Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > help; ze stoppen niet met broeden Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : help; ze stoppen niet met broeden
agem
Website Member
Posts :48

Website Member
2009-07-15 - 12:23:04 send message to agem


Wat is precies het uitputtende; het leggen of het broeden en voeden?

Zie ook mijn vorige vraag gisteren op dit forum:
Mijn zilverbekjes weten niet van ophouden en willen een vierde nest beginnen. Ze hebben na een volwaardig nest grootbrengen een 2e nest 5 dagen verzorgd (te hoog en te dichtgebouwd; gevoede jongen stierven door de warmte)en een legsel 5 dagen bebroed (lager en meer open waardoor een andere vogel het nest'kraakte').

Ze zitten nu apart in een kale kooi, maar in een schamel leeg bakje ligt nu toch weer een ei.
Ik kan ze uit elkaar zetten, maar dan blijven ze elkaar wel horen en dan blijft de pop misschien toch doorleggen.. Het is ook pas juli.. Kan ik ze laten of is het risico voor de pop te groot en kan ik ze beter isoleren en haar ook evt toekomstige eitjes afnemen? Dit is mijn eerste broedend paar vogeltjes dus ik krijg graag advies!


agem
Website Member
Posts :48

Website Member
2009-07-15 - 12:31:54 send message to agem

ze heeft nèt al een tweede ei gelegd! Heeft het uit elkaar halen nog zin?
Wat is het uitputtende voor de pop het leggen (al niet meer te stoppen..?) of het broeden en voeden.
En heeft een vogel te lijden onder stress van het vangen, scheiden en elkaar nog horen?


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2009-07-15 - 15:17:06 send message to lZebravinkjel

Je kunt in principe op elk moment de eitjes weghalen. Zeker in dit stadium (er wordt pas vanaf ongeveer 3 eitjes gebroedt) kun je zonder leed de eitjes weghalen. Ik zou dat in iedergeval blijven doen, meestal houden ze er dan na een paar eitjes mee op omdat ze inzien dat het geen zin heeft.

Ik ben wel benieuwd naar wat anderen hierover zeggen!


agem
Website Member
Posts :48

Website Member
2009-07-15 - 15:34:51 send message to agem

Via e-mail kreeg ik inmiddels een antwoord van een ervaren kweker, die me als volgt geruststelde:
Elk nest wat ze niet grootbrengen maar wel de broed van doen, mag je gedeeltelijk aftrekken van het aantal broedsels per jaar. Ik heb je verhaal eventjes doorgelezen en daarbij kan ik stellen, dat dit nest helemaal geen probleem hoeft te zijn. Wat vermoeidheid aan gaat...zodra je drie volledige nesten hebt gehad, dus uitbroeden en opvoeden en de leg niet te vergeten, kun je ze beter eventjes scheiden van elkaar en zo een tijdje rust geven. Zolang je zorgt voor goede voeding kan er weinig gebeuren (op de gebruikelijke dingen na natuurlijk) Het vermoeiende is niet alleen de leg maar de totale combinatie van het uitbroeden, waarin ze minder eten en dan de opvoeding en ook na het uitvliegen de twee weken waarin ze zelfstandig worden. Bij totale uitputting spreek je vaak bij mensen die de poppen en mannen het hele jaar bij elkaar houden in binnen vertrekken en zo het ene naar het andere nest hebben...en hierbij ook nog een slechte manier van voeding aanbieden.Jij put je vogels niet uit door nog één keer een nest te laten komen...



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 110 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede