Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > broeden gestaakt/ koppel zilverbekjes na 3 x eitjes scheiden? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : broeden gestaakt/ koppel zilverbekjes na 3 x eitjes scheiden?
agem
Website Member
Posts :48

Website Member
2009-07-14 - 11:21:23 send message to agem

Van een koppel zilverbekjes kreeg ik dit jaar in een gemengde volière een eerste nest van drie jongen op stok.
Het tweede nest van vier jongen is na 5 dagen helaas dood gegaan, vermoedelijk zaten ze te warm (volle kropjes maar op zeer warme dagen in een dicht nestkastje boven in de kooi)
Het derde nest van vijf eitjes werd in een open nestkast gelegd, alwaar ze vrijdag of zaterdag verstoord werden door een diamantduif die er een onbevrucht ei bijlegde.Het koppel ging toen niet meer terug op dit nest.

Ik heb ze gisterochtend in een broedkooi gezet met hun vijf eitjes in een nestje (van hun eigen nestmateriaal en eitjes met handschoen aan geschouwd en verplaatst). De eitjes zijn ongeveer vijf dagen goed bebroed geweest, maar het broeden is nu volledig gestopt. Ze hebben vannacht wel op het nest geslapen.

-Gaat de ontwikkeling van de eitjes met alleen nachtelijke ouderwarmte in deze temperatuur door?
-Laat ik het koppel bijeen met het risico dat er een vierde leg volgt die de pop zou kunnen uitputten?
-Ik kan anders (tijdelijk of voor de rest van het broedseizoen) de man met een jonge man bijeenzetten en de pop bij haar dochters (en eventueel de eitjes in een van deze twee kooien laten)

graag jullie advies!


parkietstijn
Website Member
Posts :71

Website Member
2009-07-14 - 12:37:26 send message to parkietstijn

-Gaat de ontwikkeling van de eitjes met alleen nachtelijke ouderwarmte in deze temperatuur door?
Nee.

-Laat ik het koppel bijeen met het risico dat er een vierde leg volgt die de pop zou kunnen uitputten?
Nesten weghalen, geen 4x laten broeden. Is veel beter voor je vogels. NIET UITPUTTEN.

-Ik kan anders (tijdelijk of voor de rest van het broedseizoen) de man met een jonge man bijeenzetten en de pop bij haar dochters (en eventueel de eitjes in een van deze twee kooien laten)
-De eieren kun je wel weggooien heeft toch geen zin meer.
Je moet zoiezo geen nestmateriaal meer geven en het nest (tijdelijk) weghalen. In de herfst kun je het nestje wel weer terughangen dan kunnen ze lekker warm slapen snachts. Met dit weer is dat opzich niet nodig. Indien de vogels met deze dingen nog broeddrang vertonen dan scheiden man - pop.


agem
Website Member
Posts :48

Website Member
2009-07-14 - 13:00:55 send message to agem

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

dankjewel voor de snelle reactie

zilverbekjes zijn wel nestslapers; kunnen ze zomers zonder?
suggestie: een kaal mandje? of echt alleen takken/zitstokken laten?

Ik verwacht echter dat ze opnieuw willen broeden, zoals ik de man hoor zingen, en kan ze elk bij een jong van de zelfde sexe zetten, dus twee mannen in de voliere en poppen apart, maar dan zullen ze elkaar nogwel kunnen horen..


parkietstijn
Website Member
Posts :71

Website Member
2009-07-14 - 14:06:06 send message to parkietstijn

Ja klopt ze zijn nestslapers ja maja ze kunnen makkelijk zonder in de zomer hoor!

Misschien dat het wel een oplossing is ja dat scheiden van mannen en poppen of het iets uitmaakt dat ze elkaar horen weet ik niet denk het niet echt.

Gewoon zorgen dat ze elkaar niet zien / zo min mogelijk horen.


agem
Website Member
Posts :48

Website Member
2009-07-15 - 12:03:56 send message to agem


In de nu toch redelijk kale kooi met een schamel leeg mandje ligt nu 1 vers ei.
En nu??

Het koppel dus toch scheiden..? Ik kan ze apart zetten maar ze zullen elkaar blijven horen!
En wat met dit ei en de volgende die de pop mischien nog legt, die kunnen ook morgen nog bevrucht zijn en misschien legt ze daarna ook onbevruchte eitjes.

Wat is precies het uitputtende; het leggen of het broeden en voeden?
Ze heeft dus een volwaardig nest grootgebracht en een nest 5 dagen verzorgd en een legsel 5 dagen bebroed.


agem
Website Member
Posts :48

Website Member
2009-07-16 - 20:15:59 send message to agem

Het koppel is nu gekalmeerd en ik ook. Toen ik per mail en op het BNEC forum het antwoord kreeg dat in dit geval een vierde poging wel zal kunnen en omdat er al weer twee (ik denk inmiddels drie) nieuwe eitjes waren, heb ik ze dan toch maar gelaten. Er zijn tenslotte geen drie volledige broedrondes geweest; dus inclusief de volledige broed en verzorging van een nest jongen. Hierom zou er als het ware een soort "puntenaftrek" zijn en is er eigenlijk één volwaardige broedronde en twee halfjes geweest. Het opnieuw vangen en bij een jong zetten, waarbij ze elkaar zouden blijven horen was opnieuw stress dus ook niet optimaal geweest.
Ik heb dus maar wat nestmateriaal gegeven en geef ze goed en compleet te eten, opdat de vierde poging nog een tweede nestje zal brengen. Nu kan ik ze goed in de gaten houden (ze zitten nu zonder andere vogels in een beschutte broedkooi van 80 x 40 x 40 buiten) en ik zal wel laten weten hoe het verder gaat.
Als alles goed gaat en deze jongen bijna volledig zelfstandig zijn, zo'n 10 dagen na het uitvliegen en voor ze weer opnieuw zouden beginnen !!!, zal ik de pop met de 2 poppen van het eerste nest (die wil ik houden) in de volière terugzetten. De man laat ik dan bij het nest tot ze uit de rui zijn en weg kunnen. De man kan dan terug naar de voliere, maar dan is de broedlust inmiddels wel voor even gedaan lijkt me...


agem
Website Member
Posts :48

Website Member
2009-07-24 - 18:27:33 send message to agem

Het is opnieuw mis!

Na opnieuw eitjes te hebben gelegd begonnen de zilverbekjes weer trouw te broeden, de afgelopen 5 dagen. Nu dus in een rustige, propere broedkooi, zonder andere vogels erbij.
Zojuist zag ik echter dat ze het nest uit elkaar trokken, en één ei lag al beneden. Ik heb dus gekeken en in het nest liggen nog 5 eitjes; twee ervan met een bloedvlek.
Géén idee wat er nu mis mee kan zijn, maar ze zijn in ieder geval van het nest af nu. Ik zal ze gezien het tijdstip maar laten zitten voor de nacht en als er morgenochtend niet terug gebroed wordt ze dus toch maar uit elkaar zetten, elk bij de oudere jongen van dezelfde sexe. Jammer en vreemd; ik weet echt niet waarom dit is.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 227 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede