Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > wilde halsbandparkieten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : wilde halsbandparkieten
whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-07-05 - 22:25:05

beste medeliefhebbers,

Steeds meer kom ik de halsbandparkiet tegen in de richting van middennederland, wa shet eerst met name Amsterdam, en Den Haag, nu komen ze steeds meer en meer het midden van het land in. Het lijkt mij eens leuk te weten in welke plaats u ze tegen komt, en of u ook door ons andere gehouden soorten tegenkomt, want ik denk zelf, dat als de halsband zich kan handhaven, dat andere soorten dat ook zouden moeten kunnen, laat het een weten, we hebben nu toch allemaal wat meer tijd om buiten te vertopeven met dit hete weer.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-07-05 - 23:46:07

Dat is toevallig, mijn ega vertelt net dat ze vanmorgen vroeg bijna een botsing had. Ze fietste en moest echt bukken voor een halsbandparkiet die achterna gezeten werd door een andere.

Hier in Haarlem zitten er honderden inmiddels. Ook de grote alexanderparkiet wordt hier soms gezien.

Foto is hier in een stadspark gemaakt.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-07-06 - 00:17:32

heb even op de site alle vogels.nl gekeken, maar daar zegt men dat de halsbanden in 1974 zijn losgelaten terwijl er ook andere verhalen gaa, de ene versie luidt dat de halsbanden zijn losgelaten door een bewoner bij het vondelpark, en een andere versie luidt dat de meeste zijn ontsnapt toen men nog wildvang importeerde bij het overladen , en er daarbij nogal eens vogels ontsnapte waarvan er uiteindelijk enkele wisten te overleven, en zodoende een populatie hebben opgebouwd.

ben verder toch benieuwd of er nog andere ( door ons gehouden) kromsnavels zijn die zich weten te handhaven hier in Nederland, waarom zou het de halsband bijv wél lukken, en andere soorten niet.
Temp , voedsel, vijanden?


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2009-07-06 - 10:00:45

Of we daar nu zo blij mee moeten zijn weet ik niet.
Het lijkt mij geweldig om te zien, daar niet van, maar het is en blijft toch faunavervalsing.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2009-07-06 - 10:19:05

Er zijn is een site met informatie omtrent verschillende soorten kromsnavels die ontsnapt of losgelaten zijn.

Ik weet niet of deze soorten een strenge winter overleefd hebben zoals die van dit jaar.

http://papegaai-ara.nl/index.php/post/amazone-papegaaien-in-east-yorkshire-vk/

Groeten Ruud


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2009-07-06 - 10:34:14

Hier in Apeldoorn heeft een zeer grote handelaar een jaar of 20 een behoorlijke kolonie halsbanden en alexanders los gelaten. De kolonie doet het goed en breidt zich nog telkens uit. Ze zijn te vinden in het Mheenpark en in de omgeving van Spatie aan de deventerstraat voor de insiders.

Gr

Henk


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2009-07-06 - 11:07:47

En als je de verspreiding van halsbanden wilt bekijken is ook www.waarneming.nl een goede site.


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2009-07-06 - 12:27:03

op de plaats in apeldoorn die henk aangeeft vliegen ook 10 tallen muisparkieten.
hun grote nesten/bouwwerken zijn een genot om naar te kijken.

gr.daniel


112marc112
Website Member
Posts :378

Website Member
2009-07-06 - 13:32:38

er zit bij ons een koppeltje diamant duifjes van de buurman in het wild want het mannetje was ontsnapt maar bleef maar bij de voliere zitten waas heel zielig voor het vrouwtje dus heeft de buurman die ook vrijgelaten maar we voeren ze wel af en toe en ze zij ook redelijk tam (eten uit de hand) en het is pas een half jaar zo maar nog geen jongen gezien(wel eieren).


grts marc


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2009-07-06 - 17:25:45

Hallo marc,

Het bewust loslaten van exotische vogels heet faunavervalsing en is bij de wet verboden. Zeg tegen je kennis dat hij de vogels weer vangt en terug in zijn voliere zet, aangezien ze handtam zijn lijkt me dit geen probleem.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-07-07 - 12:22:06

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ik weet niet of het nou zo erg is 2 duifjes die nog wel bijgevoerd moeten worden ook, dan kan je ook zeggen dat alle mensen met een duiventil de duiven niet meer los mogen laten, want dat zou dan ook faunavervalsing zijn, hoe ver moet het gaan???????????????????
wat betreft het loslaten van de halsbanden, en alexanders in grote getalen dat is dan weer het andere uiterste natuurlijk, maar 2 duifjes die nog afhankelijk zijn van bijvoeding vind ik wel erg overdereven gereageerd van je.bovendien is je toon wel heel erg "dringend"( zeg tegen je buurman..... ipv zou je aan je buurman willen vragen)welke bevoegdheid heb je eigenlijk dat jij iemand sommerd?

en voor de andere reactie's leuk om te horen van die muisparkieten, zijn lieve vogels ook, en wist niet dat die ook konden overleven hier in nederland.kan het kloppen dat er ergens ook grasparkieten zijn die het overleefd hebben????shocked 8O


Asura
Website Member
Posts :282

Website Member
2009-07-07 - 12:55:36

Het probleem is dat deze exoten extra concurrentie zijn voor onze eigen wilde vogelsoorten. In het ergste geval kunnen onze eigen vogelsoorten daardoor uitsterven.
Verder natuurlijk het klassieke voorbeeld van de konijnenplaag op Australië.

Ik vind het mooi hoor, om parkiet-achtigen lekker vrij rond te zien vliegen, maar het moet in dit topic wel duidelijk blijven dat het illegaal is en af te raden om zomaar nieuwe vogelsoorten in de natuur te introduceren.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-07-07 - 18:06:23

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

dat klopt ook , als je kijkt naar wat ik schreef over het op grote schaal loslaten van die alexanders en halsbanden, maar om iemand te sommeren zijn buurman 2 duifjes terug te laten stoppen in zijn volliere???? welke bedreiging gaan die 2 duifjes dan geven??? ze moeten zelfs bijgevoerd worden, dus die duifjes zullen wel meevallen denk ik. we hebben het over diamantduifjes, kom op zeg niet van die ziektemakende stadsduiven!!!


termaat
Website Member
Posts :61

Website Member
2009-07-07 - 18:09:55

hier kun je van die eindeloze discussie's over voeren, ikzelf vind die parkieten en duiven prachtig, maar wanneer ze "inheemse" soorten gaan verdringen mogen ze van mij bestreden worden.
alleen is bv de fazant ook een vogel die hier van nature niet voorkomt maar volgens mij inmiddels wel als inheems gezien word.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-07-07 - 18:12:51

dus hoe denk jij over één koppeltje diamantduifjes dan????


termaat
Website Member
Posts :61

Website Member
2009-07-07 - 18:15:59

ik zie het probleem er niet zo van in, lijkt me zelfs leuk om dat zelf zo te hebben, maar als ze echt gaan kweken buiten en met een paar jaar zijn het er bv al een stuk of 20 dan mag er van mij wel ingegrepen worden



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 192 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede