziekenkooi. Wat voelt beter? 's-morgen de vogel nog steeds op de grond of zittend op een laag aangebrachte stok?

Het voorbeeld van |zebravinkje| met de kerstboom die als trapje fungeert, laat zien hoe het werkt en is een goede tip voor alle liefhebbers.


Enrico
Website Member
Posts :72

Website Member
2009-06-30 - 08:48:45 send message to Enrico

Wat ik doe is een nestje (in stenen potje) op de grond plaatsen, jonge, net uitgevlogen kanaries weten dit rap te vinden en brengen daar hun eerste nachten in door.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 227 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede